Volkswagen är en av de biltillverkare som har de längsta cyklerna på sina modeller. Touran presenterades 2003, har faceliftats en gång redan och får nu ännu en översyn.

Första intrycket #316

Efter sju år är det egentligen dags för en ny version men Touran nöjer sig med ännu en snygg make-up. Och varför inte, då bilen redan var bra som den var.

Om det inte är trasigt, laga det inte. Det är en devis som Volkswagen verkar följa. Se bara på storebror Sharan som hängt med sedan 1995 och först nu till sommaren kommer en ny att presenteras.

Nu tror jag inte att Touran blir lika långlivad i sin nuvarande konfiguration, men vem vet, för den fungerar förbluffande bra för sin ålder.

Vad som skett på ytan är att fronten och bakdelen piffats till. Man skulle kunna säga att Touran opererats för att passa in i Volkswagens nya formgivning. Fått rätt DNA för att likna sina uppdaterade syskon helt enkelt.
I övrigt är det mesta sig likt, vilket innebär att Tourankarossen rullar på ett chassi likvärdigt med Golf i femte generation, eller sjätte om du så vill eftersom det är detsamma.
Det betyder utmärkta vägegenskaper, föredömligt lite karossroll för biltypen och  bra styrning. Det känns som att köra en vanlig personbil och det är först när du inser att du har bättre överblick över trafiken och omgivningen som du fattar att du sitter i en liten folkfraktare.
Touran går fortfarande att få med antingen fem eller sju säten och alla som kört Touran tidigare kommer att känna sig hemma. Modifieringarna är minimala och är egentligen i stort sett bara uppgraderingar.
På motorsidan handlar det om idel fyrcylindriga motorer, samtliga med turbo och direkt­insprutning. 1,4 TSI med 140 hästar blir förmodat favoritval för oss svenskar, VW Group Sverige har valt att inte ta hit 1,2 TFSI.

EcoFuel-versionen, alltså gas och bränsle i kombination, är dock enligt min mening trevligare att köra men blir förstås dyrare i inköp. Några exakta priser är inte fastställda, ”nya” Touran levereras inte till kund förrän i september–oktober.

Tre dieselalternativ erbjuds. ­Effektsiffror kända sedan tidigare men med lägre bränsleförbrukning. Intressantast är TDI Blue Motion Technology som drar 0,46 liter per mil blandad körning.
Riktigt rolig och för vissa faktiskt nödvändig teknik är Park Assist, nu i sin andra generation. Kusligt effektivt styr den Touran in på vald p-plats, parallellt eller diagnonalt, du behöver bara gasa, bromsa och välja växelläge.
Ren magi!

Volkswagen Touran 1,4 TFSI

Pris 
Ca 220 000 kronor.

Motor 
Bensin. 4-cyl rak tvärmonterad, 
2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Turbo och kompressor. Kompression 10,0:1. Borrning/slag 76,5/75,6 mm, cylindervolym 1 390 cm3. Max effekt 140 hk (103 kW) vid 5 600 r/min, max vridmoment 220 Nm mellan 1 250 och 4 000 r/min.

Kraftöverföring 
Motorn fram, framhjulsdrift. 6-växlad manuell alt. 7-växlad DSG.

Fjädring/hjulställ 
Skruvfjädring och krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med undre länkarmar. Bak fyrlänkad axel.

Styrning 
Kuggstångstyrning med servo. Vändcirkel 11,2 meter.

Bromsar 
Skivor fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system.

Hjul 
Fälg 6 tum, däck 195/65 R 15.

Mått/vikt(cm/kg) 
Axelavstånd 268, längd 440, bredd 180, höjd 163, spårvidd f/b 154/151. Tjänstevikt ca 1 590, maxlast ca 610, max släpvikt 1 500. Tank 60 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 695–1 989 liter.

Fartresurser* 
Toppfart 202 km/h. Acceleration 0–100 km/h 9,8 s.

Bränsleförbrukning* 
Stad 0,89, landsväg 0,56, blandad körning 0,68 l/mil. CO2 159 g/km.

Garantier 
Nybil 2 år, vagnskada 3 år, rost 12 år, lack 3 år. Mobilitetsgaranti.

Skatt 
1 245 kronor..

* Enligt tillverkaren.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar - gratis första månaden
(därefter 99kr/mån)
Ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer