Efter fem år får Volkswagens minsta bil en välförtjänt uppfräschning, men det betyder inte bara utseendemässiga nyheter. Den nya motorn kommer troligen bli storsäljaren.

Det här är nytt!

Motor.
Effekten i toppversionen är numera 90 hästkrafter och 160 Nm, 0-100 km/h avklaras på 9,9 sekunder.
Utseende.
Formerna är något vassare än hos föregångaren, mycket tack vare nya strålkastare och bakljus.
Individualitet.
Med sju nya lacker och klädselalternativ vill VW att du ska sätta din personliga prägel på bilen.

De små byarna längs Comosjön i norra Italien passar lilla Up som handen i handsken, en större bil än denna skulle troligen vara en plåga att manövrera i de många trånga passagerna. Något som även märks på den övriga bilflottan som mestadels består av bilar i samma storleksklass men av olika italienska fabrikat. Varav majoriteten är första generationen Fiat Panda, det går tretton på dussinet! Sedan Up lanserades för fem år sedan har den dock blivit en allt vanligare syn och bilar som Fiat Panda har fått hård konkurrens.

I nuläget har Volkswagen sålt över 700 000 Up, varav drygt 5 800 i Sverige. På den svenska marknaden är det fortsatt endast den högsta utrustningsnivån High Up som erbjuds, plus de övriga specialarna eldrivna e-Up, Cross Up, gasdrivna Eco Up och transportversionen Load Up. Önskas en Up med lägre utrustningsnivå får du helt enkelt vända dig till koncernsyskonen Seat och Skodas motsvarigheter Mii och Citigo. Nu halvvägs in i sitt liv får Up en sedvanlig uppdatering, exteriört mest tydligt om vi tittar på strålkastarna och bakljusen som nu har ett modernare uttryck. LED-varselljus är standard och tittar vi närmare syns även en del förändringar på stötfångare, samt att sidoblinkers numera har flyttat upp till sidospeglarna.

Volkswagen Up 2017

Mungiporna up i Volkswagen Up.

Men mest intressant är vad som sitter under den korta huven. Till föregångaren erbjöds endast en enlitersmotor med antingen 60- eller 75 hästkrafter om du valde bensin som drivmedel. Motorer som kan kännas något trötta, särskilt med fyra personer i bilen. Med uppdateringen har Volkswagen försett den lilla enlitersmotorn med turbo och effekten har skruvats upp till 90 hästkrafter och 160 newtonmeter. Längs de kurviga vägarna vid Comosjön är det tacksamt att ha lite extra krut under huven, och på grund av att vägarna på sina ställen är oerhört smala tackar jag Volkswagen för att fullt vridmoment levereras redan från 1 500 r/­min. Annars hade det blivit ett oerhört vevande i den femväxlade lådan. Med starkare motor blir Up stundvis faktiskt riktigt underhållande att köra och den gör heller inte bort sig på motorväg. Med tanke på vilken sorts bil detta är klarar den sig faktiskt bra även här.

Volkswagen Up 2017

Med ansiktslyftet har även baklamporna fått nytt utseende och ger ett modernare intryck.

När uppdaterade Up kommer till Sverige i september slopas den tidigare 60-hästarsmotorn till fördel för den nya turboladdade. Med tanke på att 90-hästaren endast kostar 5 000 kr mer än 75-hästaren är det inget att orda om. Köp den starkare! Den svagare är visserligen den enda som erbjuds med automatlåda, men då är priset 2 500 kr högre än för 90-hästars versionen. På andra marknader erbjuds Up även i versionen Up Beats vilket syftar på samarbetet med den amerikanska hörlurs- och högtalartillverkaren Beats Audio. Det betyder ljudanläggning på 300 watt och en del interiördetaljer relaterade till Beats. I Sverige kommer denna version dock inte att säljas, men endast ljudanläggningen ska erbjudas som extrautrustning till High Up för en summa av 3 500 kr.

Med uppdateringen kommer även sju nya kulörer och en hel del valmöjligheter gällande klädsel och utsmyckningar på instrumentpanelen. Allt för att du ska kunna få din Up så personlig som möjligt. Den tidigare navigatorn som erbjöds som extrautrustning har ersatts av en app så din telefon på ett enkelt sätt kan integreras med bilens system via bluetooth. I appen styrs då funktioner så som bland annat navigation och färddator. Med den nya motorn känns det helt enkelt som att Up passande nog har växt upp, och förbrukningen med 90-hästaren är faktiskt lägre än tidigare toppmodellen. Enligt Volkswagen 0,44 l/mil i stället för 0,47. Nu är det bara att hålla tummarna för att det kommer en GTI-version!

Volkswagen Up 2017

Infotainmentsystemet kopplas enkelt samman med din telefon via en app.

Volkswagen Up TSI 90

Pris
133 900 kronor, säljstart september.


Motor
Bensin. Tvärställd 3-cyl radmotor med 2 överliggande kamaxlar. 4 ventiler per cylinder. Kamrem. Turbo. Kompression 10,5:1. Borrning/slag 74,5/76,4 mm, cylindervolym 999 cm3. Max effekt 90 hk (66 kW) vid 5 000-5 500 r/­min, max vridmoment 160 Nm mellan 1 500-3 500r/­min.


Kraftöverföring
Motor fram, framhjulsdrift. 5-växlad manuell låda.


Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring, krängningshämmare fram. Fram fjäderben med undre triangellänk. Bak torsionsaxel.


Styrning
Elmotordriven servo. Vändcirkel 9,8 meter.


Bromsar
Skivor fram, trummor bak. Antisladdsystem.


Hjul
Lättmetallfälg. Fälgbredd 6 tum, däck 185/50 R16.


Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 205, längd 360, bredd 164, höjd 150, spårvidd f/b 97,8/97,8. Markfrigång 14,4. Tjänstevikt 1 002, maxlast 324-433, max släpvagnsvikt 0. Tank 35 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 251-959 liter.


Fartresurser
Acceleration 0-100 km/h 9,9 s, toppfart 185km/h.


Bränsleförbrukning
Stad 0,55 l/mil, landsväg 0,38 l/mil, blandad körning 0,44 l/mil.
CO2 106 g/km.


Garantier
Nybil 2 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år, lack 3 år.


Skatt
360 kronor per år.

Rivaler

Toyota Aygo 2015
Toyota Aygo
Samma storleksklass. Aygo har visserligen 21 hästkrafter färre men priset är också lägre.
Pris: 113 900 kronor.

 

 

Citroën C1

Citroën C1 PureTech 82
Sykon med Aygo men erbjuds utöver enliters­motorn även med en starkare 1,2-litersmotor på 82 hästkrafter.
Pris: 114 900 kronor.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
– gratis första månaden
Därefter 99 kr/mån – ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer