Provkörning av Volkswagen Tiguan 2,0 TDI 150 DSG7

Första generationen Tiguan höll ut i nästan tio produktionsår, en evighet i bilsammanhang. Därför innebär generationsskiftet avsevärda förbättringar på de flesta plan. Vi provkör i ett vintrigt Lappland.

Det här är nytt!

Fyrhjulsdrift. Uppdaterad 4Motion med körprogram Active Control.
Design. Distinkt och diskret på samma gång. Tiguan ger ett solitt intryck.
Utrymme. Gott om utrymme för fyra vuxna plus bagage.
Sjusits. En 215 mm förlängd Tiguan ”XL” med extra baksäte kommer nästa år.

Baserad på Volkswagengruppens senaste tvärställda motor- och plattformsarkitektur MQB är nya Tiguan första högbyggda suven med denna teknik. År 2020 ska Volkswagen ha en suv i varje segment, räkna därför med att Tiguan kommer att få både små och större syskon de närmaste åren. Detta är den främsta fördelen med att använda flexibla bygglösningar. Nya Tiguan introduceras hos Volkswagen-handlarna i april/maj men redan nu har vi provkört bilen vintrigt och snörikt på ”hemmaplan” i Lappland.

”Genomgående hög lägstanivå” utmärker nya Tiguan anser Hans Hedberg efter sin provkörning i Lappland.

”Genomgående hög lägstanivå” utmärker nya Tiguan anser Hans Hedberg efter sin provkörning i Lappland.

Man känner igen mycket av senaste Golf och Passat i nya Tiguan, skam vore annars. Jämfört med den utgående Tiguan (internkod 5N1) har nya modellen blivit både bredare (+30 mm), längre (+60 mm) men samtidigt lägre (-33 mm). Hjulbasen är förlängd med 77 mm och markfrigången är nu höga 200 mm (+11 mm). De svullna och tillplattade formerna ger Tiguan ett moget intryck, om än något avmätt förutsägbart. Sidopartiet och bakdelen är distinkta medan fronten kan te sig något överlastad och tung ut i vissa vinklar. En viss bredkäftighet i grillen är ett markant inslag. Men majoriteten av de få passerande åskådarna i lappländska Arvidsjaurstrakten anser att bilen ser prydlig och korrekt ut. Precis som är fallet med de allra flesta VW-produkter för tillfället.

Prissättningen är aggressiv och Volkswagen tar redan order. Första leverans dröjer till våren.

Prissättningen är aggressiv och Volkswagen tar redan order. Första leverans dröjer till våren.

Körförhållandena för denna allra första provkörning av Volkswagen Tiguan kunde inte varit bättre. Vindstilla, minus 20 grader, solsken och miltals med härligt frostiga landsvägar kring biltestarparadiset Arvidsjaur. Jag möter både kamouflerade Mercedes och Maserati som är ute på hemlig testrunda men mitt fokus ligger denna dag enbart på nya Tiguan. Det är nämligen en hel del att hämta in.
Utomlands finns Tiguan med enbart framhjulsdrift men Volkswagen Sverige gör klokt i att erbjuda bilen endast med fyrhjulsdrift 4Motion. Systemet är BorgWarners Haldexsystem generation fem, som innebär snabb överföring av drivkrafter till ­bakaxeln. En nyhet för nya Tiguan är Active Control körprogram som aktiveras via ett vred på mittkonsolen. Onroad, Snow, Offroad och Individual är de fyra lägena där det sista tillåter föraren att ”bygga om” drivlina, kraftöverföring och chassi enligt egna önskemål. Elektriskt styrd diffspärr EDS är standard och bromsar spinnande hjul, verkan är ögonblicklig, vi känner igen systemet från diverse Volkswagen Group-produkter som förtroendeingivande.

4Motion-Haldex, generation fem, arbetar raskt och säkert. Precis som man vill ha det.

4Motion-Haldex, generation fem, arbetar raskt och säkert. Precis som man vill ha det.

På upplogade sjöisar och ­landisbanor i Arvidsjaurområdet provas det nya 4Motion Active Control-systemet till fullo. Nya Tiguanchassit är i grunden understyrt till sin karaktär men är enkelt att tvinga ut i sladd för den som så önskar. Låter man antisladdsystemet medverka till en viss gräns går det snabbare – men inte alltid roligare. Undanmanöver på snö med alla säkerhetssystemen inkopplade visar på tryggt uppförande. Min ”Ruby Red”-färgade bil rullar på friktionsdäck av fabrikat ContiVikingContact 6 i dimension 235/50 R19 som har bra grepp om underlaget, så länge vi håller oss undan de värsta fälten med blankis.

3 frågor

Mathias Thom Volkswagen
Mathias Thom – koncept­utvecklare för MQB och Tiguan.

Vilken MQB-modell delar nya Tiguan mest teknik med?
–Tiguan byggs på samma lina som VW Touran i Wolfsburg, kommande förlängda Tiguan ”XL” delar axelavstånd med Touran.
Nya Tiguan är tre centimeter lägre men den inre takhöjden är ändå högre, hur?
– På gamla Tiguan var taket mer i en båge, inte lika effektivt. I nya Tiguan är baksätet även sänkt något för bättre takhöjd.
Varför öppnas inte bakluckan med Volkswagen-emblemet?
– Volkswagen-emblemet hamnar för högt upp på Tiguan, manuell öppning skulle bli oergonomiskt.

Provbilen ingår i den första serieproduktionsbatchen från fabriken i Wolfsburg men uppvisar en mycket tajt känsla i detaljnivå. Alla tekniska fakta är ännu inte certifierade, bland annat bränsleförbrukningen, men färddatorn uppger 0,74 l/mil vid rådande halvhårda körövningar.

Motorn för dagen är 2,0 TDI 150 med DSG7-dubbelkopplingslåda. I Sverige kommer dock Volkswagen storsatsa på den starkare TDI 190 DSG7-drivlinan. Längre fram under året kommer också herrejössesdieseln TDI 240, men ännu mer intressant är laddhybriden Tiguan GTE som kommer nästa år. Effekten 150 hästkrafter och vridmomentet 350 newtonmeter stämmer annars gott in på Tiguankonceptet, en kortare provkörning med bensinaren TSI 180 DSG7 visar på att MQB-plattformen är en körglad bas. Särskilt styrkänsla och chassits kontakt med underlaget upplevs extra tajt för att vara en suv.

Som tidigare finns Tiguan i en rad olika utföranden, personligen gillas Offroad-versionen på bilderna som har mer snedskuren främre stötfångare för bättre ingångsvinkel (25,6 grader), en fördel när det ska forceras lättare hinder i form av grunda diken eller kanske ännu hellre trottoarkanter.

Baksätet är delbart 40/20/40, skjutbart 18 cm och ryggen går att luta i olika steg. Bra!

Baksätet är delbart 40/20/40, skjutbart 18 cm och ryggen går att luta i olika steg. Bra!

Innerutrymmena har blivit större i samband med att Tiguan vuxit i sin senaste upplaga. Fyra vuxna har gott om plats och för svenska kärnfamiljer ”mamma, pappa, två barn” finns det plats även på semesterresan. Baksätet går att skjuta 18 centimeter samtidigt som soffans ryggstöd är nedfällbart i 40/20/40-delningssplit och går att tilta i flera lutningsvinklar. Lastningsflexibiliteten är hög och handhavandet enkelt. Ett stort glaspanoramatak ger kupén ännu större känsla av rymd (kostar 13 100 kronor).

Tiguan: Första generationen

Volkswagen Tiguan generation 1
Kom som koncept 2006 och som ­produktions­- ­­färdig bil 2007. Den har tillverkats i 2,64 miljoner exemplar, i Sverige har det sålts 21 900 exemplar sedan 2007.

Enligt senaste VW-infotainmentstandarden har Tiguan senaste Apple Car Play-system vilket ger smidig överspegling av mobiltelefonen in till bilen. Tillsammans med inbyggt wifi, en förälders våta dröm när det ska köras långturer med barn i bilen, bara att slänga till ungdomarna läsplattor – paddor – så man får lov att köra i lugn och ro. Volkswagen ligger långt framme när det gäller så kallade connectivitet i bil, området kommer att bli superhett inom bilindustrin den närmaste framtiden.

Man känner igen sig i nya Tiguan, många lösningar finns hos andra VW MQB-produkter.

Man känner igen sig i nya Tiguan, många lösningar finns hos andra VW MQB-produkter.

För svenskt vidkommande är Tiguan en ordentligt etablerad produkt, som den bäst säljande fyrhjulsdrivna kompaktsuven i sin klass. I samband med att bilen nu vuxit i storlek och i köruppträdande utmanar nya Tiguan även andra suvar, främsta målfokus för VW-handlare är med största sannolikhet Volvo XC60 som snart rullar in på sitt sista produktionsår. Frågan är om VW fixar att rubba Volvon i försäljningsstatistiken? Första intrycket visar nämligen att nya Tiguan har stora möjligheter till det.

Nya modeller av Volkswagen Tiguan

Bensin
2,0 TSI 180 6-vxl man………………..289 900 kronor. (DSG7 +14 500 kr).
2,0 TSI 220 GT DSG7…………………345 900 kronor.

Diesel
2,0 TDI 150 6-vxl man……………….304 900 kronor. (DSG7 +14 500 kr).
2,0 TDI 190 GT DSG7…………………332 200 kronor.
2,0 TDI 240 GTS DSG7………………379 900 kronor.

Volkswagen Tiguan 2,0 TDI 150 DSG7

Pris
319 400 kronor, säljs nu, första kund­leverans juni.


Motor
Diesel. Tvärmonterad 4-cyl radmotor med 2 överliggande kamaxlar per cylinderbank. 4 ventiler per cylinder. Kamrem. Turbo. Kompression 16,5:1. Borrning/slag 81,0/95,5 mm, cylindervolym 1 968 cm3. Max effekt 150 hk (110 kW) vid 3 500 r/­min, max vridmoment 340 Nm mellan 1 750-3 000 r/­min.


Kraftöverföring
Motor fram, fyrhjulsdrift. 7-växlad dubbelkopplingslåda.


Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring, krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med undre triangellänk. Bak multilänkaxel.


Styrning
Elservo. Vändcirkel 11,5 meter.


Bromsar
Skivor fram (ventilerade) och bak. Antisladdsystem.


Hjul
Lättmetallfälg. Fälgbredd 7 tum, däck 215/65 R17.


Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 268, längd 449, bredd 183, höjd 164, spårvidd f/b 158/157. Markfrigång 20. Tjänstevikt ca 1 750, maxlast ca 430, max släpvagnsvikt 2 500 Tank 64 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 615-1 655 liter.


Fartresurser (man)
Acceleration 0-100 km/h i. u. Toppfart 201 km/h.


Bränsleförbrukning (man.)
Stad 0,63, landsväg 0,47, blandad körning 0,53. CO2 139 g/km.


Garantier
Nybil 3 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år, lack 3 år.


Skatt (man)
2 563 kronor per år.

Rivaler

Volvo XC60 - model year 2015
Volvo XC60 D4 AWD
Nummer ett i den svenska suvstatistiken. Gammaldags Volvoteknik med allt vad det innebär. Upplevs som trygg och säker. Snart i Classic-utförande!

Pris: 384 000 kronor.


nya-nissan-qashqai-2014-017
Nissan Qashqai dCi 130 4×4 6-vxl man Tekna
På andraplats i suv-Sverige. En harmonisk, men även i och mångt och mycket intetsägande, bilprodukt. Enkel att leva och köra med. Lågpris.

Pris: 255 900 kronor.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar - gratis 2 första månaderna
(därefter 99 kr/mån)
Ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer