Volkswagen

Plus

Utrymmen, stolar, väggrepp, motor, strålkastare

 

Minus

Pris, ojämnt lastgolv, vindbrus

 

Peugeot

Basfakta

Motor
4-cyl tvärställd radmotor, 1 överliggande kamaxel, 4 ventiler per cylinder. Kompression 18,0. Borrning/slag 81/95,5 mm, 1968 cm3. Max effekt 136 hk (100 kW) vid 4000 r/min, max vridmoment 320 Nm vid 1750 r/min.

Kraftöverföring
Framhjulsdrift. 6-växlad manuell låda. Aktivt antisladdsystem (ESP). Hastighet vid 1000 r/min på högsta växeln: 46,0 km/h.

Fjädring/hjulställ
Individuell upphängning med skruvfjädring och krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben och undre triangeltvärlänkar, bak fyra länkarmar på varje sida.

Styrning
Kuggstång, servo.
2,8 rattvarv. Vändcirkel 11,2 meter.

Bromsar
Skivor fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system. Elektronisk bromskraftförstärkare.

Hjul/däck
Fälg 6,5 tum, däck 205/55 R16.

Mått & vikt (cm/kg)
Axelavstånd 268, längd 439, bredd 179, höjd 165, spårvidd fram/bak 154/152. Tjänstevikt 1660, maxlast 550, max släpvikt 1500. Tank 60 liter.

Plus

Motor, utrymmen, köregenskaper, utrustning, glastak

 

Minus

Fjädring bak, knarrig interiör

 

Basfakta

Motor
4-cyl tvärställd radmotor, 1 överliggande kamaxel, 2 ventiler per cylinder. Kompression 17,6. Borrning/slag 85/88 mm, 1997 cm3. Max effekt 110 hk (79 kW) vid 4000 r/min, max vridmoment 250 Nm vid 1750 r/min.

Kraftöverföring
Framhjulsdrift. 5-växlad manuell låda. Aktivt antisladdsystem (ESP). Hastighet vid 1000 r/min på högsta växeln: 47,5 km/h.

Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring och krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben och triangellänkar, bak halvstel axel, längsgående bärarmar.

Styrning
Kuggstång, servo. 2,7 rattvarv. Vändcirkel 11,4 meter.

Bromsar
Skivor fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system. Elektronisk bromskraftförstärkare och panikbromsassistans.

Hjul/däck
Fälg 6,5 tum, däck 205/55 R16.

Mått & vikt (cm/kg)
Axelavstånd 271, längd 442, bredd 176, höjd 154, spårvidd fram/bak 151/151. Tjänstevikt 1520, maxlast 496, max släpvikt 1500. Tank 60 liter.


Högt i det blå

Peugeot 307 SW HDI och Volkswagen Touran 2,0 TDI – två lockande bilar för dig som hoppas på utrymme, flexibilitet och bränsleekonomi. Vilken av dem håller löftena bäst?

Det räcker med att låta de här två flankera en drygt tioårig Volvo 245 på flygplatsens parkering för att se hur tiden haft sin gång.

Både Peugeot 307 SW och Volkswagen Touran representerar en mycket större volym trots att de egentligen klassas som mindre bilar än den gamla Volvon gjorde. Den svenska fraktpampen från förr är alldeles tanig bredvid dessa breda ryggtavlor och uppdragna skulderpartier. 245:ans taxform med långa överhäng är som gjord för att svälja Billybokhyllor eller plankor till bastun. Innanför Pegans och Folkans korthuggna, högblåsta karosser med långa axelavstånd utlovas snarare massor av plats för de resande
.
Möblerbarheten finns också där, tre separata stolar bak som kan kombineras lite efter behov. För den som vill finns två extrastolar att köpa till och knöka in (Peugeot) eller fälla upp ur golvet (VW) alldeles framom bakluckan. I Peugeot kostar de 3000 kronor, i VW 6000 kronor. Med dem ombord blir det inte mycket bagageplats kvar, förstås, men sju kan då till nöds åka med. Det gör de helst i Touran. I Peugeot 307 är det knäna upp i hakan för dem längst bak eftersom stolen är låg och placerad på ett högt golv, men det är ungefär lika svårt att ta sig in till rad tre i båda bilarna.

Två- eller trebarnsfamiljen inser dock snabbt att både Peugeot och VW som femsitsiga kan vara fullgoda och mycket billigare alternativ till en Volvo V70.
De är helt enkelt slående rymliga för de åkande. På alla ledder finns det påtagligt mycket svängrum och interiörerna lockar med lådor och ställ och fack och bord och en uppfinningsrikedom som inte står den nästan beskäftiga Volvon efter. I VW har man genomgående tänkt lite längre, där går det fortfarande att komma in i stolsfickorna när borden i ryggstöden är nedfällda (går inte i Peugeot), där förefaller stort och smått mer utprovat i verkligheten än ditsmackat för att vara med i utrustningslistan.

