Provkörning av Volvo S60 Polestar

Företaget Polestar presenterar nu sin första produktionsbil, baserad på Volvo S60. Vi provkör som första biltidning i Sverige. På svensk mark!

Jag får nästan nypa mig i armen för att tro att det är sant och att jag inte drömmer. Men jag kör en Volvo. Det är helt på riktigt. Volvo S60 Polestar.
Men inte vilken Volvo som helst. Den tillverkas visserligen på Volvos lina i Göteborg men det är när den levereras till företaget Polestar i Västra Frölunda, några kilometer bort, som det börjar hända saker.
På motorsidan plockas originalturbon bort och ersätts av en större från Borg Warner. För att denna ska trivas monteras även större laddluftkylare. Motorns databox mappas om och ett 2,5 tums avgassystem tillkommer.
I ett huj har Volvos treliters radmotor 350 hästkrafter. 46 upp gentemot standardmotorn i T6 och 25 upp mot R-versionen av denna.
Det låter kanske inte så märkvärdigt, och är väl egentligen inte det heller. Det hade lätt gått att krama ur betydligt mer men S60 Polestar är inte tänkt som någon konkurrent till BMW M3 eller Mercedes C63 AMG.
Se den hellre som en utmanare till Audi S4 och BMW 335i, eller varför inte en Alpinamodifierad BMW.

Motorn i sig känns dock stark med spetsig topp nära 6 000 r/min, men samtidigt snäll och körbar vid lägre varvtal. Med automatlådan i sportläge låter och känns det riktigt sportigt och alert. Transmissionen har fått ny data för att ge snabbare växlingar.
Accelerationen från 0-100 km/h tar 4,9 sekunder om man använder sig av den launchcontrol som bilen försetts med. Enkelt handhavande. Lägg automatlådan i sportläge, koppla ur antispinnsystemet. En fot på bromspedalen och full patte på gaspedalen.
Motorvarvet lägger sig vid 2 000 r/min, släpp bromsen och – off you go!
Men det är främst på chassisidan S60 Polestar levererar.
Fjädrarna har uppgraderats och är 80 procent hårdare än en vanlig S60. Stötdämparna kommer från Öhlins och är justerbara. Krängningshämmare fram och bak är kraftigare. Samtliga bussningar i fram och bakvagn har bytts till hårdare dylika och mellan fjädringstornen sitter det förstärkningsstag.
Detta ger S60 Polestar en styrning som vi tidigare bara kunnat drömma om. Instyrningen är perfekt och rakt fram behöver du inte justera en millimeter. Bilen går stadigt som en klippa. Det går att åka duktigt fort i kurvorna utan att chassit protesterar och när du tröttnat på det kan du åka till ICA lika komfortabelt som i en vanlig S60.

Fyrhjulsdriften, från Haldex, är programmerad för att styra mer kraft till bakhjulen och få en större bakhjulsdriftskänsla.
Det känns helt enkelt som en helt annan bil än Volvo S60 och det var ju så här R-versionerna för några år sedan borde ha varit. Det hade kunnat ändra omvärldens syn på Volvo till annat än ett enbart säkerhetstänkade och containerinspirerat bilföretag.
Bromsarna har uppgraderats. Större ventilerade skivor runt om med belägg från Jurid fram och Brembo bak. Som option kan man få Brembo runt om.
På insidan har Polestar gått varligt fram och förutom omstrukturerade stolar med bättre sidostöttning är det helt standard.
På utsidan ser det, nästan, ut som en vanlig Volvo S60 och det har förstås varit ett krav från Volvo då bilen ska säljas genom deras nät.
Polestar är dock måna om att skaffa sig ett starkt varumärke så bilen formligen dräller av Polestar-emblem och instansningar av företagetsnamnet. Jag slutade räkna vid 18 stycken och hade då funnit namnet i fälgarna (som är av egen design) och på avgassystemets mynning.
Det som slutligen avslöjar denna S60 som en produktionsbil är att det sitter ett Polestaremblem i grillen. De bilar som ”bara” försetts med Polestar Performance-paket i olika tappning har bara detta på bakstammen.

Femtio bilar, alla i ”Rebel Blue (som inte är samma som på tävlingsbilarna i STCC!) skeppas till Australien i slutet av juni. Priset är officiellt inte satt ännu men enligt australiensiska tidningsuppgifter kommer prislappen att starta vid cirka 775 000 kronor. Vi tror den blir billigare om den kommer till Sverige, runt 550 000 kronor. Typ Audi S4.
Beroende på försäljningen i Australien kommer beslut tas om S60 Polestar kommer att erbjudas i andra delar av världen.
I så fall blir det förstås även i Sverige och då kommer troligen dragkrok att erbjudas!

Rivaler

Audi S4
Audi S4
Kompressormatad vinkelsexa på 333 hästkrafter är den stora skillnaden mot en vanlig A4. Anonymt yttre men kännarna vet…
Pris: Cirka 550 000 kronor.

BMW 335i xDrive
BMW 335i xDrive
Snabbaste trean utan M-behandling. 306 hästkrafter och ett härligt motorljud. Blir en tuff motståndare för Volvo S60 Polestar.
Pris: Cirka 441 000 kronor.

Volvo S60 Polestar

Pris
Ej fastställt.


Motor
Bensin. Tvärställd 6 -cyl radmotor med 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Turbo. Kompression 9,3:1. Borrning/slag 82/93,3 mm, cylindervolym 2 953 cm3. Max effekt 350 hk (257 kW) vid 5 700 r/min, max vridmoment 500+ Nm mellan 2 800 och 4 750 r/min.


Kraftöverföring
Motor fram, fyrhjulsdrift. 6-växlad automatlåda.


Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring, krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med undre triangellänk. Bak multilänkaxel med 4 längsgående länkarmar.


Styrning
El-hydraulisk servo. Vändcirkel 11,9 meter.


Bromsar
Ventilerade skivor fram och bak. Antisladdsystem.


Hjul
Lättmetallfälg. Fälgbredd 8 tum, däck 235/40 R 19.


Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 278, längd 463, bredd 187, höjd 146, spårvidd f/b 159/158. Markfrigång 11. Tjänstevikt 1 782, maxlast ca 418, max släpvagnsvikt 0. Tank 68 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 380 liter.


Fartresurser
Acceleration 0-100 km/h 4,9 s, toppfart 250 km/h.


Bränsleförbrukning
Blandad körning ca 1,02 l/mil. CO2 237 g/km.


Garantier
Nybil 2 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år, assistans 3 år.


Skatt
2 700 kronor per år.

Visa kommentarer
NUVARANDE Provkörning av Volvo S60 Polestar
NÄSTA Svenska rövarpriser och tyska lågpriser på reservdelar till bilen