Hybridekvationen går inte ihop. Men VW Touareg V6 TDI med lågväxel och fågel­perspektiv i terrängen framstår som en komplett suv i halvmiljon­klassen.

Första intrycket #39

Minutiöst upplägg som alltid från Volkswagen. Touareg är ett smakfullt och terrängdugligt alternativ i suvklassen. V6 TDI är klart mest reko medan snordyra Hybrid inte är särskilt eco.

Volkswagen Touareg I blev aldrig någon riktig storsäljare i Sverige. Lite underligt med tanke på att bilen, åtminstone på pappret, var någorlunda terrängduglig till skillnad från många av sina konkurrenter. Rekordelig fördelningslåda och låsbara mitt- och bakdifferentialer var standard.

Nu till generation II har Volkswagen resonerat lite annorlunda. Medan de övriga motoralternativen får Torsen-differential är det bara V6 TDI som får det gamla påkostade fyrhjulsdrivningssystemet. Och inte ens då som standard, det ingår i paketet terrängteknikpaketet för cirka 20 000 kronor.
Trelitersdieseln på 240 hästkrafter blir instegsversion i Sverige då bensinmotorn på 280 hästkrafter inte erbjuds här. Priset för V6 TDI startar på omkring 470 000 kronor, de exakta priserna är inte klara. Den nu nedlagda femcylindriga dieseln var omkring 100 000 kronor billigare.
Hoppet till Touareg Hybrid, med bensin V6 och eldrift, blir rejält: närmare 800 000 kronor beräknas priset bli. Utan att ytterligare jämföra utrustningsnivå ligger närmaste konkurrent Lexus RX450h på 573 100 kronor i grundutförandet.

De första leveranserna anländer i juni, men den svenska importören vet inte hur fördelningen kommer att bli. Valbar finns också lastbilsstarka V8 TDI 4,2 på 340 hästkrafter (ersätter V10 TDI) men den väntar man sig ingen större försäljning av.
Det är svårt att få någon uppfattning om vad de drygt 200 kg som bantats bort har för betydelse för bilens vägegenskaper. V6 TDI går stöddigt tungt, och för den delen stabilt på vägen. Bränsleförbrukningen har sänkts med 0,2 l/mil blandad körning jämfört med föregångaren. Start/stopp-funktion är standard, liksom en supersmidig åttaväxlad automatlåda. Det går relativt enkelt att ligga på omkring 0,8 l/mil under provkörningen i de kuperade trakterna kring Florens.
Trots viktbantningen har bilen blivit större, fyra centimeter längre över ett nästan lika mycket längre axelavstånd och drygt en centimeter bredare. Samtidigt har bilen blivit nästan två centimeter lägre. Luftmotståndsvärdet har förbättrats på bekostnad av ett par centimeters sänkning av markfrigången. För den som vill köra utanför vägen finns luftfjädring som tillval, då höjs karossen maximalt tre decimeter över markytan.

På en enkel terrängbana prövar vi bara ett uns av klättringsförmågan, som uppges till 45 grader med låsta diffspärrar. Ett särskilt terrängkörningsprogram optimerar de elektroniska hjälpsystemen. Vi får också möjlighet att testa det nya ”hökögat” Area View, fyra kameror läser av området runt bilen i ett fågelperspektiv. Olika vyer kan visas på displayen inne i bilen, även bakåt för att se en eventuell släpvagns rörelserikting i förhållande till ratt­utslaget. Med detta framstår Touareg som släpdragarens dröm. Dragvikten med E-körkort är 3,5 ton.
Terrängkörning kräver full uppmärksamhet av föraren och jag har svårt att använda mig av kamera­bilden samtidigt som jag rattar för att undvika de värsta hindren. Dessutom är upplösningen för dålig och kontrasten svag, åtminstone när ljuset faller olämpligt på displayen. Men som komplement vid parkeringsmanövrar – visst.
Säkerheten är hög i VW Touareg även om bilen inte ännu är testad i Euro NCAP. Nio krock­kuddar är standard. Som tillval finns körfältsassistent som dock bara varnar med durr i ratten, inte korrigerar färden som i andra VW-produkter.
Den adaptiva farthållaren, ACC, bromsar bilen till stillastående. En panikbromsfunktion går in vid en eventuell nödsituation. Dynamic Light Assist är självreglerande avbländning och anpassning till rådande förhållanden.

VW Touareg är en mycket bekväm långfärdsbil inte minst för de i bak­sätet, som är skjutbart 16 cm i längdled. Även ryggstödet är justerbart. Fotutrymmet under framstolarna är dock snävt för ett par ökenpjucks storlek 42.
De goda grundegenskaperna har Touareg behållit till generation två samtidigt som designen har blivit attraktivare.
Anmärkningarna i anteckningsblocket är inte många. Alltid kan man klaga på det höga priset, som motiveras av höjd grundutrustning jämfört med föregångaren. Ett prisbilligare alternativ och kanske två extrasäten, så skulle bilen vara komplett.

Terrängbilshybriden

Volkswagens parallellhybrid använder el när det behövs full effekt och kraft. Bensinmotorn, V6 TSI känner vi igen från Audi S4, här på 333 hk och 440 Nm.

  •  En hydraulisk torrlamellkoppling sitter mellan motorn och automatlådan.

  •  Elmotorn ger ytterligare 47 hk för totalt 380 hk och maximala vridmomentet 580 Nm vid 3000 – 5250 r/min.

  •  Med fulladdat batteri och med ett knapptryck ställd i läget E-mode för mesta möjliga eldrift, ska bilen kunna köras på el i farter upp till 50 km/h upp till två kilometer. Men vid provkörningen är det en bedrift att undvika att gå över på bensin redan vid 25 km/h.

  • Bensinmotorn kan frikopplas upp till 160 km/h. Under rulling och bromsning återvinns rörelseenergin. Nickel-metallhybridbatteriet är monterat i reservhjulsbaljan.

  •  Dragvikten är förhållandevis hög för en hybrid: 3,5 ton.

  •  Den blandade förbrukningen anges till 0,82 l/mil och i stadskörning 0,87 l/mil. Vid provkörningen mestadels i centrala Florens hamnade förbrukningen dock på 1,2 l/mil. Med extremt försiktig gasfot utanför city och lite motorväg (130 km/h) lyckades vi komma ned till angivna 0,82. I en av provbilarna ryckte det i drivlinan när elen kopplades i respektive ur. Även inbromsningarna blev väl tvära, som om systemet var allt för optimerat att ta hand om energin.

  •  Rabatten på förmånsvärdet gör att Touareg Hybrid kan bli intressant för en del egenföretagare eller tjänstebilåkare med tänjd inköpsgräns. Förmånsvärdet som beräknas på V6 TDI är 2 900 kr vid 50 procents marginalskatt.

  •  Främst är Touareg Hybrid avsedd för den amerikanska marknaden där Hybrid ersätter V8 FSI.

Volkswagen Touareg V6 TDI

Pris
Ca 450-500 000 kronor.

Motor
Diesel. 6-cyl längsmonterad radmotor, 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kompression 16,8:1. Borrning/slag 83/91,4mm, cylindervolym 2 967 cm3. Max effekt 240 hk (176 kW) vid 4 000 r/min, max vridmoment 550 Nm vid 2 000-2 250 r/min.

Kraftöverföring
Motorn fram, fyrhjulsdrift. 8-växlad automatlåda.

Fjädring/hjulställ
Dubbla tvärlänkar, krängningshämmare och elektroniskt justerbara stötdämpare fram och bak.

Styrning
Kuggstång, hydraulisk servo. 2,7 rattvarv. Vändcirkel 11,9 meter.

Bromsar
Ventilerade skivor fram och bak. Låsningsfritt system. ESP.

Hjul
Fälg 8 tum, däck 255/55 R18.

Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 289, längd 480, bredd 194, höjd 171, spårvidd f/b 165/167. Tjänstevikt ca 2 200, maxlast ca 660, max släpvikt 750/3 500. Tank 85 liter.

Fartresurser*
Toppfart 218 km/h. Acceleration 0-100 km/h 7,8 s.

Bränsleförbrukning/miljö*
Stad 0,88, landsväg 0,65, blandad körning 0,74 l/mil. CO2 195 g/km.

Skatt
4 489 kr.

* Enligt tillverkaren.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
– gratis första månaden
Därefter 99 kr/mån – ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer