Basfakta

Motor
Tvärställd 4-cyl rak med 2 överliggande kamaxlar och 4 ventiler per cylinder. Direkt bränsleinsprutning. Kompression 12,0. Borrning/slag 76,5/86,9 mm, volym 598 cm3. Max effekt 115 hk (85 kW) vid 5800 r/min. Max vridmoment 155 Nm vid 4000 r/min.

Kraftöverföring
Motorn fram, framhjulsdrift. 6-växlad manuell. Aktivt antisladdsystem (ESP).

Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring och krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben (McPherson) med undre länkarmar, bak fyrlänkad axel.

Bromsar
Skivbromsar, de främre ventilerade. Låsningsfritt system.

Styrning
Kuggstång med elektromekanisk servo.
Vändcirkel 11,2 m.

Hjul/däck
Fälg 6 tum. Däck 195/65 R15 alt. 205/55 R16.

Mått & vikt (cm/kg)
Axelavstånd 268, längd 439, bredd 179, höjd 165, spårvidd fram/bak 154/152. Tjänstevikt ca 1450. Max last ca 650. Taklast 100. Släpvikt 1300. Tanken rymmer 60 l.

Fartresurser*
Toppfart 186 km/h. Acceleration 0-100 km/h 11,9 s.

Bränsleförbrukning*
Landsväg 0,62, stad 0,95, blandad körning 0,74 l/mil.

*Tillverkarens uppgifter

Tjuvstart

Nya VW Golf smyger in på arenan maskerad till familjebussen Touran.

Volkswagen Touran är på sitt sätt mer än en bil. Touran är ett gigantiskt sysselsättningsprojekt och i förlängningen ett världsomspännande transportsystem. En helt ny fabrik har skapats i Wolfsburg för den här modellen, men det är ändå bara början: så småningom kommer Tourans plattform att användas till inte mindre än 35 bilmodeller av olika fabrikat.

Ändå är Touran blott en bil och det intressantaste med den är kanske vad som väntar runt hörnet, nämligen nästa generation Golf. Den bil som kommer först liknar mer familjebussen VW Sharan, men i ett något kompaktare format. Touran är inte mer än 439 cm lång men rymmer ändå tre rader stolar alternativt en mängd bagage. 1989 liter påstås det i säljmaterialet.

Jämfört med dagens Golf har den nya bilen ett axelavstånd som växt med 18 cm till 267. Framför allt är denna typiska ”crossover” (varmed förstås en mix av vanlig bil och familjebuss) 165 cm hög, vilket är drygt 15 cm mindre Sharan.

På detta sätt har man fått fram en hyggligt bekväm bil för fem personer och, för ovanlighetens skull, ett bagageutrymme som står i proportion till antalet resande. Bagagerummet sträcker sig så långt in i bilen att de väskor som ligger längst in mot ryggstödet bara med svårighet kan nås via bakluckan.

De tre stolarna i baksätet är löstagbara och sinsemellan utbytbara. Ytterstolarna kan också flyttas inåt i bilen men i så fall måste mittenstolen lämnas hemma eller placeras i bagageutrymmet. Det här är ungefär samma princip som vi tidigare sett i franska bilar av samma typ, exempelvis Peugeot 307 SW.
Flexibiliteten i all ära, men det finns nackdelar också. En är att stolarna väger 16 kg styck. En annan är att två personer helt enkelt inte sitter lika bra i de relativt smala stolarna som de gör i ett konventionellt kombibaksäte. För tre passar arrangemanget desto bättre och både ben- och takutrymme är generöst i Touran.

Att kunna skryta med sju sittplatser är på modet just nu och inte heller Volkswagen har kunnat motstå frestelsen att bygga in ett tredje säte. Det rymmer två barn eller i nödfall vuxna för en väldigt kort resa. Av det ovanligt stora lastutrymmet blir dock nästan inget över.

De två som åker längst bak har också sämre säkerhet än övriga. Krockgardinerna vid fönstren skyddar bara dem som åker i de båda främre stolsraderna.
Det tredje sätet säljs som tillval och det kommer även att kunna eftermonteras.

Volkswagen anger Tourans lastförmåga till inte mindre än 650 kg och hur det fungerar i praktiken får Teknikens Världs testlag återkomma till. Vissa problem med chassits avstämning kan emellertid anas. En bil som skall tåla 650 kg last måste ha stabil dämpning och det kan lätt gå ut över komforten. Med lätt last är Touran stötig i fjädringen och studsar i guppen.

Chassit är nytt med förfinad McPherson-fjädring fram och en helt ny bakvagn med fyra länkar i bakaxeln. Ihop med den likaledes nya elektromekaniska styrningen ger det egenskaper som får bilen att kännas både trygg och lättkörd.

Aktivt antisladdsystem (ESP) blir standard, den inkluderar både antispinn (ASR) och elektronisk differentialbroms. På kurviga vägar i hällregn kunde jag konstatera att det är en utrustning som behövs, i synnerhet tillsammans med turbodiesel vars vridmoment gör sig så gällande så snabbt och kraftfullt att drivhjulen tenderade att spinna i vätan.

Turbodieseln kommer i två versioner, dels den välbekanta 1,9-litersmotorn som här ger 100 hk och dels en ny variant på 2,0 liter och 136 hk. Den senare har ett vridmoment på 320 Newtonmeter redan vid 1750 r/min och har en karaktär som passar den här tunga bilen (tjänstevikt ca 1450 kg) utmärkt med mycket must på låga varv och inget större behov av växlingsarbete. Den rullade till och med i gång på tvåans växel, en manöver som 1,9-litersmotorn absolut inte gillar.

Den i Sverige för dieselbilar ogynnsamma beskattningen får antagligen många att välja bort dieselalternativen, vilket har sin poäng i och med att inte ens den nya generationen dieslar från VW har någon teknik som eliminerar utsläppen av sotpartiklar. Den vanligaste motorn i Sverige väntas bli den så kallade FSI-motorn, en bensindriven 115-hästare som tack vare förfinad teknik kunnat göras ovanligt högkomprimerad och bränsleeffektiv.

FSI (Fuel Stratified Injection) innerbär att bränslet sprutas direkt in i cylindrarna och att bensintillförseln skiktas via ett spjäll som tillåter mer eller mindre luft att tillföras bränslet beroende på belastningen. Den motor som sitter i Touran är på 1,6 liter. Till hösten kommer även en tvålitersmotor som ger 150 hk och ersätter den 1,8-liters turbo som är populär hos många för sitt temperament men inte för sin bränsleekonomi.

Till FSI-motorerna och dieslarna hör en sexväxlad låda som standard. Hur mycket man får använda den är en fråga om motorvalet. Dieseln firar triumfer med sitt fina vridmoment på lågvarv. FSI-motorn däremot kräver rätt höga varv för att orka med den tunga Touran och föraren måste växla ofta. Det är i och för sig inget fel på växellådan och de sex växlarna är absolut motiverade för att bränsleekonomi och ljudkomfort skall kunna utnyttjas på bästa sätt.

För den allt större del bilförare som inte tycker att växling automatiskt är att jämställa med körglädje finns två alternativ, dels en sexväxlad automatlåda med Tiptronic och dels den så kallade DSG-lådan. Den senare är en sekventiell sexväxlad låda med två kopplingar. I praktiken tillåter den extremt snabba växlingar och kan användas antingen för helautomatisk eller manuell växling. DSG finns redan i nya Audi TT 3,2 men är inte mogen för Touran förrän i höst.

Eftersom Touran även kommer att framträda som Audi, Seat och Skoda och i allehanda karosskepnader innebär det att i stort sett vad som helst kommer att kunna skickas ned under huven, V6:or till exempel, och att fyrhjulsdrivning med Haldexteknik är en realistisk möjlighet. Dock inte i just Touran, i alla fall inte just nu, men nånstans nångång…

Tankar om 4WD, V6, DSG och andra spännande förkortningar hör i huvudsak framtiden till. När Touran Sverigedebuterar på Stockholms Bilsalong i april och får premiär hos återförsäljarna i maj blir det som vanlig vardagsvara, en intressant utmanare i Renault Scénic-klassen och en bil som förväntas attrahera omkring 2500 svenskar varje år.

100-hästars 1,9 TDI och 1,6-liters FSI erbjuds från start. Det blir tre utrustningsvarianter: Basis, Trendline och Highline. Räkna med att det kostar från 200000 kronor att vara en av dem som tjuvstartar med 2000-talets första Golf.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
– gratis första månaden
Därefter 99 kr/mån – ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer