Årgång 2010 innebär ett delvis nytt utseende på Volvo C70 som knyter an till XC60 men ännu mer till årets största happening från Torslanda – nya Volvo S60. Den fällbara hardtoptekniken har lämnats orörd, vi cabbar ner och provar vinteregenskaperna i ett vintrigt Dalarna.

Första intrycket #392

Uppdaterad och bättre på en rad punkter men varför fattas ett miljöalternativ?

I ett iskallt och solstrålande norra Dalarna står en passionsröd Volvo C70 verkligen ut. Braskande reklambudskap som kurbits förstärker den ursvenska dalahästkänslan när vi fäller ner plåttaket och njuter den frostkalla fartvinden.

De mer individuella modellerna i den mindre Volvo P1-serie – C30 och C70 – har för säsongen begåvats med nya fronter. Plåtcabrioleten C70 har även fått nya bakljus. Utseendet knyter an till den kommande S60 med kraftigt uppdragna strålkastare, V-formad grill och mer aggressivt utformade luftintag under. Järnmärket i grillen är stort som på en Volvo-lastbil.
Tack vare ny ljusteknik har det redan tidigare flödiga Volvo-ljuset förbättrats. Tillvalet aktivt xenonljus ABL hjälper till vid skymda och mörka kurvpartier. Akterlanternorna har numera adaptiv bromsljusfunktion som vid panikinbromsningar över 50 km/h ger ett blinkande sken med fyra impulser per sekund, under 30 km/h slutar blinkandet och ersätts med varningsblinkers.

I sittbrunnen märks ansiktslyftet på ny instrumentbräda som fått annorlunda stuk på skärmen över instrumenten och överlag mer stringenta linjer. I övrigt känner vi igen C70-inredningen.
T5-motorn är orörd vilket innebär 230 hästkrafter och 320 newtonmeter – kraft så det förslår. Bästa växellådsvalet är femväxlad Geartronic automatlåda. Det gäller särskilt en bil med möjligheten att fälla taket och glidaratmosfär. Den kalla fartvinden väller in över 70 km/h och kyler kraftfullt, mer fart önskas knappast.
Konstigt nog erbjuder inte Volvo något modernt Drive-miljöalternativ för C70-kunderna, det närmaste är 2,0D-dieseln som alltjämt är det intelligentaste cabrioletvalet.

Volvo C70 TS

Pris
406 000 kronor. 16 900 Geartronic

Motor
Bensin. Tvärmonterad 5-cyl radmotor med två överliggande kamaxlar, 
4 ventiler per cylinder. Turbo. Kompression 9,0:1. Borrning/slag 83,0/93,2, volym 2 521 cm3. Max effekt 230 hk (169 kW) vid 5 000 r/min, max vridmoment 320 Nm vid 1  500 r/min.

Kraftöverföring
Motorn fram, framhjulsdrift. 6-växlad manuell eller 5-växlad automatlåda.

Fjädring/hjul
Skruvfjädring och krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med undre triangellänk, bak multilänkaxel.

Styrning
Kuggstångstyrning med servo. Vändcirkel 11,8 meter.

Bromsar
Skivor fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system.

Hjul
Fälg 7,5 tum, däck 215/55 R 16.

Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 264, längd 462, bredd 184, höjd 152, spårvidd f/b 155/156. Tjänstevikt ca 1 725, maxlast ca 375, max släpvikt 1 500. Tank 62 liter.

Fartresurser*
Toppfart 235 (man 240) km/h. Acceleration 0-100 km/h 8,0 (man 7,6) s.

Bränsleförbrukning/miljö*
Stad 1,40, landsväg 0,67, blandad körning 0,94 l/mil. CO2 219 g/km.

Skatt
2 145 kronor.

*Enligt tillverkaren.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar - gratis 2 första månaderna
(därefter 99 kr/mån)
Ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer