Första intrycket

Känns lite främmande med dieselknatter i en cabriolet, men man vänjer sig snabbt, och motorn på 180 hästkrafter är starkare än Björne och lika snäll men utan att vara mesig. Mycket lyckad fjädringskomfort.

Basfakta

Pris
från 401 900 kronor.

Motor
5-cyl tvärmonterad radmotor med 2 överliggande kamaxlar och 4 ventiler per cylinder. Kompression 17,3:1. Borrning/slag 81/93,15 mm, volym 2 400 cm3. Max effekt 180 hk (132 kW) vid 4 000 r/min. Max vridmoment 350 Nm mellan 1 750-3 250 r/min.

Kraftöverföring
Motorn fram, framhjulsdrift, 5-växlad manuell låda alt. 5-stegad automat.

Fjädring/hjulställ
Skruvfjädrar och krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben och undre tvärlänk, bak multilänkaxel.

Styrning
Kuggstång, servo. Vändcirkel 12,7 meter.

Bromsar
Skivor fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system, EBD och DSTC.

Hjul
Fälg 6,5 tum. Däck 215/55 R16.

Mått/vikt(cm/kg)
Axelavstånd 264, längd 458, bredd 182, höjd 140, spårvidd fram/bak 155/156. Tjänstevikt 1 760, maxlast 390. Släpvikt 1 500. Tank 60 liter.

Fartresurser*
Toppfart 225 km/h. Acceleration 0-100 km/h 9,5 s.

Bränsleförbrukning*
0,73 liter milen, blandad körning enl. EU-norm.

*Enligt tillverkaren


Mycket väsen för lite ull

(Publicerad som dubbelprovkörning med XC90 3,2) Med buller och bång bjöd Volvo in all världens motormedia för att visa nyheterna inför 2007. Och nyheterna var två nygamla motorer – D5 i C70 och 3,2-litersmotorn i XC 90 – och en lätt facelift.

latsen är idylliska Smögen och provkörningen börjar via slingrande vackra vägar över öar och genom skogar och första bilen ut är C70, den linjesköna Coupé­cabrioleten som kom tidigare i år. Men vad konstigt den låter. Den småknattrar lite på tomgång och knarrandet hänger kvar till bortåt 60 km/h. Det hörs förstås allra mest med taket nedfällt, men i högre farter märks knappt alls att det sitter en dieselmotor under huven. Just det, C70 med diesel, och i det här fallet Volvos top-of-the-line-maskin D5, som i C70 ger 180 hästkrafter. Den uppmärksamme undrar säker vart de fem resterande hästarna finns, de som tillhandahålls i V70 och i XC-modellerna. Anledningen är att C70 har en femstegad automatlåda som inte tål det högre vridmomentet (400 Nm) som bor i 185-hästaren. I 180-hästarsutförande är vridmomentet istället 350 Nm, som lådan klarar.
Varför över huvud taget en diesel i C70 kan man undra? Jo, för att hela Europa söder om oss är dieselgalna och kräver dieselmotor i allt som rullar. Men man kan ju köpa C70 D5 bara för att det är en trevlig bil med gott om kraft på låga varvtal också. Dessutom är fjädringskomforten behagligare än i C70 T5 vilket innebär en mjukare färd – som det anstår en glidarbil. Trots den ganska tillbakalutade känslan finns bra sprutt. Toppfarten anges till 225 km/h och accelerationen 0-100 ska gå på 9,5 sekunder, med manuell växellåda – något som inte finns tillgängligt i inledningsskedet då det bara är automat som gäller. Bränsleförbrukningen för C70 D5 anges till 0,73 vid blandad körning mot 0,98 för T5, båda med automatlåda.
Priset man får betala är högt. Med D5-motorn är grundpriset 401 900 kronor med automat.
I övrigt är det få ändringar på modellår 2007. Två nya färger: Barents blå och Electric silver, samt AUX-ingång till stereon och att cd:n spelar VMA och mp3-filer (om man väljer High Performance eller Premium Sound).


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar - gratis 2 första månaderna
(därefter 99 kr/mån)
Ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer