Provkörning av Volvo S60 T5 AWD

I USA väljer allt fler bilkunder att beställa sin premiumbil med fyrhjulsdrift, valet är definitivt trendigt ”inne”. Volvo S60 byggs i USA och finns enbart med tvåliters bensinturbomotor alternativt laddhybrid. Med just mekanisk fyrhjulsdrift av Haldex-typ från amerikanska BorgWarner blir T5 AWD lite av modellseriens krispigaste busfrö.

Det här är nytt!

USA.
Alla S60 tillverkas i nya fabriken i South Carolina, årskapaciteten är 150 000 bilar.
AWD.
250 hk från bensinaren är flacka till sin karaktär, fyrhjulsdriften ökar på ett redan stabilt chassi.

VM-serien i rally, WRC, pågår under nio tuffa månader per år och fram till säsong 2018 var de oberoende rekognosceringsbilarna för tävlingsteamens förare och kartläsare specialbyggda S60 2,5T AWD av första generationen. Engelska rallyfirman M-Sport byggde ett 15-tal S60-rallybilar dedikerade för WRC. Nu är dessa pensionerade men senaste – tredje generationen – S60 AWD vore inget dumt nyval.

Volvo S60 T5 AWD

Foto: Hans Hedberg

Många vrider på nacken när vi kör fram – ung som gammal

Sänkt sportchassi är standard hos provbilens R-Design som även är bestyckad med 20-tums hjul med bredlåga 245/35-däck. Kanske inget för svensk rallyskog, mer soltorkad slät asfalt. Samtliga S60 tillverkas sedan sommaren 2018 i nya anläggningen i Ridgeville, Berkeley County, South Carolina, USA. Därför är motor­alternativen få, instegsversionen i Sverige är tvåliters bensinturbo på 250 hästkrafter.

Volvo S60 T5 AWD

Foto: Hans Hedberg

Smärt och åtsnörpt design som flörtar med den stora publiken. S60 är viktig för Volvo.

Till modellår 2021 betitlas motorn med ”B5” eftersom den då får 48-volts mildhybridsystem, i övrigt skiljer inget från ”T5”. Jo, toppfarten stryps från 240 km/h till 180 av säkerhets- och miljöskäl. S60 har aldrig funnit med dieselmotor, segmentet dog liksom ut i och med Volkswagens dieselgate.

Volvo S60 T5 AWD

Foto: Hans Hedberg

Enda motoralternativet, bensindriven 2,0-liters VEA Drive-E.

Utseendemässigt är S60 R-Design uppenbarligen cool, många vrider på nacken när vi kör fram – ung som gammal. Kanske var läget liknande där det frästes fram med en sprillans färsk 240 GLT när det en gång begav sig? GLT kan ju liknas vid nutidens R-Design och svunna tiders lyxiga GLE har sin moderna tolkning i tillvalspaketet Inscription.

Volvo S60 T5 AWD

Foto: Hans Hedberg

”Made in USA” på typskylten röjer bakgrunden.

De 250 hästkrafterna utsöndras allra bäst utan häftig belastning. Vid fullgasaccelerationer finns en tvekan hos drivlinan, som om allt ska upp till huvuddatorn för beslutsfattning innan något sker. Vridmomentet 350 Nm är fullt tillräckligt och med fyrhjulsdrivning AWD av Haldex-typ (Haldex Traction AB köptes upp av amerikanska BorgWarner 2011) maskeras eventuell torque steer.

Volvo S60 T5 AWD

Foto: Hans Hedberg

En arbetsplats testlaget trivs med. S60 är avslappnad och komfortabel på långresa.

SPA-plattformen har ett inneboende framåtdriv som förstärks med sportfälgar och chassi. Den bekväma föraren stör sig på hårda fjädringsrörelser, men är man sportigt lagd stämmer allting bättre. Vi har kört samma drivlina med Polestar-optimering som innebär rappare växlingsskiften och vässad effektutsöndring. Det gör bilen och AWD-systemet bättre rättvisa vid utmanande sportig körning.

Volvo S60 T5 AWD

Foto: Hans Hedberg

Fyrhjulsdrift är viktigt för att sälja sportsedaner i USA, mest för statusen och prestigen.

20 000 kronor är tilläggskostnaden för fyrhjulsdriften. Det köper dig också snabbare acceleration, bättre stabilitet och ännu säkrare köregenskaper – året om. Baksidan är högre bensinförbrukning, i runda slängar en deciliter extra per mil. Det är enligt min mening ett alltför högt pris. Även för körglada rallyvänner.

Volvo S60 T5 AWD

Pris: Från 476 000 kronor, säljs nu.
Motor: Bensin. Tvärställd 4-cyl radmotor med 2 överliggande kamaxlar och 4 ventiler per cylinder. Turbo. Kamrem. Kompression 10,8:1. Borrning/slag 82,0/93,2 mm, cylindervolym 1 969 cm3. Max effekt 250 hk (184 kW) vid 5 800 r/­min, max vridmoment 350 Nm mellan 1 800-4 800 r/min.
Kraftöverföring: Motor fram, fyrhjulsdrift. 8-växlad automatlåda.
Fjädring/hjulställ: Skruvfjädring fram, tvärställd bladfjäder bak, krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med dubbla triangellänkar. Bak multilänkaxel.
Styrning: Elmotordriven servo. Vändcirkel 11,3 meter.
Bromsar: Ventilerade skivor fram och bak. Antisladdsystem.
Hjul: Lättmetallfälg. Fälgbredd 8 tum. Däck fram 245/35 R20.
Mått/vikt (cm/kg): Axelavstånd 287, längd 476, bredd 185, höjd 142, spårvidd f/b 159/159. Markfrigång 12. Tjänstevikt 1 846, maxlast 414. Dragvikt 1 800. Taklast 75. Tank 60 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 442.
Fartresurser: Acceleration 0-100 km/h 6,5 s, toppfart 240 km/h (180 km/h fr o m 2021).
Bränsleförbrukning (WLTP): Låg hastighet 1,22 l/mil, medium hastighet 0,87 l/mil, hög hastighet 0,71 l/mil, extra hög hastighet 0,77 l/mil, blandad körning 0,83 l/mil. CO2 189 g/km.
Garantier: Garantier: Nybil 2 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år, lack 3 år, assistans 3 år.
Skatt: 7 046 kronor per år per år under de tre första åren, därefter 1 614 kronor per år.

Rivaler

Alfa Romeo Giulia 2,2 210 hk ATX AWD Veloce 2019

Foto: Patrik Lindgren

Alfa Romeo Giulia 2,0 AWD Veloce
Ett klart udda men samtidigt personligt val. Med sportig TI-utrustning höjs priset +80 000kr. Tvåliters bensinturbo på 280 hk, 8-stegad automatlåda och kompetent AWD-fyrhjulsdrivning. Törs du?
Pris: 432 900 kronor.

BMW 330e Sedan 2020

BMW 330i xDrive
258 hk och en av marknadens skarpaste fyrhjulsdrifter. Priset indikerar naket på-gatan-utförande, räkna med minst +30 000 kr i tillval.
Pris: 432 600 kronor.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
– gratis första månaden
Därefter 99 kr/mån – ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer