Provkörning av Volkswagen T6.1 California Ocean TDI 199 DSG 4Motion

Den är lite grann som Skalman, den har det mesta med sig OCH erbjuder dessutom möjligheten till övernattning. Linus Pröjtz provkör – och provsover.

Det här är nytt!

Campingpanelen.
Med den digitala panelen (i färg och med fler funktioner) positionerad bakom innerbackspegeln sköts allt från interiörbelysning och uppvärmning till upp– och nedfällning av övervåningen. Enkel att använda.
El-hydraulisk styrning.
Får förarhjälpsystem såsom filhållningsassistent, precis som Transporter och Multivan.
Digital instrumentering.
Bland extrautrustningen hittar vi nu även Digital Cockpit till VW California.

Volkswagen California är som bilvärldens schweiziska armékniv, det är bara att fälla ut egenskap efter egenskap ur ett i sammanhanget kompakt format. Sova, äta, rulla. Visst låter det bra? När detta skrivs sitter jag inne vid mitt köksbord med utsikt över infarten, hemförlovad som jag är i dessa corona-tider.

Därute står Volkswagen T6.1 California Ocean TDI 199 DSG 4Motion, en uppdaterad modell som såg dagens ljus under förra sensommaren/hösten. Hans Hedberg provkörde uppdaterade Transporter och Multivan förra sommaren, alltså basen för vår California. Kontentan var att T6.1 blivit ännu mera personbilslik, både i detaljerna och vad gäller säkerhetssystemen. Den digitala instrumenteringen tillsammans med den el-hydrauliska styrningen med tillhörande (eller extrautrustade) säkerhetsdetaljer uppskattades liksom sidvindsstabiliseringssystemet. Alltså… vem kom på det ordet? Lite väl långt, eller hur?

Volkswagen T6.1 California Ocean 2,0 TDI199 7DSG 4motion

Foto: Linus Pröjtz

Ombonad förarplats, men inte överdrivet mycket avlastningsytor.

Hans hade möjlighet att köra igenom större delen av Transporter-programmet och han lockades av såväl lyxiga Multivan som bruks-utrustade femsitsiga versionen med pickup-flak, analog instrumentering och galonplastklädseln. När jag läst dessa rader i Hans provkörning går jag ut till bilen på gården och konstaterar krasst att utrustningsgraden är brutalt mycket högre i California Ocean. Tack och lov, med ett baspris på 714 500 kronor hade jag blivit besviken på något annat.

Om vi börjar framifrån så märks en rakt igenom personbilslik förarmiljö, här utrustad med den digitala instrumenteringen och den stora pekskärmen mitt i bilen, inklusive navigationssystemet. Allt detta kostar mycket extra, men det är intressant att se hur en bil av den här kalibern kan vara utrustad. Förvisso har jag inte kört transportbilstest på över tio år, men minnet hänger kvar ännu. Föråldrat och spartanskt, trots att fordonen då liksom nu vänder sig främst till yrkesfolk.

Volkswagen T6.1 California Ocean 2,0 TDI199 7DSG 4motion

Foto: Linus Pröjtz

Bakre delen av bädden är på plats, platsbyggd inredning till vänster.

Visst har det hänt saker i klassen, men den är trots det oftast långt efter nutidens personbilar. Den känslan får jag inte i California Ocean. Fast jag saknar ett större förvaringsfack mellan stolarna, men detta hade varit svårt att kombinera med de snurrbara fåtöljerna. Mycket riktigt kan vi snurra runt förar – och passagerarstol för att sitta i salongen och det är så vi låser upp möjligheterna i California Ocean. Det är även då den här bilen blir likt en fritidsklubb på hjul, för så snart barnen ser att jag har fällt upp tälttaket kommer de ut. Och blir kvar.

Längs förarsidan sitter köksinredningen med två gasdrivna kokplattor, tvättho och toppmatat kylskåp. Bordsskivan är smart och smidigt hängd längs sidan och skjutbar, dessutom transportlåst i sitt bakersta läge. Den andra sätesraden med sina två sittplatser är skjutbar, vilket öppnar upp en rad funktioner såsom bäddmöjligheter och mer lastkapacitet. Under sätet finns två förvaringsfack där vi hittar veven till den standardmonterade markisen. De skjutbara luckorna under spis och diskho har snygg träliknande yta och hela bilen känns solid på ett bra sätt.

Volkswagen T6.1 California Ocean 2,0 TDI199 7DSG 4motion

Foto: Linus Pröjtz

Bordet hänger alldeles intill baksätet, två gasdrivna kokplattor och diskho med extra insats.

Min erfarenhet av camping- och husbilar är ringa, men jag har sovit tillräckligt i tält, på släp och i vanliga bilar i racingdepåer för att ha tröttnat rejält på att inte ha en vettig säng. Så lockas jag av tanken på att sova i California? Jag tror det…? Innan dess, först köra.

Det är rakt igenom upplevelsen från en Multivan som möter oss, vilket är positivt. California Ocean är lite tyngre och tyngdpunkten med det uppfällbara tältet blir högre, men några större skillnader märks inte. Uppträdandet är knappast rappt, T6.1 rör sig lite sävligare. Körningen blir lugnare, men den 199 hästar starka fyrcylindriga motorn och sjuväxlade DSG-lådan kan göra resan rappare om så krävs. Chassiuppträdandet är mjukt, styrningen avslappnad. Ljudnivån är helt okej.

Volkswagen T6.1 California Ocean 2,0 TDI199 7DSG 4motion

Foto: Linus Pröjtz

Tälttaket fälls upp via manöverpanelen i taket. Tre fönster och en stor öppningsbar yta framtill.

När bilen åter står stilla är det dags att fortsätta utforska, vilket är enkelt. Via den nya digitala panelen i taket bakom backspegeln fäller vi upp och ner campingtaket, en ytterst smidig lösning. Via samma panel tänder, släcker och dimrar vi innerbelysningen, startar värmesystemet, kontrollerar vinklarna när vi parkerar och så vidare. Det är utan tvivel en kompakt mysstuga på hjul, utan tvivel. Med taket uppfällt och den övre bädden uppfälld mot taket, de bägge framsätena vända bakåt och värme och belysning på – här trivs man.

Några timmar senare är det dags att sova. Att bädda den nedre sängplatsen är enkelt när jag väl listat ut hur man gör. Baksätet flyttas fram och sedan fälls ryggstödet till plant läge. De främre sidorutorna mörkläggs med lösa tygsjok med insydda magnetlister, övriga fönsterytor har fast monterade rullgardiner. Enda stället det läcker in lite ljus är i ovankant av framrutan. Jag slår på och ställer in värmaren via campingpanelen i taket och kryper till kojs.

Volkswagen T6.1 California Ocean 2,0 TDI199 7DSG 4motion

Foto: Linus Pröjtz

Linus Pröjtz provkör – och provsover.

Direkt märks att bädden är hård, riktigt hård och värmaren, som jag trodde skulle gå hela tiden i bakgrunden, växlar i hastighet. Ibland står den stilla, ibland går den. Kanske för att temperaturen utanför dalar under nollan? Jag kan inte riktigt sätta fingret på varför, men jag kan inte somna. Vänder och vrider på mig, tänker tanken att jag borde fälla upp taket och testa ovanvåningen som har fjädrad madrass, men när klockan är runt två på natten – nej, det blir ingen ovanvåning. Till slut får den hårda madrassen och värmarens ljud mig att avsluta provsovningen. Jag tar kudden under armen med mig in i huset. Den stora fördelen med att hemestra på hemmaplan…

Så vad blir kontentan? Jo, VW California är en drömbil på många sätt. För egen del skulle jag vara noggrann med att testa ut en annan madrass, men värre saker har världen varit med om. I övrigt är California Ocean verkligen som en schweizisk armékniv, men är den köpvärd? Rannsaka dig själv, du kommer att få leva ett kompakt semesterliv som långt ifrån passar alla. Själv funderar jag på att i stället stötta hotellnäringen när corona blåst över.

Volkswagen T6.1 California Ocean TDI 199 DSG 4Motion

Pris: Från 714 500 kronor.
Motor: Diesel. Tvärmonterad 4-cyl radmotor med 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Turbo. Kamrem. Kompression 15,5:1 Borrning/slag 81,0/95,5 mm, cylindervolym 1 968 cm3. Max effekt 199 hk (146 kW) vid 3 800 r/­min, max vridmoment 450 Nm vid 1 400 r/­min.
Kraftöverföring: Motor fram, fyrhjulsdrift. 7-växlad dubbelkopplingslåda.
Fjädring/hjulställ: Skruvfjädring, krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med undre triangellänkar. Bak multilänkaxel.
Styrning: Elservo. Vändcirkel 11,9 meter.
Bromsar: Ventilerade skivor fram och bak. Antisladdsystem.
Hjul: Lättmetallfälg. Fälgbredd 8 tum. Däck fram 255/45 R18.
Mått/vikt (cm/kg): Axelavstånd 300, längd 490, bredd 190, höjd 197, spårvidd f/b 162/163. Markfrigång 17. Tjänstevikt 2 671, maxlast ca 409, max släpvagnsvikt 2 500. Max taklast 50 kg. Tank 70/80 liter. Bagagevolym (VDA-liter) maximalt 5 800 liter.
Fartresurser: Acceleration 0-100 km/h 9,5 s, toppfart 194 km/h.
Bränsleförbrukning (WLTP): Låg 1,20, medium 0,92, hög 0,77, extra hög 0,89, blandad 0,90 l/mil. CO2 241 g/km.
Garantier: Nybil 2, vagnskada 3, rost 12 lack 3 år.
Skatt: 18 365 kronor per år de tre första åren, därefter 6 728 kr/år. Rivaler

Mercedes-Benz Marco Polo HORIZON

Foto: Daimler AG

Mercedes Marco Polo 250 d Edition 4Matic
I stort sett identiskt utförande jämfört med California, men nio hästar svagare och 85 000 kronor dyrare i insteg.
Pris: 799 864 kronor.

Vantourer 630s Seitenansic

Vantourer 630 L
En så kallad plåtis, det vill säga inredd skåpbil. Mer utrustning såsom toalett och dusch, men betydligt mer skåpbilskänsla.
Pris: Från cirka 650 000 kronor.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
– gratis första månaden
Därefter 99 kr/mån – ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer