Volkswagen vilar inte på lagrarna. VM-titeln i rally är bärgad och nu kommer homologiseringsmodellen av Sébastien Ogiers vinnarmaskin. Polo klär i rallykostym!

Första intrycket

Överraskningseffekten är stor bakom ratten på homologiseringsversionen av bilen som vann rally-VM. Enkelt utförande håller nere priset och spär på glädjefaktorn.

Kompetensnivå

9/10

Prisvärd

9/10

Man har varit med om det förut. Marknadsavdelningen på bilföretaget blir till sig när något går bra i rallyskogarna eller på tävlingsbanan. Beställer lite extra klatschig dekaltejp, sätter på för stora hjul, kanske en djup sportstol, försöker haussa försäljningen och slipa varumärket. Inte alltid blir slutresultat sämre än innan PR-folket gett sig in i trimbranschen.

Fransmannen Sébastian Ogier skrällde till med en VM-titel direkt för Volkswagens rallysatsning och nu ska homologiseringsversionen ut i bilhallarna. Givetvis med dekaltrim, stora fälgar och sittriktiga sportsäten. Ni förstår att VW Polo R WRC har motlut inför denna provkörning.

Men. Eftersom VW-teknikerna fått direkta order om att slänga ut den till karaktären linjära och platta turbo- samt kompressormatade 1,4 liters TSI 180 DSG7-drivlinan, som vanligtvis sitter i VW Polo GTI, är det andra grejer som gäller. I stället har ingenjörsavdelningen skohornat ner tvålitersmaskinen TSI 220 – endast med singelturbo, en stor sådan – från den större VW Golf GTI, reviderat hjulställen, sänkt chassit, monterat större bromsar, 18-tums hjul samt toppat med ett diffusor/spoilerpaket. Tack vare detta har VW Polo R WRC blivit en bil att räkna med. Tro mig. Har du hunnit läsa hit och är sugen på attt köpa bilen rekommenderar jag att ni slutar läsa och omedelbums kontaktar din lokala VW-återförsäljare. Av de 2 500 tillverkade bilarna kommer 90 hit till Sverige. När du läst klart denna artikel är bilarna antagligen redan slutsålda. För så bra är nämligen Polo R WRC.
För 1 600 kronor mindre(!) än Polo GTI får du nämligen så mycket mer. Priset 229 900 kronor är snudd på billigt om man räknar in att Polo R WRC kan ersätta både din vardagsbil och sportvagn!

Det började med Golf…

VW Golf Grupp A 1986

Volkswagen hade VM-team i rally redan på 80-talet då Kenneth Eriksson (bilden) blev världsmästare i Grupp A 1986 men även vann en deltävling, Bandamarallyt 1987. Fler duktiga svenskar återfanns i Golf på hög nivå, som Per Eklund och Kalle Grundel.

220 hästkrafter i kombination med låg tjänstevikt 1 324 kg gör susen. Sexväxlad manuell låda är det enda alternativet och vi gläds åt att bilen slapp undan något DSG-växellådsderivat. Med manuell låda har du som förare hela tiden kontroll på effektutsöndringen. Toppeffekten nås mellan 4 500-6 300 r/min, även vridmomentet 350 newtonmeter finns tillgängligt över ett brett register, 2 500-4 400 r/min. Acceleration 0-100 km/h går på 6,4 sekunder, toppfarten är respektingivande 243 km/h. Provbilen rullar på friktionsdäck vilket gör färden lite orolig i hög fart men på isiga och ibland snöiga vägar är R WRC mycket kontrollerad och hanterbar. ESP-systemet går inte att plocka ur, endast antispinn, men är du inte en rallyräv så gör detta mindre skillnad. Vi kan ändå ta gift på att det redan finns eftertrimningssatser till bilen – 2,0-liters TSI fixar ju enkelt +300 hk – som även möjliggör urkoppling av antisladdsystemet.

Polo R WRC är inte lika sladdglad som prisbomben Ford Fiesta ST, i stället försonas du som förare med bilen och håller genomgående ett högt tempo. R WRC vill nämligen köras hastigt och inspirerat!
Ombyggnaden från shoppingkärra till sportbil har givetvis gjort några saker sämre med annars så politiskt korrekta VW Polo. Bilen kommer endast i detta utförande, tredörrars kaross i vitt med blå-grå stripes, manuell låda utan några tillvalsmöjligheter. Det kan inverka negativt för den prylgalne bilköparen men också en eftergift för att hålla ner priset på bilen. Stilmässigt håller inte Polo R WRC nykomlingen Renault Clio Turbo R.S. 200 stången och för den icke insatte ser den inte mycket ut för världen. De stora hjulen och den svarta vingen – med bilens serienummer – på bakluckan är det som avslöjar rallyarvet.

Volswagen Polo R WRC

Foto: Glenn Lindberg

Körning bara för det höga nöjets skull. Hedberg utforskar gränserna. Lättanvänd i stan, men gör heller inte bort sig på den kurviga favoritsträckan.

Chassit är inte alls så stötigt som man först kan tro om 18-tummare och låga 215/35-däck men givetvis är komforten av den hårda sorten. Ökningen av motorns ljudresonans mellan 3 050 r/min och 3 150 r/min, i fartområdet 135-140 km/h (på mätaren), är direkt störande på motorväg. Bättre att sakta ner och följa hastighetsanvisningarna.
För den som var med jämförs VW Polo R WRC med första generationens VW Golf GTI. Så lattjo är nämligen WRC-Polon. Dubbelt så mycket effekt – första Golf GTI hade 110 hk – behövdes tydligen för att Volkswagen skulle hitta tillbaka till busigheten.

Målgruppen för bilen är mest troligt den numer något äldre föraren, som en gång hade ur-GTI:n och nu söker sig tillbaka till rötterna. Eller kanske som den optimala vinter-/andrabilen för den genuine sportbilsägaren? Gasglada unga rallyfans med stadd kassa räknas per automatik in i köpskaran.
Nå, har du hunnit kontakta din Folka-handlare än?

VW Polo R WRC

Pris
229 900 kronor.


Motor
Bensin. Tvärställd 4-cyl radmotor med 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Turbo. Kompression 9,8:1. Borrning/slag 82,5/92,8 mm, cylindervolym 1 984 cm3. Max effekt 220 hk (162 kW) mellan 4 500-6 300 r/min, max vridmoment 350 Nm mellan 2 500-4 400 r/min.


Kraftöverföring
Motor fram, framhjulsdrift. 6-växlad manuell låda.


Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring, krängningshämmare fram. Fram fjäderben med undre triangellänk. Bak torsionsaxel.


Styrning
El-hydraulisk servo. Vändcirkel 10,6 meter.


Bromsar
Skivor fram (ventilerade) och bak. Antisladdsystem.


Hjul
Lättmetallfälg. Fälgbredd 7 tum, däck 215/35 R18.


Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 246, längd 400, bredd 168, höjd 143, spårvidd f/b 145/144. Markfrigång 13. Tjänstevikt 1 324, maxlast 346, max släpvagnsvikt 0. Tank 45 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 204-882 liter.


Fartresurser
Acceleration 0-100 km/h 6,4 s, toppfart 243 km/h.


Bränsleförbrukning
Stad 1,01, landsväg 0,60, blandad körning 0,75. CO2 174 g/km.


Garantier
Nybil 2 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år, lack 3 år, assistansgarantin förnyas vid varje intervallservice utförd av auktoriserad märkesverkstad.


Skatt
1 500 kronor per år.

Rivaler

renault-clio-rs
Renault Clio Turbo R.S. 200
En verklig favorit. Fördelarna är givetvis praktiska bakdörrar och ett kralligare utseende. Snabbfotad och rask, men R WRC är busigare.

Pris: 229 900 kronor.


VW Polo GTI
VW Polo GTI
Mycket mer komfortinriktad med DSG7-låda och TSI 180-maskin. Saknar helt nerven som genomsyrar det rallyinspirerade syskonet.

Pris: 231 500 kronor.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
– gratis första månaden
Därefter 99 kr/mån – ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer