Första intrycket

Den kromade grillen och lite ny kosmetik är inget att skriva hem om. Däremot är den nya motorpaletten intressant och tillvalet Park Assist fungerar mycket bra – något att lyfta på hatten för.

Basfakta

Pris
211 500 kronor.

Motor
4-cyl tvärmonterad radmotor, 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kompression 10.
Borrning/slag 76,5/75,6 mm, cylindervolym 1 390 cm3. Max effekt 140 hk (103 kW) vid 5 600 r/min, max vridmoment 220 Nm vid 1 500 r/min.

Kraftöverföring
Motorn fram, framhjulsdrift. 6-växlad manuell eller sexväxlad automat.

Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring och krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben (McPherson) med undre länkarmar, bak fyrlänkad axel.

Styrning
Kuggstång med elektromekanisk servo.
Vändcirkel 11,2 m.

Bromsar
Skivbromsar fram (ventilerade) och bak. ABS, EPBD och ESP.

Hjul
Fälg 6 tum, däck 195/65 R 15.

Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 268, längd 441, bredd 179, höjd 164, spårvidd f/b 154/152. Tjänstevikt 1 590, maxlast 610, max släpvikt 1 500. Tank 60 liter.

Fartresurser*
Toppfart 200 km/h. Acceleration 0-100 km/h 9,8 s.

Bränsleförbrukning/miljö*
Stad 0,97, landsväg 0,61, blandad körning 0,74 l/mil. CO2 176 g/km.

* Enligt tillverkaren.


Parkeringsprofessorn

Fram till nu har VW Touran varit nästan besvärande diskret. Det kromade nyllet ger lite attityd men bästa nyheten syns inte. Park Assist gör fickparkering lekande lätt.

Den som ska fickparkera i en italiensk stad måste vara snabb. Slöfockar bestraffas obönhörligen av arga tutningar från övriga bilister. Därför känns det skönt att vi får testa Park Assist på ägorna till en vacker gård några mil utanför Rom.
Flera biltillverkare har presenterat system för fickparkeringshjälp på sistone. I Sverige har Toyota Prius systemet IPA, Intelligent Parking Assistent, fått mest uppmärksamhet. Negativ sådan. Systemet är komplicerat, långsamt, dyrt och misslyckas ofta.
Systemet i Touran har ingen kamera som visar miljön utanför kupén. Tryck bara på knappen framför växelspaken och åk i högst 30 km/h längs gatan där du vill parkera. En extra parkeringssensor på varje framflygel läser av tomrum på höger sida, eller vänster om du blinkar ditåt. Hittas en ruta motsvarande bilens längd plus 1,4 meter indikeras detta i en display mellan varvräknare och hastighetsmätare.

Kör förbi rutan, lägg i backen och släpp ratten. Gas och broms sköter föraren, själva instyrningen gör bilen. När du är tillräckligt nära bilen bakom ljuder parkeringssensorn konstant och det är dags att lägga i ”ettan” eller Drive. Ratten snurrar åt andra hållet medan du rullar framåt till en perfekt placering. Genialt!
Det bör tilläggas att VW riggade p-rutan och att ”trottoarkanten” bestod av en blomsterhäck. Vi väntar med att kasta ut fler superlativ innan systemet utvärderats på hemmaplan.
Park Assist fungerar alltså oavsett om bilen har manuell växellåda eller Volkswagens välrenommerade automat med dubbelkoppling, DSG. Park Assist går att beställa från och med i vår och kommer att kosta runt 7 500 kronor. Bilar med manuell låda får Hill Hold på köpet.
Men det har hänt mer med Touran. Motorutbudet har gjorts om. 2,0 FSI har ersatts av 1,4 TSI. Den minskade cylindervolymen kompenseras med överladdning med både turbo och kompressor. Detta är den bästa motornyheten på länge. Bra vridmoment från låga varv och sportig karaktär på toppen kombineras med låg förbrukning. Motorn finns med 140 respektive 170 hästkrafter, där den starkare har DSG som standard.
En 1,6-litersmotor, en 2,0-litersmotor med gasdrift samt tre dieslar erbjuds också.

Segmentet för små MPV-modeller är fullt av kompetenta konkurrenter. Vad Touran saknar jämfört med flera av dessa är ett glastak. Det går inte att implementera i efterhand, får jag förklarat för mig under provkörningen. Köparna får nöja sig med en traditionell taklucka.
Materialvalen har förbättrats, bland annat märks ny finish på mittkonsolen. De två extrastolarna, som fortfarande bara duger för barn, kostar 6 700 kronor. Det är inte bara trångt för åkande i tredje sätesraden, när stolarna nyttjas får knappt en kabinväska plats i bagageutrymmet.
Ansiktslyftet innebär Passat-lik kromgrill, nya strålkastare med bi-xenon och kurvljus som tillval samt nya lampglas bak. De lyxigare versionerna har kromlister på stötfångarna som får Touran att likna den femsitsiga konkurrenten Mercedes B-klass.
De nya kromelementen gör Touran liter mer ”bling” och nu lägger man märke till den i trafiken – det är den värd.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar - obegränsad läsning för endast 99 kr/mån

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Tillgång till alla tester i vårt digitala arkiv

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Sänk dina bilkostnader! Bilekonomi och svar på juridiska frågor

Avsluta prenumerationen när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer