Snåltrimmade versionerna av Polo, Golf och Passat blir sällsynta på macken. Men kanske också på vägarna – inte ens Volkswagen tror på någon större försäljning. Bilen kostar över 165 000 kronor.

När EU började prata om skärpta krav för bilars utsläpp ojade sig industrin och tyckte tidsmarginalen fram till 2012 var för knapp. 

Som vanligt är det en sak vad billobbyisterna säger, och en helt annan när det kommer till vad ingenjörerna kan prestera.

Redan nu står det en radda av nya bilmodeller redo att möta reglementet och kundernas efterfrågan på bränsleeffektiva motoralternativ. Det råder lite av ett CO2-krig mellan tillverkarna och hittills har Volkswagen ett visst övertag.
I stället för att fokusera på hästkrafter och toppfart har det gått prestige i att bygga den allra snålaste bilen.
Något som Volkswagen visade tidigt, det är nu tio år sedan man började serietillverka Lupo 3L, som bara förbrukade 0,299 l/mil. (Modellen lades ner 2005).

På senare år har samlingsnamnet Bluemotion fått känneteckna de modeller med lägst koldioxidutsläpp. Konceptet bygger på tre delar: TDI-dieselmotorer, TSI-motorer och DSG-växellådor.
Logiken är dock inte glasklar eftersom Volkswagen krånglat till det genom att göra skillnad mellan snåla modeller och sådana som är riktigt snåla.

Bluemotion heter de mest extrema bilarna och det som utmärker dem är dieselmotorer, begränsad utrustningsnivå (för att sänka vikten), lägre sportchassi (i de flesta fall) och små aerodynamiska karossjusteringar. De modeller som är nästan lika snåla får heta Bluemotion Technology. Dessa kan vara bensin- eller dieseldrivna och fås med dubbelkopplingslådan DSG.

Det starka och inarbetade varumärket Bluemotion ska användas till varje pris, även om det blir krångligt.
Bluemotion-versionerna (även Technology) av Polo, Golf och Passat klarar alla Euro 5-kraven.
Polo drivs av en trecylindrig 1,2-liters common raildiesel på 75 hästkrafter. Lådan är femväxlad manuell med långa steg mellan växlarna och rejält hög femte växel.
Motorn stannar vid stillastående när växeln läggs ur och startar igen så fort föraren trampar ner kopplingen. En växlingsindikator föreslår det optimala körsättet för ekonomisk transport, enligt Volkswagen kan man spara 20 procent bränsle om man följer den slaviskt.

När du motorbromsar överförs energin till batteriet. Extraladdningen gör att generatorn kan stängas av oftare och därmed minska belastningen på motorn, vilket i sin tur förbättrar bränsleekonomin.
Karossen har slimmats för så lågt luftmotstånd som möjligt, frontspoilern har fått en botoxinjektion i form av en ny ”läpp”, sidokjolarna har stukats om, liksom bakre stötfångaren. Överst på bakrutan sitter en ny spoiler som skiljer Bluemotion från standard-Polon.

Insidan håller väl så hög standard, den ljusblå klädseln är unik för Bluemotion. Utrustning som man inte kan välja till är elsollucka, multifunktionsratt, delbart baksäte och begränsningar i däck- och fälgval.
Bilen rullar spänstigt på lågfriktionsdäck i spinkiga dimensionen 155/70 R15.
Vare sig köregenskaper eller komfort har försämrats gentemot andra motoralternativ.
Körintrycken är odramatiska och utan att vara särskilt inspirerande imponerar VW Polo stort. Solid och intakt i alla sammanhang och detaljer.

Mest imponerande är förstås bränsleeffektiviteten. Fulltankad med 45 liter diesel når man teoretiskt 136 mil innan man måste tanka igen. Om den årliga körsträckan är 1 000 mil (få småbilar går så långt) innebär det att du inte behöver tanka mer än sju gånger per år. Volkswagen Sverige räknar med att högst var tionde såld Polo är en Bluemotion.

Vid provkörningen är priset inte fastställt, men indikationen lyder cirka 165 000 kronor. Det är mycket pengar för en småbil och kommer avskräcka dem som absolut inte måste ha den snålaste versionen. TDI (90) kan fås med DSG-låda och klarar samtidigt miljöbilsgränsen med råge (pris 161 900 kr).
Beställningar av Polo Bluemotion tas emot i december och första bilarna börjar levereras i början av februari månad.

Volkswagen Polo Bluemotion

Pris  
Ca 165 000 kronor.

Motor 
Diesel. 3-cyl tvärmonterad radmotor, 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Turbo. Kompression 16,5:1. Borrning/slag 79,5/80,5 mm, cylindervolym 1 299 cm3. Max effekt 75 hk (55 kW) vid 4 200 r/min, max vridmoment 180 Nm vid 2 000 r/min.

Kraftöverföring 
Motorn fram, framhjulsdrift. 5-växlad manuell låda.

Fjädring/hjulställ 
Skruvfjädrar fram och bak. Skruvfjädring fram, halvstel axel bak.

Styrning 
Kuggstång. Elektrohydraulisk servo. Vändcirkel 10,6 meter.

Bromsar 
Skivor fram och bak. ABS. Antisladdsystem.

Hjul 
Fälg 5 tum, däck 155/70 R15.

Mått/vikt (cm/kg) 
Axelavstånd 247, längd 397, bredd 168, höjd 146, spårvidd f/b 146/146. Tjänstevikt 1 171, maxlast ca 479, max släpvikt i.u. Tank 45 liter.

Fartresurser* 
Toppfart 173 km/h. Acceleration 0-100 km/h 13,6 s.

Bränsleförbrukning/miljö* 
Stad 0,42, landsväg 0,28, blandad körning 0,33 l/mil. CO2 87 g/km.

* Enligt tillverkaren.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar - gratis första månaden
(därefter 99kr/mån)
Ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer