Första intrycket

En trevlig motor som gör sig utmärkt i Volvo S60. Det gäller dock att peta rätt i den något bångstyriga växellådan för under
2000 r/min händer det inte alltför mycket. 185 hästar känns dock lite klent i tunga Volvo XC90.

Basfakta

Pris
280900 kr (juni 2005)

Motor
5-cyl tvärställd radmotor, 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kompression 17,3. Borrning/slag 81/93,2 mm, cylindervolym 2401 cm3. Max effekt 185 hk (136 kW) vid 4000 r/min, max vridmoment 400 Nm mellan 2000 och 2750 r/min.

Kraftöverföring
Framhjulsdrift. 6-växlad manuell låda.

Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring och krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben och undre triangellänk, bak multilänkaxel med längs och tvärgående stag.

Styrning
Kuggstång med servo. Vändcirkel 11,8 meter.

Bromsar
Skivor fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system.

Hjul
Fälg 6,5 tum, däck 215/55 VR 16.

Mått & vikt (cm/kg)
Axelavstånd 272, längd 458, bredd 181, höjd 143, spårvidd f/b 156/156. Tjänstevikt ca 1630, maxlast ca 350, max släpvikt 1600. Tank 70 liter.

Fartresurser
Toppfart 230 km/h. Acceleration 0-100 km/h 8,2 s.

Bränsleförbrukning
Blandad körning 0,66 l/mil.


Volvo satsar på diesel

Sedan 2001 har Volvo ökat sin dieselbilsförsäljning med 150 procent. Nu kommer därför en uppdaterad version av märkets egenutvecklade oljebrännare. Syftet är såklart att sälja ännu fler dieslar i Europa.

Volvos dieselbilar står i dag för mer än 50 procent av den totala försäljning! Majoriteten av dessa återfinns i mellan- och sydeuropa. På vissa marknader står diesel för 90 procent av försäljningen.
Den svenska statsmaktens inställning till diesel och den osäkerhet som råder om vad som ska hända med skatt och eventuella subventioner hämmar försäljningen på hemmaplan.
Hur som, Volvo står nu än bättre rustade på dieselmarknaden. De har i dagarna presenterat en ny generation motorer. Egentligen är det en uppdatering av Volvos första egenutvecklade dieselmotor som kom 2001, och på fyra år ökat Volvos dieselförsäljning från 20 till drygt 50 procent.
Volvos senaste dieselflotta består av tre motorer, samtliga på 2401 cm3, motorblock och topp i aluminium, turbo med laddluftkylare. Effekten är, beroende på trimningsgrad, 126, 163 eller 185 hästkrafter. Vridmomentet har ett spann från 300 till 400 Nm.
Det är den effektfullaste, 185 hk/400 Nm, vi provkört. Den kommer att återfinnas i S60, V70, XC70 och XC90. I samtliga fall enbart med sexväxlade lådor, manuell eller automat. Namnet blir D5, precis som den tidigare värstingen med 163 hk. Den senare döps nu om till 2,4D och samtidigt försvinner det 130 hästkrafter starka alternativet.
Redan i sitt tidigare liv var D5 en effektiv motor. Nya D5 är förstås inte sämre.
I S60-versionen går 0-100 km/h på 8,2 sekunder (9,5 sek tidigare) och toppfarten är 230 km/h (210 km/h). Vridmomentet är ökat till 400 Nm (mellan 2000 och 2750 r/min) att jämföras med tidigare 340 Nm.
Bränsleförbrukningen uppges till 0,66 liter per mil blandad körning vilket är aningen mer (0,03 l/mil) jämfört mot tidigare, men det får ställas mot högre effekt och kraftigare vridmoment.
De stora förändringarna i motorn är:

1) Turbon har större kompressorhjul, laddtrycket styrs nu elektroniskt vilket ger snabb och exakt reglering.

2) Insprutningssystemet har sju injektorer i stället för fem vilket ger effektivare förbränning.

3) Kompressionen är sänkt vilket ger lägre emissioner.

4) Motorstyrningsystemet, från Bosch, har fått ökad kapacitet och fler sensorer.

Den raka femman har kvar sitt
orriga motorljud som påminner om bensinfemman.
Kvar är också en del knatter vid start och på lägre varv, och viss (diesel) vibration i rattkransen.
Helt nytt är att D5, alla de tre nya motorerna, är försedda med partikelfilter vilket är ett ”måste” på dagens dieselmarknad om de ska ha en chans i miljöhänseende.
Alla Volvo med nya D5/185 hk blir 9000 kronor dyrare än tidigare D5. Det innebär följande prisbild.

Volvo S60 D5: 280900 kr.
Volvo V70 D5: 304900 kr.
Volvo XC70 D5: 360900 kr.
Volvo XC90 D5: 399900 kr.

Under en kortare tid kommer D5/163 hk, den gamla versionen, att säljas parallellt. Detta sker till vecka 40 då automatlådan introduceras. Fram till dess går det bara att få manuell låda.

Visa kommentarer
NUVARANDE Provkörning av Volvo S60 D5 och Volvo XC90 D5
NÄSTA Teknikens Värld nummer 12 / 2005