Första intrycket #100

Med ett insugsljud som delar redaktionen i två läger vinner i alla fall Polo GTI mitt hjärta. Konstgjord andning för en gammal modell när den är som bäst.

Basfakta

Pris
194 900 kronor

Motor
Tvärställd 4-cyl radmotor, 2 överliggande kamaxlar per cylinderbank, 5 ventiler per cylinder. Kompression 9,5. Borrning/slag 81/86,4 mm, volym 1 781 cm3. Max effekt 150 hk (110 kW) vid
5 800 r/min. Max vridmoment 220 Nm vid 1 950 r/min.

Kraftöverföring
Motorn fram, framhjulsdrift. 5-växlad manuell låda.

Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring och krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben och undre tvärlänkar, bak halvstel axel.

Styrning
Kuggstångstyrning, servo. 2,9 rattvarv, vändcirkel 10,6 meter.

Bromsar
Skivor fram (ventilerade)och bak. Elektrohydrauliskt låsningsfritt system.

Hjul
Fälgbredd 6,5 tum, däck 205/45 R16.

Mått & vikt (cm/kg)
Axelavstånd 246, längd 390, bredd 165, höjd 144, spårvidd fram/bak 144/143. Tjänstevikt 1 680, maxlast 525, max släpvagnsvikt 1 000. Tank 45 liter.

Fartresurser*
Toppfart 216 km/h. Acceleration 0-100 km/h 8,2 s.

Förbrukning*
Stad 1,08, landsväg 0,6, blandad körning 0,78 l/mil. CO2-utsläpp, 187 g/km vid blandad körning.

*Enligt tillverkaren


Frisk röst på ålderns höst

Volkswagen Polo GTI når marknaden samtidigt som Polo-modellen börjar sjunga på sista versen.

Nuvarande versionen av VW Polo presenterades under 2001, med en rejäl ansiktslyftning till förra året som bland annat innebar nya strålkastare. Varför GTI-versionen inte introducerades samtidigt är ett mysterium, men nu är det i alla fall dags.

Konceptet känns igen från VW-koncernen med en 1,8-liters turbomotor under huven – precis som i de hetare Seat Ibiza-modellerna. I VW Polo är trimningsgraden låg, 150 hästkrafter lämnar den smått klassiska motorn med fem ventiler per cylinder. På pappret samma motor som suttit i allt från Audi TT (såldes bland annat i Tyskland i 150-hästarsutförande) till förra generationen av Volkswagen Passat. Men något är annorlunda, det märks tydligt när vi startar maskinen. Den låter aggressivt redan runt 2 000 r/min, för att sjunga för full hals bortåt 6 500 r/min. Trots att det handlar om en turbomotor. Dessutom verkar det som att motorteknikerna sneglat på den fina 2,0 TFSI-motorn när det gäller programmering av styrbox. Sällan har väl en 1,8 turbo varit så varvvillig och flexibel som i Polo GTI. Kraften räcker till gott och väl samtidigt som det härliga ljudet lockar till hårdare körning. En sann GTI minsann. Växellådans stegning är det inte heller några fel på, men spakhanteringen är av det slappare slaget – tyvärr. Lite stadigare och tyngre växelföring hade varit att föredra.

Polo-chassit har sänkts 15 mm och styvats upp en smula för att ge sportigare känsla, något som lyckas ganska bra. Men den fina närheten och exakta känslan i styrningen som exempelvis Ford Fiesta ST eller Mini Cooper S har når inte Polo GTI upp till.

Att skilja en GTI från en vanlig Polo är enkelt då även denna modell har liknande attribut som storebror Golf GTI. Fälgarna bär liknande design och den svarta grillen med sitt bikakemönster understryker släktskapet. Dubbla avgaspipor, lackerade bromsok och backspegelhus, spoiler över bakrutan samt sportstolar och treekrad ratt skvallrar ytterligare om att här kommer en GTI. Givetvis är antisladdsystem ESP standardutrustning, liksom den snyggt rutiga Interlagos-klädseln. Dessvärre var testbilens stolar läderklädda till ett ”extrapris” på 17 900 kronor.

Grundpriset på 194 900 kronor köper dig en rolig och busig bil med härligt ljud och hyfsad GTI-känsla, men en Cooper S blir ett vassare val till nästan samma pengar.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
– gratis första månaden
Därefter 99 kr/mån – ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer