För att visa sitt kunnande inom motorutveckling har Volvo vässat sin tvåliters VEA-bensinmotor till 450 hästkrafter! Drivlinan kommer i nästa generations Polestar-bilar. Vi har redan provkört.

Första intrycket

Volvos utvecklingsavdelnings kraftmanifestation imponerar. Detta är man inte van vid i en bil från Torslanda.

Volvo-racer

10/10

Prisvärd

Se fakta nedan.

Volvo vill visa konkurrenterna att man är att räkna med. Någon annan anledning till att man redan nu visar upp sin Volvo S60 High Performance Drive-E Powertrain Concept – kärt barn har många namn… – finns inte. Orsaken skylls indirekt på Mercedes och Volkswagen, allt enligt Volvos tyske motorutvecklingschef Michael Fleiss.

– Både A 45 AMG och Golf R 400 med 360 respektive 400 hästkrafter triggade oss att utveckla vår egen högprestandaversion baserad på nya tvåliters VEA Drive-E. 450 hästkrafter var därför vår interna målbild, förklarar Fleiss.

Volvo har på kort tid utvecklat den nya motorn. Genom tätt samarbete med sina underleverantörer AVL, Denzo och ”in house”-firman Volvo Polestar Racing har man ökat effekten från den i nuläget starkaste fyrcylindriga VEA-bensinmotorn, tvåliters T6 med kompressor och turbo, från 306 till rekordhöga 450 hästkrafter. Vridmomentet är maffiga 500 newtonmeter, kraftkurvan är flack med tidigt bottendrag. Siffror som man inte trodde var möjliga ur en ”standard” tvålitersmaskin. Särskilt inte i en Volvo.

Karaktären på konceptmotorn påminner om en elmotors direkta energiexplosion. Hedberg njuter av kraftpaketet på Volvos testbana.

Teknikens Världs Hans Hedberg njuter av kraftpaketet på Volvos testbana.

Dubbla Borg Warner-turboaggregat som laddar 3,5 bar under boostat övertrycksläge, normaltryck är 2,5 bar, snurrar med maximalt varvtal 200 000 r/min! Förstärkta ventilsäten samt fjädrar, större och kraftigare insprutare men framför allt en elektrisk turbo är receptet. Denna tredje elturbo, fabrikat Valeo, jobbar från låga motorvarv upp till cirka 3 000 r/min, då tar de ordinarie dubbelaggregaten över. Fungerar som en fläkt (effekten är 7 kW) när den kastar in kalluft och nästintill eliminerar ketchupeffekten.
Konceptmotorn är nämligen björnstark redan från låga varv. För att den elektriska turbon ska fungera krävs ett extra batteri, placerat i bagageutrymmet, på 48 volt samt en strömväxlare som arbetar mot det ordinarie elsystemet.
Under huven är det inget råttbo av sladdar och slangar men visst syns det på installationen att detta är en prototyp. Det öppna luftfiltret är mest synligt men även de dubbla turboaggregaten. Längre ner finner man den elektriska turbosnurran.

Volvo storsatsar på sitt nya motorprogram VEA. Nästa år kommer kommer trecylindriga T2 (122 hk) och T3 (152 hk). Konceptmotorn på 450 hästkrafter är urstark som en femliters V8.

Så här ser motorrummet i en 450 hästkrafter stark Volvo ut.

Volvos egen testbana VDC i anslutning till Torslandaverken är mer av karaktären demonstrationsanläggning än racerbana anpassad för verkliga högfartsupplevelser. Det hindrar ändå inte oss att försöka ”plocka ur” S60 High Performance Concept så mycket som möjligt. Drive-E-konceptmotorn sitter monterad i en S60 Polestar, av anledningen ”det är det bästa chassit vi har i produktion för tillfället”, som ursprungligen är byggt för sexcylindrig T6-motor på 350 hästkrafter.

Ytterligare 100 hästkrafter och med reducerad vikt över framvagnen gör att den svarta S60:n lever upp på den kurviga banan. Haldex AWD-fyrhjulsdrift fixar fästet och en Geartronic-automatlåda som annars är optimerad för Volvos dieselmotorer på grund av den större kraften gör körningen säker och kontrollerad, även om växlingspunkterna inte alltid känns relevanta för den massiva effekten.
Inte raka rör men väl ett redigt öppet Ferrita-avgassystem ger både bastoner och vasst sound på varvtalstoppen. Ljudet är sportigt högt. Wastegaten – övertrycksventilen – tjuter och kvittrar som hos en racingbil när motorn släpper ur sig oönskat turbotryck.

Konceptmotorn sitter monterad i fyrhjulsdrivna S60 Polestar för bäst utnyttjande av all fartprestanda.

Konceptmotorn sitter monterad i fyrhjulsdrivna S60 Polestar för bäst utnyttjande av all fartprestanda.

Tack vare elturbon som matar på redan från i princip tomgångsvarv blir tempot hektiskt. Och mer än så. För att illustrera, men mest för motoringenjörernas forskning, elturbons effekt finns en av- och påknapp placerad på en konsol i mittkonsolens förvaringsfack. Utan stöttning av elturbo saknas en hel del hos VEA-konceptmotorn, betydligt bättre att ha ”fläkten” påslagen.
Mappningen av mjukvarorna är under utveckling, därför är kraftingreppen inte alltid av den mjuka sorten men körbarheten är bra trots all den stora effekten och kraften. Inte alls brutal, mer sofistikerad, i princip redo för en högprestandaversion från Volvo. För den nyfikne inflikas också att ”det är faktiskt möjligt med uppemot 500 hästkrafter”!

Första intrycket av Volvos utvecklingsavdelnings kraftmanifestation imponerar. Produktionsversionen lär bli aktuell i nästa generation S60 och V60 Polestar baserad på den nya SPA-plattformen. Officiell debut för Volvos nya starka bensinmotor ”T10” sker i så fall någon gång tidigast 2017.

Gilla på Facebook för fler videoklipp!

Volvo S60 450 BHP High Performance Drive-E Powertrain Concept

Pris
Inget pris (konceptbil).


Motor
Bensin. Tvärställd 4 -cyl radmotor med 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Turbo, elturbo. Cylindervolym 1 969 cm3. Max effekt 450 hk (331 kW), max vridmoment 500 Nm.


Kraftöverföring
Motor fram, fyrhjulsdrift. 8-växlad automatlåda.


Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring, krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med undre triangellänk. Bak multilänkaxel med 4 längsgående länkarmar.


Styrning
El-hydraulisk servo. Vändcirkel 11,9 meter.


Bromsar
Ventilerade skivor fram och bak. Antisladdsystem.


Hjul
Lättmetallfälg. Fälgbredd 8 tum, däck 235/40 R 19.


Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 278, längd 463, bredd 187, höjd 146, spårvidd f/b 159/158. Markfrigång 11. Tjänstevikt i.u., maxlast i.u., max släpvagnsvikt 0. Tank 68 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 380 liter.


Fartresurser
Acceleration 0-100 km/h i.u., toppfart 250 km/h (elektroniskt begränsad).


Bränsleförbrukning
Blandad körning i.u. CO2 i.u.

Visa kommentarer