SW-modellen av 307 har alltså ett grönskimrande glastak som ger en extra himmelsk dimension (och ett par centimeter ytterligare i huvudutrymme jämfört med 307 kombi). En spännande reseupplevelse, kanske framför allt för barn, så var beredd på tjat om att åka genom många alléer och tunnlar och neonbelysta stadskärnor på långresan.
Tvärt emot vad man kanske tror blir det aldrig blåslampevarmt under glasskivan. Luftkonditioneringen är effektiv och det går att med elmotor dra för en gardin om solen,s Mars eller någon annan aktuell planet tränger på.

På tal om påträngande sol; båda bilarna har minimala solskydd som inte täcker mer än halva sidorutan när de vrids åt sidan – och solen har ju som bekant en förmåga att alltid vara där solskydden inte är.
Båda bilarna har i normalläget hyfsade bagagerum, den ena några centimeter bättre här, den andra lite mer tänjd där. Tyvärr har ingen av dem ett helt plant lastgolv när de bakre stolarna plockats ur eller fällts ihop. Stolskonstruktionerna kräver sina eftergifter och i så måtto är den smart sjusitsiga Opel Zafira med sin vik- och skjutbara baksätesbänk bättre.

Lite mer bredd i lastutrymmet hade också varit på sin plats, nu är utförandet sådant att hjulhusen tjänstgör som armstöd för passagerare sex och sju. I Peugeot har man nödtorftigt gröpt ur väggarna, men när en barnvagn och några kassar stuvats in är det snart fullbelagt på golvet. Återstår då att lasta på höjden och då får man börja fixa med lastnät som ska fästas. Detta gäller båda bilarna, hittills har ingen sjusitsare av det här slaget någon riktigt övertygande lösning på lastnätsproblemet.
En av tjusningarna med att provköra bilar och skriva om dem är att provlasta dem med läskedrycksbackar i Teknikens Världs garage. Peugeot slår något av storsväljarrekord i ”Golfklassen” och rymmer 48 backar, ett par backar fler än Ford Focus och Opel Astra som också är stora i häcken. VW Touran är än värre, här fick vi in 55 stycken innan det var proppfullt, flest i ”Scénicklassen”, i den mån en sådan existerar. Det är också ett par backar fler än exempelvis en Volvo V70 mäktar med, så visst är detta små utrymmesunder.

Touran och 307 SW som sådana har vi alltså redan testat grundligt (TV 15/03 resp. 14/02), den här gången är turbodieslarna i centrum för provkörningsintresset. Ska man satsa på diesel och i så fall vilken av dem?

Peugeot 307 SW 2,0 HDI med 110 hk direktinsprutad turbodiesel och partikelfilter kostar, med panoramatak och diger utrustningslista (cd-stereo och klimatanläggning till exempel), nästan 210000 kronor i grundutförande.
Volkswagen Touran 2,0 TDI Highline går lös på hela 253200 kronor, men det finns en enklare Trendline för 237300. För merpriset får man mest snofsiga saker som läderratt, finare textilier, 16-tums lättmetallhjul, mörktonade rutor, panelstycken i aluminium och blanka lasträcken på taket.

Motorn på 136 hk arbetar med VW:s ”pumpinjektorteknik”, där bränslepump och spridarmunstycke bildar en enhet till var och en av de fyra cylindrarna. Systemet är gynnsamt för vridmoment och avgasutsläpp och arbetar med mycket högt tryck och ett uppehåll mellan för- och huvudinsprutning som ska sänka det typiska knattret hos en direktinsprutad diesel.

Motorkaraktärerna är olika. Peugeot drar i väg mjukt men lagom starkt och har fem välfunna växellägen. Maskinen är måttligt road av varv, rödmarkeringen på varvräknaren verkar hänga med från bensinversionerna.
Motorn hörs knappt alls i landsvägsfart – utväxlingen är väsentligt högre än i bensinarna – däremot är bullerdämpningen från däcken sämre i Peugeot.

Ett vinande motor-/transmissionsljud vid gasuppsläpp från ca 1600 r/min irriterade mycket i båda 307-bilarna. Just i det register man ofta ligger vid stadskörning.
VW är rena dieseldragstern på den korta ettan och att köra mjukt i köerna är inte helt enkelt. Den sexväxlade lådan har i alla fall större precision än Peugeots och på landsvägen är den mustiga kraften inget annat än ren njutning.

Motorkaraktären är så helt annorlunda i VW än i Peugeot. Allra mest märks det vid omkörningarna. Peugeot har, alla sina moderna finesser (common rail-insprutning, variabel turbogeometri etc.) till trots stråkdrag av gammal dieseldrögighet när den där långtradaren ska nedläggas. Det krävs absolut nedväxling och ett åtminstone halvdjupt andetag från föraren.

VW ska helst också spakas ner före omkörningen, men på femman och med gasen i botten drar bilen genast på som en torped, en lika rolig (och säkerhetsbefrämjande) sensation gång på gång.
Motortonen är avslöjande; Peugeot knorrar en smula under kravet på bästa fartprestation, vill inte riktigt vakna, medan VW morrar och frustar av arbetslust och låter friskt som en sportvagn.
Endast vid mycket medveten och trofast snålkörning kommer man i närheten av de förbrukningssiffror EU-normens milda krav speglar.

Ingen som skaffar de här bilarna lär avstå från turboaggregatens välsignelser, men de straffar sig snabbt på bränslekontot. Vid flera tillfällen, mätt mellan tankningar, hamnade förbrukningen på snarare 0,8 och något mer, än neråt 0,6 och under som utlovas i de fagra normlöftena.
Där har vi en faktor som kan rubba kalkylerna – bensinversionerna av 307 (både 1,6 och 2,0) och Touran är inte så mycket törstigare.

Utförandet är gott i båda, men särskilt i VW. Kaross- och panelpassningar är mer noggranna, antalet tätningslister mot vindbrus fler, gångjärnen i dörrarna stabbigare (och öppningsvinklarna mycket större), många detaljer mer färdigarbetade etc., utan att Peugeot för den skull är särskilt billigt utförd. För bara några år sedan bar bilar i den här klassen en prägel av simpelhet i tyger och material som är helt bortblåst numera.

Intrycket av 307 skämdes dock kraftigt av att den ena av våra båda provbilar knarrade något hemskt från dörrarna, troligen mekanismerna för fönsterhissarna. Bilen hade, liksom VW, rullat ca 1000 mil och kändes betydligt ”slappare” än den andra, nyare bil vi också körde. Slits 307:orna onormalt fort?
Det mest störande ljudet i Touran var nog ett vattenfallsliknande ljud från båda vindrutetorkarna när vi körde över 100 km/h.

Fjädringskomforten är bäst i Volkswagen. Bakvagnen i 307 SW har helt annorlunda, hårdare avstämning än i halvkombiversionerna. På dåliga vägar orkar inte den enkla, halvstela axeln jobba tillräckligt effektivt, bilen stampar osnyggt över hålor och vägskarvar.

Touran, med den nya, delade bakvagn som kommer i nya Golf, är mycket bättre och mer följsam. Båda har väggrepp som räcker mycket långt och i båda är ESP standard. Det jobbar på väl kalibrerat sätt i bägge, med tolerans för att inte körning på grusväg (eller is) ska bli ryckig av elektroniskt hävda sladdar.
Styrningen bidrar absolut till den fina körupplevelsen i Touran. Servon är elektrisk, andra generationen som förutom att vara ”energi- och ytrmmessnål” också förmedlar känsla som en traditionell konstruktion. Peugeot är aningen slakare att vrida omkring, men visst är det hög klass också på körintrycket av 307 och att ratten är lite stor är – lite kul.

Pengarna då?
Det högre (alltför höga) priset för en VW Touran är ju uppenbart, men det uppstår ett par hål till i VW-ägarens plånbok, hål som vi inte hittar i Peugeotförarens. Skatten är högre, bränsleförbrukningen något högre, förmånsvärdet och den beräknade milkostnaden också.
Vi räknar med förhållandevis bra andrahandsvärden för båda bilarna. Särskilt Peugeot 307 har ju gjort en remarkabel insats hittills från försäljningssynpunkt och kombimodellen lär bli ett ganska eftertraktat kort också som begagnad.

VW skulle ha haft större nybilspotential med mindre pris och tidigare lansering. Nu är nästan ?alla platser? upptagna av andra märken.
Den intressantaste funderingen kring Touran rör kanske inte vad modellen kan göra i förhållande till Scénic & kompani utan i förhållande till en relativt undanskymd modell som Volkswagen Golf kombi. Behövs en sådan alls i programmet i fortsättningen? Knappast, den erbjuder ingenting som inte redan finns i Touran.

Framför allt kan det vara läge för spekulanten att vänta på partikelfiltret, det kan inte vara långt borta innan de hamnar på VW-bilarna till Sverige.
Peugeot har det redan och för den som fäster vikt vid miljöegenskaperna är det förstås ett tungt skäl i den franska vågskålen.

Matchen blir ytterst jämn, det är den gamla smaksaken som också får spela stor roll i valet. Den lätt torra och sakliga VW eller den mer insmickrande schlagerbilen Peugeot?

I Teknikens Värld nr 20/03 summeras intrycken.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
– gratis första månaden
Därefter 99 kr/mån – ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer