Plus

Minus

Basfakta

MOTOR: 4-cyl tvärställd radmotor med 2 överliggande kamaxlar och 4 ventiler per cylinder. Borrning/slag 76,5/75,6 mm, volym 1 390 cm3. Max effekt 75 hk/55 kW vid 5 000 r/min. Max vridmoment 126 Nm vid 3 800 r/min.

KRAFTÖVERFÖRING: Motorn fram, framhjulsdrift. 5-växlad manuell alt fyrstegad automat.

FJÄDRING/HJULSTÄLL: Skruvfjädring. Fram fjäderben och undre tvärlänkar. Bak ”mjukstel” axel med svängarmar.

STYRNING: Kuggstång med servo. Vändcirkel 10,4 meter.

BROMSAR: Skivor fram, trummor bak. Låsningsfritt system som tillval (+ 3 900 kronor)

HJUL OCH DÄCK: Plåtfälgar. Fälgbredd 5 tum. Däck 185/65 HR 14.

MÅTT/VIKT (cm/kg): Axelavstånd 240 längd 372, bredd 166, höjd 142 spårvidd fram/bak 139/140.
Tjänstevikt 1 060, maxlast 330, taklast 50, släpvikt 800. Tanken rymmer 45 liter.

PRESTANDA (fabriksuppgifter):
Toppfart 172 km/h. Acceleration 0-100 km/h 12,3 s. Bränsleförbrukning landsväg 0,48 stad 0,86, blandad körning 0,62 l/mil.

PRIS: Bas 3-dörrars 114 600 kronor, 5-dörrars 118 600 kronor


Polo rätar på ryggen

Lite tuffare framtoning, lite fräckare inredning – men står nyrenoverade Polo pall för en fajt i småbilsklassen?

Polo generation tre presenterades 1994 och det är ingen överdrift att säga att Volkswagen då satte en ny standard i klassen. Polo var rymligare, starkare och säkrare än de allra flesta konkurrenterna. Den var också dyrare än andra småbilar men det hindrade inte försäljningen. Polo fick oss svenskar att köpa småbilar i en aldrig tidigare skådad omfattning.

Sedan dess har många av konkurrenterna kommit i fatt och i några fall gått förbi Polo, sedan något år håller vi Renault Clio som bästa köp i klassen.

Men nu kommer en uppdaterad version av Polo. Omkring 60 procent av delarna är nya eller omarbetade säger Volkswagen. Karossen har ändrats något med en mer markerad front och ett bakparti som är tänkt att påminna om Golf. Nummerskylten är nedflyttad till stötfångaren och ett enormt Volkswagenmärke pryder den i övrigt kala luckan.

Instrumentpanelen är ny, många av komponenterna kommer från den mindre Lupo. Lite trendigare och tuffare och ytterligare ett prov på Volkswagens förmåga att få till känslan i detaljer och material. Men funktionen är delvis försämrad. Värmereglagen sitter långt ned på mittkonsolen och föraren får ta ögonen från vägen längre tid än på förra modellen för att justera luftflöde eller värme.

Poloprogrammet består av ett imponerande antal modeller. Det finns sex olika motoralternativ – fyra bensinmotorer från 60 till 125 hästkrafter och två dieslar på 64 respektive 75 hästkrafter. Sedan finns det fyra olika utrustningsnivåer att välja mellan. Basversionen innehåller inte mycket mer än servostyrning och krockkuddar fram och i stolarna. Trendline heter nästa nivå och kostar 2 900 kronor. Då ingår mugghållare och sportstolar, man tackar. Comfortline heter det paket som Volkswagen tror de flesta Polokunder kommer att välja och det är också det som känns mest prisvärt.

För 4 900 kronor får köparen bland annat centrallås, elhissar fram, elspeglar och dimljus i spoilern samt en mer påkostad inredning. Highline-paketet för 13 900 kronor innehåller förutom Comfortlineprylarna i stort sollucka och lättmetallfälgar.

Inte i något av paketen ingår låsningsfria bromsar -de kostar 3 900 kronor extra. Detta trots att grundpriserna höjts rejält. Polo 1,4/60 hk som 1999 kostade 100 400 har prishöjts med 8 000 kronor.
Ska man ha en femdörrars Polo med 75-hästarsmotorn, Comfortlinepaket och ABS-bromsar hamnar bruttopriset på 127 400 kronor. Det är mycket pengar för en småbil. Frestas du sedan av den för småbilsklassen digra tillvalslistan finns det nästan ingen hejd på hur mycket det kan kosta.

Teknikens Värld körde Polo 1,4/75 hk i basversion. Motorn, som sedan tidigare monteras i både Golf och Lupo liknar till karaktären många andra Volkswagenmotorer. Pigg och trevlig på låga varv och i mellanregistret men effekten avtar lite på högre varv. En trivsam och användarvänlig motor som gör vardagskörningen lite roligare. Växelföringen är lite ”hakig” och slagen är långa – tillvänjning krävs.

Uppförandet i gathörn och på kurvig väg är betydligt roligare. Justerade hjulvinklar och vridstyvare kaross är förklaringen. Dessutom har alla Polo nu 14-tumshjul med 185/65-däck.

På landsväg uppför sig Polo som en större bil. Stolarna är redan i basversionen tillräckligt stora och det tar flera timmar innan träsmaken infinner sig. Ställbara i höjdled liksom ratten.

Ljudnivån är jämförbar med andra bilar i klassen. Mest hörs surr från motorn (trots ganska hög utväxling) och vägljud från bakvagnen. Fjädringskomforten och riktningstabiliteten är inte riktigt lika god som i Ford Fiesta eller Renault Clio som har längre axelavstånd. Men även med en snabb 30-milatripp i ryggen är Poloföraren på gott humör.

Nygamla Polo är liksom tidigare ett av de starkaste korten i småbilsklassen och den enda egentliga invändningen är mot priset. Men det är nästan tradition när bilar från Volkswagen bedöms.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
– gratis första månaden
Därefter 99 kr/mån – ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer