Touareg är längre och bredare men framför allt smartare. Med Volkswagens största bildskärm, adaptiva krängningshämmare och lättare kaross får Touareg en modern touch.

Det här är nytt!

Digitalisering
Instrumentpanelen domineras av två stora bildskärmar som standard.
Chassi
106 kg lättare och nya krängningshämmare ger en sportigare körkänsla.
Fyrhjulsstyrning
Som tillval svänger även bakhjulen.

Touareg är på alla sätt en modern bil, en bil av sin tid. Midjelinjen har blivit högre, fönsterytorna mindre och utsikten begränsad. Verkligheten, under provturen gestaltad av 2 300 meter höga Wilder Kaiser, doseras i stället i lagom stora portioner genom bildskärmen i instrumentpanelens mitt, återskapade av Google Earth i behändigt 15 tums format. I 3D om man så vill.

Självklart kan man snurra på kartan, nypa och förstora detaljer och ”svajpa”. Hanteringen av menysystemet har lånat friskt av logiken från iPhone. Touareg bjuder på den hittills största skärmen i koncernen. I mitten har vi en liggande 15 tumsskärm, och framför ratten finns huvudinstrumentets TFT-skärm på 12,3 tum.

Det enda som kan förmå mig att kliva ur denna rullande bekvämlighetsinrättning visar sig vara Reber Fabriks Verkauf, ett outlet med Salzburg-specialiteten Mozart-kulor som enda produkt.

Men det är inte bara den digitala paletten som skapar ett nyhetens behag i Touareg. Chassit har styvats upp och adaptiva krängningshämmare motverkar kaross­krängningen. Testvägarna här i Österrike är inte spikraka och nyheterna sätts verkligen på prov. Touareg klarar svängarna utan att darra på plåten. Krängningshämmarna har utrustats med elmotorer som i förväg vrider till dem – spänner till dem så att säga – i kurvtagning så att karosslutningen blir minimal.

”Innovision Cockpit” integrerar 12 tums TFT-skärm framför ratten med en 15 tums tryckkänslig skärm i mitten.

Bilarna jag kör har både luftfjädring och de nya elektromekaniska krängningshämmarna – eAWS på Volkswagenska – och vad som gör mest för vägkänslan har jag svårt att sortera ut. Bilens storlek är dock svår att ”trolla bort”, det här är ingen sportig körupplevelse. Om du lider av egenheten att minnas för mycket sifferfakta om Volkswagen-modeller förstår du att bilen har vuxit åtta centimeter­ i längd. Den är med sina 1,98 meter i bredd även drygt fyra centimeter bredare. Det borde göra den otymplig, men som tillval finns det medicin mot detta: Fyrhjulsstyrning.

Touaregen formligen flyter fram och jag passerar kända alpina orter, nu sommargröna men kantade av höga berg med ännu snöklädda toppar. Det enda som kan förmå mig att kliva ur denna rullande bekvämlighetsinrättning visar sig vara Reber Fabriks Verkauf, ett outlet med Salzburg-specialiteten Mozart-kulor som enda produkt. Bagageutrymmet har blivit större och sväljer numer 810 liter, i teorin motsvarande 32 413 Mozartkulor. Luftfjädringen skulle underlätta lastningen, med en knapp i bagageutrymmet sänks bilen fyra centimeter.

Efter en smärre investering Mozart-kulor kör jag vidare. Sittkomforten är utomordentlig, inte minst i baksätet som är skjutbart 16 centimeter och försett med ett tredelat ryggstöd som dessutom går att luta. Testbilen har en ny massagefunktion i framstolarna. ”Pneumatisk” skriver Volkswagen och framhåller att Touareg nu kan knåda ryggen på åtta olika sätt. Det trycker både här och där, och jag tänker att det är så här det känns att gå runt med en ryggsäck med gatsten. Till slut hittar jag avstängningsknappen. Som ni förstår är det ingen dans på rosor att provköra nya bilar. Framför allt tar det tid.

Luftfjädringen gör det möjligt att sänka bilen för att underlätta ilastning.

Med den nya bildskärmen ”Innovision Cockpit” är det möjligt att skräddarsy instrumenteringen på detaljnivå. Ska stämningsfärgen gå i blågrönt eller mer åt grönblått? Vilken information vill jag ha presenterad, och var? Jag kan eliminera kompassriktningen, flytta metereologiska förutsägelser till ett nytt hörn, välja mellan digital eller analog klocka och göra tusen andra saker. Att Volkswagen skulle spara några fysiska vred för klimatfunktionerna var förstås otänkbart, men jag är glad över att temperaturknapparna i alla fall fick en permanent plats i bildskärmens nederkant. Reglagen är relativt lätta att hantera, under skärmen finns en bred kant att vila handen på.

Assistanssystemen har koll på omgivningen. Radar och kameror spanar framåt.

Touareg säljs med två treliters V6-motorer initialt, en bensinversion på 340 hästkrafter och en diesel på 286 hästkrafter. Till årsskiftet kommer en 4,0-liters V8-diesel på hela 900 Nm. På plats i Österrike finns V6-dieseln som är standardutrustad med en åttastegad automatlåda. Det är också volymmodellen i Sverige, men tyvärr verkar motor och automatlåda ha vissa kommunikationsproblem. Det finns en fördröjning på ett par sekunder när man ska iväg från en korsning eller köra om, lådan vill liksom tänka till först: ”Vad var det nu jag skulle göra när föraren ger gasen i botten?” Irriterande när man vet att det står 286 hästkrafter till tjänst. Uppåtväxlingar sker däremot både snabbt och distinkt.

Motorn i sig är en underbar maskin, nästan ljudlös på landsväg och hyfsat snål. Körcykeln säger 0,69 liter per mil, och i verkligheten drar den 0,74 liter per mil efter tio mil landsväg – överraskande lite för en bil som inte ens är inkörd. Men kunderna får trots det acceptera en dryg malusskatt. 11 254 kronor i malus per år under de första tre åren. Med tanke på detta är det märkligt att Volkswagen inte säljer laddhybridversionen i Europa. Laddhybriden görs redan i sommar i fabriken i Slovakien, men hela laddhybridproduktionen går på export till Kina.

3 Frågor

Andres Meyer – ansvarig för design av interiör och infotainment.

Diskuterade ni någon gång hur mycket kunden skulle få ställa in själva?
– Vi bestämde oss för att ge maximal valbarhet åt kunden. Kunderna är olika. Några vill se mycket information, men man kan också välja att bara se lite.
Tror du köparna kommer att göra om inställningarna eller gör man det bara en gång?
– Några kunder kommer säkert att ändra i menyerna då och då, jag gör det själv ibland. Men det finns en gräns, man bör inte gå för djupt in i menyerna under tiden man kör, av trafiksäkerhetsskäl. Bäst är det om man ställer in menyerna som man vill ha dem innan man kör i väg.
Finns det inte en risk att det blir för krångligt när man gör det möjligt att i princip ställa in allt som går att ändra?
– Överlag tycker jag att det finns en logik i det hela. I början måste man lära sig systemet men sedan är det intuitivt.

Volkswagen Touareg 3,0 TDI

Pris
579 000 kronor, säljs nu, första kundleverans i juli 2018.


Motor
Diesel. Längsmonterad 6-cyl V-motor med 2 överliggande kamaxlar per cylinderbank. 4 ventiler per cylinder. Kamkedja. Turbo. Kompression i. u. Borrning/slag 83,0/91,4 mm, cylindervolym 2 967 cm3. Max effekt 286 hk (210 kW) vid 4 210 r/­min, max vridmoment 600 Nm mellan 2 250-3 250 r/­min.


Kraftöverföring
Motor fram, fyrhjulsdrift. 8-växlad automatlåda.


Fjädring/hjulställ
Luftfjädring, krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med fem länkar. Bak multilänkaxel.


Styrning
Elmotordriven servo. Vändcirkel 12,2 (4WS: 11,2) meter.


Bromsar
Ventilerade skivor fram och bak.


Hjul
Lättmetallfälg. Fälgbredd 8,0 tum, däck 235/65 R18 (R-Line 20 tum).


Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 289, längd 488, bredd 198, höjd 170, spårvidd f/b 165/167. Markfrigång 21 (luftfjädring 19). Tjänstevikt 1 995, maxlast 785, max släpvagnsvikt 3 500. Tank 75 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 810-1 800 liter.


Fartresurser
Acceleration 0-100 km/h 6,1 s, toppfart 238 km/h.


Bränsleförbrukning
Landsväg 0,62, stad 0,81, blandad körning 0,69 l/mil. CO2 182 g/km.


Garantier
Nybil 2 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år, lack 3 år, assistansgarantin förnyas vid varje intervallservice utförd av auktoriserad märkesverkstad.


Skatt
Bilar registrerade efter 1 juli 2018: 11 254 kronor per år i tre år.

Rivaler

Volvo XC90 D5 AWD
D5 XC90 dominerar segmentet fullständigt i Sverige. Liten fyra på två liter ger 235 hästkrafter. Klenare än Touareg men också lägre malusskatt.
Pris: 549 900 kronor.

BMW X5 xDrive30d
X5 med rak sexa ger 258 hästkrafter och har liknande yttermått som Touareg. Men prislappen startar på en högre nivå. Gratis service i tre år.
Pris: 634 200 kronor.

Visa kommentarer
NUVARANDE Provkörning av Volkswagen Touareg 3,0 TDI
NÄSTA Historien om Porsche 356