Provkörning av Volkswagen T-Roc R

Har du saknat en småbils-crossover-suv-sportbil? Här är svaret: T-Roc R med 300 hästkrafter. Men malusskatten förskräcker.

Det här är nytt!

300 hk
T-Roc får samma sportmotor som redan sitter i Golf R.
Fronten
Ny stötfångare och nya luftintag ger R-identitet.
Buller
Speciella ljuddämpare ger race-ljud.

Nu är det dags för nästa gren på det ständigt växande suv-trädet. Småsuvar med crossover-stuk, kryddade med sportbilsprestanda. T-Roc R är Volkswagens bidrag i genren. En Golf R i T-Roc-kostym. Samma motor på 300 hästkrafter, samma sjuväxlade, snabba dubbelkopplingslåda och samma fyrhjulsdrift av Haldex-typ.

Volkswagen T-Roc R

Foto: Mikael Stjerna

Chassit­ är en pärla, liksom den pigga tvåliters­motorn.

Det vilar inget sorgmod över anrättningen. Vridmoment på 400 Newtonmeter redan vid 2 000 varv bäddar för kvicka reaktioner. 0-100 km/h tar 4,8 sekunder enligt Volkswagen, och jag tror dem. I alla fall om man tar hjälp av den standardmonterade ”launch control”-assistansen. Den kvickfotade attityden känns hela vägen till rattkransen. Bilen nästan dansar genom kurvorna.

Jag tror att vikten spelar in. T-Roc väger in på 1 575 kg med förare, en lättviktare­ jämfört med andra, större suvar. Men chassit­ är också en pärla, liksom den pigga tvåliters­motorn. Fyrhjulsdriften prioriterar bakhjulsdrivning för att få bilen att understyra mindre, och hjälpa till i kurvorna. Receptet är klockrent, jag kan knappt tro att jag sitter i en kompakt-suv, 1,57 meter hög.

Volkswagen T-Roc R

Foto: Mikael Stjerna

T-Roc R har andra generationen digitala instrument med inställningsbar layout. Platt ratt nedtill.

Jag behöver inte gasa för att identifiera bilens sportiga identitet. Alla signaler finns här. Sportstolar med broderade R, svart innertak, fyra avgaspipor, metallblänkande pedaler. Det enda som saknas är en arm som vänder kepsen bak och fram. Ratten är för övrigt sport-stylad med grå sömmar och R-logotyp i rattcentrum. Tjock förstås, men inte till överdrift. Personligen har jag alltid haft svårt för de falukorvstjocka sportrattar som finns i vissa sportbilar.

Volkswagen T-Roc R

Foto: Mikael Stjerna

Det klassiska motorblocket på 1 984 kubik är hjärtat i T-Roc R, matar fram 300 hästkrafter.

Nederdelen av ratten är tillplattad. En fördel­ i en racerbil som saknar en lätt justerbar förarstol, den platta ratten ger då en smula mer utrymme för benen. I en gatbil är det svårare att se någon fördel med rattkonstruktionen, mer än att föraren får känna sig som Kenny Bräck för en stund. Jag minns att Austin Allegro, salig i åminnelse, gick fullt ut med en ratt som var tillplattad på alla fyra sidor, som en teve. Dock utan racinginspiration, avsikten var att förbättra översikten över instrumenten.

Volkswagen T-Roc R

Foto: Mikael Stjerna

Bagageutrymmet tar 445 liter och det är inte dåligt. Audi A4 kombi lastar till exempel 495 liter.

Tre körprogram finns att välja mellan. I kurvorna är krängningen minimal redan i komfortläget. I normalläget hårdnar ”R” betänkligt för att i sportläget bli riktigt styv i korken. Sportigt värre, men också riktig obekvämt. Växlingspunkterna och gasresponsen ändras också förstås. Ljudisoleringen verkar­ ha blåst bort i fartvinden i sportläget. Det tjuter ordentligt när motorn varvas och vid gassläpp knallar det från oförbrända avgaser.­ Ett nöje för vissa motoröron, men skjutsar du din blivande svärmor så tänk på vilket körprogram du knappar in.

Volkswagen T-Roc R

Foto: Mikael Stjerna

Ljuddämparen Akropovic med dubbla pipor är tillval.

Provbilen har för övrigt tillvalet Akrapovic-ljuddämpare. Mer ljud, sju kg lägre vikt, gjord av titanium. Enligt Volkswagen är Akropovic-dämparen något nästan alla kunder kryssar för när de beställer en ”R”-modell.

Kort sagt: T-Roc R motsvarar till fullo bilden av en ”hot hatch”. Bilvärldens ständigt omogna tonåring. Men samtidigt är T-Roc också en oöm, fyrhjulsdriven familjebil. Kanske inte den mest rymliga, men sett till yttermåtten gör den bra ifrån sig. Den är helt enkelt lite av allt. Dessutom 30 000 kronor billigare än Golf R som kostar 439 900 kronor.­ För den som vill ha en vettig värsting är den perfekt.

Volkswagen T-Roc R

Foto: Mikael Stjerna

T-Roc R har dubbla avgasrör på både höger och vänster sida.

Men ekonomin är ändå ett bekymmer, milkostnaden blir dryg. Dels handlar det om värdeminskningen. 409 900 kronor betyder att den kostar 90 000 kronor mer än T-Roc 2,0 TSI med 190 hästkrafter, fyrhjulsdrift och automatlåda. Jag gissar att det betyder 40 000 kronor extra i värdeminskning de första tre åren. Till det kommer malusskatten. På bilar som registreras efter årsskiftet 2019/2020 grundas skatten på CO2-utsläppet i WLTP-cykeln. Det betyder­ 9 614 kronor i bilskatt per år. R-entusiasten kommer alltså att slanta 28 842 kronor i bilskatt under de första tre åren. Det kostar att ligga på topp.

3 frågor

Jost Capito, Volkswagen

Foto: Mikael Stjerna

Jost Capito – Chef för Volkswagen ”R”.

Hur stor blir ”R”-version i T-Roc-familjen?
– Vi räknar med att den kommer att ta 3-5 procent av försäljningsvolymen, baserat på erfarenheter från Golf R. Jämfört med Golf R, vilka kommer att köpa T-Roc R?
– Fler familjer kommer att välja T-Roc R, den är lite mer praktisk än Golf R. Vi tror också att den kommer att locka fler kvinnor än Golf R på grund av den högre sittpositionen.
Hur relaterar Volkswagens R-modeller till de andra sportmodellerna från gruppen, Cupra och Skoda RS?
– Cupra är mer radikal, den är mer för bankörning. Vi på Volkswagen har fokuserat mer på att T-Roc R ska fungera som en ”allrounder”, den ska också vara komfortabel på landsvägar. Men vi ser ”R”-modellen som sportigare än Skoda RS.

Volkswagen T-Roc R

Pris
409 900 kronor, säljs nu, första kund­leverans vid årsskiftet.


Motor
Bensin. Tvärställd 4-cyl radmotor med 2 överliggande kamaxlar. 4 ventiler per cylinder. Kamrem. Turbo. Kompression 9,8:1. Borrning/slag 82,5/92,8 mm, cylindervolym 1 984 cm3. Max effekt 300 hk (221 kW) vid 5 500-6 200 r/­min, max vridmoment 400 Nm vid mellan 2 000-5 200 r/­min.


Kraftöverföring
Motor fram, fyrhjulsdrift. 7-växlad automatlåda (dubbelkopplingslåda).


Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring, krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med undre triangellänk. Bak torsionsaxel.


Styrning
Elmotordriven servo. Vändcirkel 11,1 meter.


Bromsar
Ventilerade skivor fram och bak.


Hjul
Lättmetallfälg. Fälgbredd 7,0 tum, däck 225/40 R18.


Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 259, längd 423, bredd 182, höjd 157, spårvidd f/b 155/155. Markfrigång i. u. Tjänstevikt 1 575, maxlast 495, max släpvagnsvikt 1 700. Tank 40 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 445-1 290 liter.


Fartresurser
Acceleration 0-100 km/h 4,8 s, toppfart 250 km/h.


Bränsleförbrukning
(WLTP): blandad körning 0,85 l/mil. CO2 192 g/km.


Garantier
Nybil 2 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år, lack 3 år, assistansgarantin förnyas vid varje intervallservice utförd av auktoriserad märkesverkstad.


Skatt
9 614 kronor per år under de tre första åren, därefter 2 142 kronor per år.

Rivaler

Cupra Ateca

Foto: Seat

Cupra Ateca
Cupra har av någon outgrundlig anledning knoppats av från Seat och ska nu stå på egna ben. Cupra Ateca har samma motor på 300 hästkrafter som T-Roc R.
Pris: 419 900 kronor.

 

BMW X2 M35i

Foto: BMW

BMW X2 M35i xDrive
BMW X2 är en X1 med en smula coupé-stänk över profilen. 4,36 meter lång, 1,53 meter hög. Tvålitersmotorn i M35i ger 306 hästkrafter.
Pris: 533 500 kronor.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
– gratis första månaden
Därefter 99 kr/mån – ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer