Provkörning av Volvo S60 Polestar

Racingföretaget Polestars S60 går utanpå det mesta med en effekt på 508 hästkrafter. Teknikens Världs testchef Hans Hedberg har som första medierepresentant i världen provkört M3-dräparen. Spänn fast säkerhetsbältet så åker vi!

Första intrycket

Andra gången gillt? Polestar-konverteringen av S60 till sportbil är lyckad, tilltalar och övertygar i de flesta stycken. Nu inväntar vi besked om start av en mindre serieproduktion – då kan det bli åka av för Volvo!

Bygg

10/10

Prisvärd

2/10

Racingföretaget Polestar arbetar konsekvent med sin målbild att åstadkomma den optimala sportbilen baserad på en standard-Volvo. Med erfarenheter från STCC, WTCC och nu senast TTA, samt effektoptimering för de flesta Volvo-motorer, kom konceptbilen C30 Polestar för två år sedan. Nu är det dags för den senaste prestandachocken – Volvo S60 Polestar.
Lika ilsket blå som det mesta annat som kommer från huvudkvarteret, placerat i ett industriområde i södra Göteborg. Dessutom sticker S60 Polestar ut visuellt genom breddad kaross, djupare front och rejäl ankvinge till bakspoiler. Feta fälgar i unik design kompletterar utseendet som retar nerverna på rätt sätt.

Designteamet med Ola Granlund, tidigare Saab, i spetsen har tillsammans med Polestar åstadkommit något som närmast är att betrakta som återhållsamt och ”skandinaviskt blont”. Inte alls busig look, långt ifrån vad man skulle kunna tro när det handlar om en produkt från ett äkta racingstall. Det är tydligt att Polestar vill flirta med Volvos ledningsgrupp inför framtida projekt.
Den blå konceptbilen är resultatet av teamarbete mellan Polestars och Volvo Personvagnars utvecklingsteam. Flera olika specialavdelningar hos Volvo har varit delaktiga i utvecklingen av bland annat chassi, motor och aerodynamik. Kravspecifikationerna har varit att bibehålla Volvos viktiga kärnvärden som säkerhet och användarvänlighet, något som genomsyrar S60 Polestar.

Som brukligt är det chassi och drivlina som konverterats mest. T6-motorn på ordinarie 304 hästkrafter har fått krafttillskott på ytterligare 204 hk till sammanlagt 508! Vridmomentet uppges till 575 newtonmeter och kraften skickas givetvis ut via fyrhjulsdrift.
Bromsutrustningen är kraftig och stark. Större skivor och Brembo-respektive Polestar-ok står för hejdandet.
Kryssförstärkt bottenplatta plus rejäla specialutvecklade krängningshämmare fram och bak samt trevägs Öhlins-stötdämpare stöttar upp S60-chassit.
Robert Dahlgren, TTA-förare hos Volvo Polestar, har varit aktivt delaktig i utvecklingsprocessen.
– S60 Polestar är mer komplett än vår tidigare C30 Polestar, förklarar Dahlgren när han visar bilens kapacitet runt Volvos testbana.
Snart hoppar Dahlgren ur bilen och nu är det äntligen dags att sätta sig bakom ratten och vrida om startnyckeln.
Trots lättat svänghjul, uppskruvat turbotryck och skopor av extra effekt är bilen björnsnäll på låga varv. För att sedan byta karaktär helt och hållet vid 4 000 r/min. När maximalt vridmoment uppnås laddas bakhjulsdriften på via E-LSD, det elektriska diffbromssystemet vi först lärde känna hos Saabs XWD-system.
För att initialt vara milt understyrd – på gränsen till neutral – träder en lätt överstyrning in när momentet och farten trissas upp. Som förare blir du aldrig överraskad utan bilen levererar med näst intill kuslig precision. Fyrhjulsdrivna Lamborghini Gallardo och Nissan GT-R uppträder på liknande vis. På det stundtals våta underlaget hade BMW M3 inte haft en chans mot S60 Polestar.

Soundet ur 3,5-tums Ferrita-systemet är mäktigt och det högljudda smattret rullar runt mellan slänterna som omgärdar den insynskyddade testbanan. Här är det verkligt avgasljud som gäller, inget artificiellt technobludder som annars är trend inom bilindustrin.
Av kostnadsskäl valdes Volvos manuella sexväxlade M66C-låda där kortare slag och avfasad mittkonsolslåda gör skiftena problemfria även om en sekventiell låda hade platsat bättre tillsammans med all annan raceteknik.
Inredningen är näst intill asketisk jämfört med den coola exteriören. Mittkonsolen är i grå dekorplast som hos en vanlig S60, knappuppsättningen den enklast möjliga och instrumenteringen känns igen. Ett liten Polestar-logotyp mellan hastighetsmätare och varvräknare är det enda som skiljer från standard. Urtavlorna är för övrigt inte ilsket blå som hos R-Design utan stålgrå.
Stolarna är rymliga, nästan väl tilltagna i storlek men samtidigt lätta att äntra. Fastare skumkärna i säte och rygg samt lägre sitthöjd men personligen hade jag önskat ha möjligheten att sitta ännu djupare och fastare.

Polestar talar med små bokstäver om att sätta S60-bilen i produktion men karossverktygen håller för 50-100 pressningar och motormässigt finns kapacitet till fler än så. Bilen är byggd i ett enda exemplar och är ett beställningsuppdrag från en hemlig kund. Rykten säger att den hemliga Volvo-fanatikern betalat bortåt två miljoner kronor för den unika konceptbilen. Mycket pengar givetvis men för den Volvo- och fartkonnässör som har råd och redan bestämt sig lovar övertecknad att körpassen blir förtroendegivande, fartfyllda och kommer genomsyras av ren och skär körglädje ”Made in Göteborg”.

För än mer upplevelse och inlevelse, se filmen från provkörningen.

Rivaler

BMW M3 Coupé
BMW M3 Coupé
Baserad på den utgående E90-modellen är Coupé enda M3-valet i nuläget. Vass och mytomspunnen, men en dussinbil i de flesta detaljer jämfört med S60 Polestar.
Pris: 679 000 kronor.

Nissan GT-R
Nissan GT-R
Polestar-prestanda tack vare fyrhjulsdrift, dubbelturbo och 550 hästkrafter. Lika teknikspäckad som Läderlappsbilen! Ett udda val för den verklige banfetischisten.
Pris: 921 990 kronor.

Volvo S60 Polestar

Pris
Cirka 300 000 dollar.


Motor
Bensin. 6-cyl rak tvärmonterad, 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kompression 9,3:1. Turbo. Borrning/slag 82,0/93,2 mm, cylindervolym 2 953 cm3. Max effekt 508 hk (374 kW) vid 6 500 r/min, max vridmoment 575 Nm vid 7 100 r/min.


Kraftöverföring
Motorn fram, fyrhjulsdrift. 6-växlad manuell. Elektronisk diffbroms E-LSD bak.


Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring. Fram fjäderben med undre triangellänk och krängningshämmare. Bak multilänkaxel.


Styrning
Kuggstångstyrning med servo. Vändcirkel 11,3 meter.


Bromsar
Ventilerade skivor fram (380 mm) och bak (302 mm). Låsningsfritt system.


Hjul
Fälg 9,5 tum, däck 265/30 R19.


Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 278, längd 463, bredd 187, höjd 144, spårvidd f/b 161/163. Tjänstevikt cirka 1 640, maxlast cirka 500. Tank 70 liter.
Bagagevolym (VDA-liter) 430–1 240 liter.


Fartresurser (beräknade)
Toppfart 300+ km/h. Acceleration 0–100 km/h 3,9 s.

Fakta: Volvo S60 Polestar

Motor

  • Specialbearbetade toppar och förbränningsrum.
  • Nyutvecklat insugningsrör (plenum) tillsammans med ny luftfilterbox.
  • Garret 3171 turbo, grundladdtryck 0,8 bar. Ökat max laddtryck.
  • Pulsoptimerat grenrör och collector i syrafast rostfritt.
  • Ferrita 3,5 tums rostfritt avgassystem med racekatalysator.

Drivlina

  • Förstärkt M66C manuell 6-växlad låda. Slutväxel 3,77.
  • AWD + Diffbroms. (Haldex E-LSD bak,  Haldex generation 4, AWD mitt, Ingen diffbroms fram.)
  • Förstärkt spakställ.

Chassi

  • Däck 265/30R19.
  • Fälgar Polestar 9,5×19 tum.
  • Sänkt 30 mm mot original.
  • Öhlins 3-vägsdämpare.
  • Specialutvecklade krängningshämmare fram och bak.
  • Spårvidd ökad 20 mm fram, 40 mm bak.
  • Polestar-justerad EHPAS styrservotronic.
  • Förstärkande X-stag under, fram och bak.
  • Modifierade länkarmar med uniball fram och bak.
  • Förstärkta bussningar i subframe och länkrarmar.
  • Specialutvecklade motorfästen och momentstag för att minska motorns rörelse.

Vikt

  • Totalvikt 1 640 kg och optimerad viktfördelning.

Aerodynamik

  • Baserad på vindtunnelstester.
  • Front i kolfiber med sänkt splitter för minskade lyftkrafter.
  • Större spoiler bak, för minskade lyftkrafter i hög fart.
  • Ny bakstötfångare och diffusor i kolfiber.
  • Nya trösklar i kolfiber.
  • Nya framskärmar i kolfiber, breddad 20 mm per sida.
  • Skärmbreddad i plåt 20 mm per sida bak
  • Kylning till bromsar via luft från front och speciella bromssköldar.

Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar - gratis första månaden
(därefter 99kr/mån)
Ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer