Provkörning av Volkswagen XL1

Teknikens Värld har provkört Volkswagen XL1, världens snålaste bil. Förbrukning: nio centiliter per mil. En framtidsbil – men vem vill ha den?

Första intrycket

Den är snål, miljöoptimerad och lättbyggd. Men också trång, opraktisk och påtagligt bullrig. Jag kan inte bli annat än besviken på XL1, som trots extrem design bara är marginellt snålare än funktionella laddhybrider som Chevrolet Volt och Volvo V60 Plug-in Hybrid.

Ögonfägnad

9/10

Prisvärd

0/10

Uppmärksamheten är enorm när jag kör mot Lausanne längs Genèvesjöns norra strand. För ett ögonblick stannar tiden upp, folk sliter blicken från sina iPhone-skärmar och schweizerhakor faller mot bröstkorgarna lika ljudlöst som XL1. En framtidsbil, tänker de. Framtid? De skulle bara veta, tänker jag bakom ratten i den lilla ostkupan.
Exklusiv är den i alla fall.  I går visade Volkswagen den nya enlitersbilen på bilsalongen i Genève, i dag får jag provköra den. I sommar ska snåla kunder lägga hundramilaturer bakom sig innan tioliterstanken är tömd.

Enlitersbilen har blivit verklighet. Precis som VW:s vd Ferdinand Piëch förutspådde för tio år sedan. Då, i april 2002, skrev Piëch historia när han satte sig bakom ratten i den nya enlitersprototypen utanför kontoret i Wolfsburg och körde till bolagsstämman i Hamburg. När han klev ur bilen hade den dragit en liter per 100 kilometer, därav namnet ”enlitersbil”.
Sedan dess har projektet gått kräftgång. Tre år efter den bejublade testkörningen till bolagsstämman lade koncernens nya vd Bernd Pischetsrieder ned utvecklingen av enlitersbilen. ”För dyr att tillverka” sa Pischetsrieder.
Men Ferdinand Piëch, som satt kvar som styrelseordförande, gav sig inte. Efter att Pischetsrieder fått sparken dammades enliters-projektet av 2007. Till slut slår Piëch profetia in, i mars 2013 på bilsalongen i Genève, i form av produktionsklara Volkswagen XL1.

Efter tio års utvecklingsarbete är förväntningarna höga. Men ärligt talat blev jag en smula besviken när jag först läste specifikationerna.
XL1 har nämligen blivit en laddhybrid. I normala fall skulle jag applådera, men när det gäller XL1, ”världens snålaste bil”, känns det som fusk. Det krävs inga häxkonster för att göra en laddhybridbil snål, det räcker med ett stort batteri.
Designen förlåter dock det mesta. Blundar man för däcken som ser ut att komma från en cykel skulle man kunna ta XL1 för en förkrympt supersportbil. Eller en stor datormus.
Strömlinjeformen har resulterat i ett extremt låg cW-värde, 0,189. Så visst är det framtid över designen. Måsvingedörrar är heller aldrig fel. Men sedan fick det räcka. Instrument och reglage verkar tagna från Volkswagen Up och Polo, och ger en ganska alldaglig känsla.

Vi kör i utkanten av Genève. Glenn Lindberg ligger bakom beredd att smälla av några foton. Han ska ge helljussignal när han vill att jag ska stanna, men jag märker snart att kommunikationen blir svår. XL1 har nämligen varken bakruta eller bakåtsikt. I stället sitter två kameror på vardera sida. På insidan av dörrarna sitter en bildskärm som visar kameravyn.
Jag frågar min ”överrock”, XL1-experten som följer med i passagerarsätet, om det inte vore bra med en kamera rakt bakom bilen.
– Absolut, det kommer på senare modeller, lovar han. Vi tackar.
Viktväktarna har jobbat hårt. Motljusskydd saknas, liksom elfönsterhissar. En liten glipa i rutan går att öppna med fönstervevar. Bilen är bara 1,67 meter smal och passagerarstolen är något tillbakaskjuten i kupén för att vi ska få optimal axelbredd.

När jag passerar 120 km/h får jag en tillsägelse av överrocken att lätta på gasen. Toppfarten är begränsad till 160 km/h. Även om elmotorn är tyst släpper bilen in en hel del väg– och resonansljud i högre fart.
Tyvärr är XL1 inte ens hälften så sportig som den ser ut. När jag gasar får elmotorn hjälp av dieselsnurran. Ingreppet manifesteras av en trumvirvel som indikerar att de två cylindrarna vaknar till liv 30 centimeter bakom mina öron. Någon ljudisolering finns inte. Det låter vedervärdigt.
Snålt går den i alla fall. Batteriet ger en räckvidd på fem mil. När batteriet tar slut får man tulla på den tio liter stora dieseltanken. Körd i EU:s körcykel drar XL1 0,09 liter per mil. Då vägs även renodlad eldrift in i totalvärdet. Det är snålt, men ändå ingen kioskvältare. Enligt samma formel drar Chevrolet Volt 0,12 liter per mil, ynka tre centiliter mer.

I XL1 kan jag välja mellan två körprogram. Trycker jag in ”EV”-knappen går den bara på elmotorn. Är inte EV-knappen intryckt samarbetar el- och dieselmotorn för att gå så snålt som möjligt, utan att tömma batteriet. Ungefär som en vanlig Toyota Prius. Körd i det läget får jag ett snitt på 0,22 liter per mil. Det är mindre än en moped drar!
Men å andra sidan… en vanlig, serietillverkad Golf Variant – rymlig, billig och bekväm – drar så lite som 0,33 liter per mil. Utan batteri.
Slutsats: XL1 illustrerar på ett förträffligt sätt lagen om avtagande gränsnytta. Men så är heller inte dagens XL1 en bil ”på riktigt”, snarare en provbänk för kommande byggtekniker.

WEBB-TV: Se provkörningen av Volkswagen XL1 på film

Rivaler

Opel Ampera
Opel Ampera
Opel Ampera drar 0,12 liter bensin per mil när den körs i EU:s hybridkörcykel, marginellt mer än Volkswagen XL1 men oändligt mycket mer användbar.
Pris: 466 400 kronor.

Volvo V60 Plug-in Hybrid
Volvo V60 Plug-in Hybrid
Volvo är först ut på marknaden med ”diesel-plug-in-hybrid”. Drar 0,18 liter per mil i EU:s hybridkörcykel. Det enda ovettiga är priset.
Pris: 560 000 kronor.

Volkswagen XL1

Pris
Ej prissatt. XL1 kommer bara att säljas eller leasas till utvalda kunder.


Motor
Diesel. 2-cyl rak tvärmonterad. Kompression i.u. Borrning/slag 81,0/80,5 mm, cylindervolym 800 cm3. Max effekt 48 hk (35 kW), max vridmoment 120 Nm. Elmotor, 27 hk (20 kW), max vridmoment 140 Nm. Max effekt tillsammans 69 hk (51 kW). Batteri 5,5 kWh. Räckvidd eldrift 50 km.


Kraftöverföring
Mittmonterad motor, bakhjulsdriven. 7-stegad automatlåda (DSG).


Fjädring/hjulställ
Ingen uppgift.


Styrning
Kuggstångstyrning. Vändcirkel i.u.


Bromsar
Skivor fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system.


Hjul
Fälg i.u, däck fram 115/80 R15, bak 145/55 R16.


Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 222, längd 389, bredd 167, höjd 115, spårvidd f/b i.u. Markfrigång i.u. Tjänstevikt ca 795, maxlast i.u, max släpvikt 0. Tank 10 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 120 liter.


Fartresurser*
Toppfart 160 km/h (begränsad av tillverkaren). Acceleration 0–100 km/h 12,7 s.


Bränsleförbrukning*
Blandad körning 0,09 l/mil. CO2 21 g/km.


Garantier
Inga.


Skatt
0 kr/år.


* Tillverkarens uppgifter.

Visa kommentarer