Första intrycket #170

Första gången C70 får fyrcylindrig motor stämmer idéerna mycket bra. 2,0D-maskinen ger tillräckligt med fart och hyfsad dieselförbrukning. Nya Powershift-lådan passar ”åka-öppet”-konceptet perfekt, men smakar det så kostar det!

Basfakta

Pris
363 900 kronor (Powershift +16 900 kr).

Motor

Diesel, 4-cyl tvärmonterad radmotor, 2 överliggande kamaxlar per cylinderrad, 4 ventiler per cylinder. Turbo. Kompression 18,0:1. Borrning/slag 85/88 mm, volym 1 997 cm3. Max effekt 136 hk (100 kW) vid 4 000 r/min. Max vridmoment 320 Nm vid 2 000 r/min.

Kraftöverföring

Motorn fram, framhjulsdrift, 6-växlad manuell låda alt. dubbelkoppling.

Fjädring/hjulställ
Skruvfjädrar och krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben och undre tvärlänk, bak multilänkaxel.

Styrning

Kuggstång, servo. Vändcirkel 11,8 meter.

Bromsar

Skivor fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system, EBD och DSTC.

Hjul Fälg

8 tum, däck 245/40 R 18.

Mått/vikt (cm/kg)

Axelavstånd 264, längd 458, bredd 184, höjd 140, spårvidd f/b 155/156. Tjänstevikt 2 350, maxlast 384, max släpvikt 1 500. Tank 52 liter.

Fartresurser*

Toppfart 205 km/h. Acceleration 0–100 km/h 11,5 s.

Bränsleförbrukning/miljö*

Stad 0,81, landsväg 0,53, blandad körning 0,63 l/mil. CO2 167 g/km.

Skatt
4 300 kronor.

* Enligt tillverkaren.


Rivierans guldgosse

Om vi säger härlig glidarbil lär få tänka på Volvo. Men en tur i öppna C70 med 2,0D-dieselmotor kopplad till den nya sexväxlade Powershift-lådan får till och med testchef Hans Hedberg att tänka om.

Kombinationen dieselmotor och cabriolet har Teknikens Värld råkat på tidigare, alltid utan att riktigt gripas av något starkt habegär. Knattertoner och taklös åkning hör liksom inte riktigt ihop.
Volvo C70 har fram till nu funnits med D5-motor för den som diggar oljebränneri. Nytt för hösten är att 2,0D träder in i den Pininfarina-byggda coupécabriolet-karossen. Motorn är en samproduktion mellan franska PSA-gruppen och tyska Ford. Volvo har anpassat den fyrcylindriga spisen och försett den med topplastkåpa med Volvo-inskription. Motorn finns sedan tidigare i syskonen S40 och V50, men världskonjunkturen gör nu att lill-dieseln även finns i lyxcaben. Vinsten är förstås lägre förbrukning och utsläpp, något D5 har svårt att fixa.

Effekten på tvålitersdieseln är 136 hästkrafter som levereras vid 4 000 r/min och vridmomentet alldeles tillräckliga 320 Newtonmeter vid 2 000 r/min.
Motorkaraktären är mjuk samtidigt som den är stark och passar C70 väldigt bra. Avslappnad körning utan alltför mycket snabb hetskörning stämmer in på ”laid back”-konceptet som en öppen cabriolet i grunden representerar. Att glida med C70 2,0D går helt enkelt väldigt, väldigt bra.
Powershift är Volvos och Fords gemensamma namn på den nyutvecklade sexväxlade dubbelkopplingslådan som i grunden är konstruerad av tyska Getrag. 2,0D-maskinen är den första motorn som kopplas till Powershift. På tur att få samma konstellation står den större V70 och S80, men även flera andra kombinationer med dubbelkoppling är att vänta.

Denna nya växellåda är en direkt utmanare till VW-koncernens DSG-låda. Principen är densamma och Powershift visar att både upp- och nerväxlingar sker utan ryck eller fördröjning. Enligt Volvo ska Powershift minska bränsleförbrukningen med åtta procent jämfört med en konventionell automatlåda.
Dieselförbrukningen vid blandad körning uppges till 0,63 liter per mil. Under provperioden landade vi cirka 15 procent över detta, acceptabelt med tanke på att vi främst körde med taket nere, vilket försämrar aerodynamiken och höjer luftmotståndet. Samtidigt har provbilen de fetaste tofflorna, 245/40-däck monterade på 18-tumsfälgarna ”Mirzam” kostar 14 900 kronor extra i inköp. 
Det är första gången vi får se en fyrcylindrig motor i C70 och den lätta konstruktionen gör bilen finbalanserad och väl avstämd. Styrningen hos de fyrcylindriga C30, S40, V50 och nu även C70 har vi alltid gillat – alert men ändå riktningsstabil.

I sittbrunnen runt förarplatsen syns inga tecken på de tekniska landvinningar som letat sig ner i C70. Man saknar någon detalj som visar på den nya tekniken, men det ryktas att rattmonterade växelpaddlar är på gång. Den som lever får se. Men nog kunde Volvo-fansen åtminstone fått en ny växelspak att stirra sig mätta på?

Exteriört syns bara att Volvo-emb­lemet på bakluckan har utspärrad text, en unison designhälsning på samtliga Volvobilar inför det nya modellåret.
Prismässigt skenar dock C70 2,0D Power­shift iväg. Provbilen var fullsmetad med utrustning och tangerade 440 000-kronorsstrecket, lite väl magstarkt för i sammanhanget ynkliga 136 dieselkusar. Om än placerade i ett snyggt och öppet stall.

Läs mer


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar - gratis 2 första månaderna
(därefter 99 kr/mån)
Ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer