Provkörning av Volvo S60 T8 Twin Engine Polestar Engineered

Volvos mellanklassmodell S60 kommer i sin tredje generation som modellår 2019. Vi provkör värstingen T8 Twin Engine Polestar Engineered på dess viktigaste marknad i USA. Eller vad sägs om 0-100 km/h på 4,7 sekunder och en toppfart som är begränsad till 250 km/h.

Det här är nytt!

Charleston
Här byggs S60 till hela världen.
Öhlins
Än en gång har det svenska chassiexpertföretaget gjort underverk.
Rymligare
Baksätet är betydligt bättre hos nya S60 än den utgående andra generationen.
Prislapp
I nuläget är inga S60-priser officiella, men en gissning är att Polestar Engineered-versionen kommer att kosta ungefär trekvarts miljon kronor.

S60 är Volvos fjärde mest tillverkade modell genom tiderna, detta trots att den debuterade så sent som 2001. Nu kommer generation tre och den följer i samma ledband som vi lärt känna genom åren allt sedan XC90 II kom för drygt fyra år sedan, 60- och 90-serien har ju gemensam delningsteknik genom SPA-byggarkitekturen.

Den nordamerikanska marknaden är fortfarande konservativ och önskar sig fyradörrars sedaner med vanlig bagagelucka även om suvtrenden givetvis äter upp marknadsandelar sakta men säkert. För ändamålet har Volvo Cars låtit investera och byggt upp en helt ny fabrik i South Carolina, en fabrik som är specialgjord för de större 60- och 90-seriebilarna. Först ut på tillverkningslinan är nya S60 – bilen är alltså en riktig ”jänkare”!

Volvo S60 T8 Twin Engine Polestar Engineered

Det långa namnet röjer en av Volvos genom tiderna snabbaste bilar.

För tillfället är USA-fabriken ensam om att tillverka nya S60, vilket gör att resten av världen kommer att få bilar exporterade till sig från USA. Även vi i Sverige kommer att få amerikabyggda S60, men tilldelningen är starkt begränsad till en början. Den viktiga nordamerikanska marknaden högprioriteras under lanseringsmodellåret 2019 vilket gör framhjulsdrivna S60 T5 till enda möjliga alternativet.

Bandbredden är smal, endast fyra lackfärger är möjliga: solidsvart, Osmium grå, Denim blå och Fusion röd. Utrustningen är initialt enbart R-Design och åttastegad Geartronic automatlåda är standard. För att hushålla med säljresurserna kommer nya S60 enbart att vara åtkomlig genom abonnemangstjänsten Care by Volvo, några priser är ännu inte fastställda. Orderböckerna är redan öppna och till modellår 2020 – produktionen startar i maj 2019 – utökas modellprogrammet till något som liknar nuvarande V60.

Volvo S60 T8 Twin Engine Polestar Engineered

Svart som synden. Volvo Cars ambitioner med ”nya” Polestar-varumärket är framför allt elektrifiering, design och sportig körupplevesle.

Minus dieselmotorer, S60 blir första Volvo i modern tid som enbart kommer att erbjudas som bensin eller elektrifierad. Jämte T8 Twin Engine kommer också en svagare T6-laddhybrid. Största nyheten är dock S60 T8 Twin Engine Polestar Engineered, det långa namnet röjer en av Volvos genom tiderna snabbaste bilar. Acceleration 0-100 km/h går på 4,7 sekunder, toppfarten är begränsad till 250 km/h men förbrukningen uppges till låga 0,25 l/mil vid blandad körning enligt den äldre NEDC-körcykeln.

Volvo S60 T8 Twin Engine Polestar Engineered

Svart som synden. Volvo Cars ambitioner med ”nya” Polestar-varumärket är framför allt elektrifiering, design och sportig körupplevesle.

Som byggkoncept påminner Polestar Engineered-versionen om sportcoupén Polestar 1 i ”Light Edition”-utförande. Förvisso längre, tyngre och med enbart en elmotor på bakaxelklumpen men kisar man med faktaögonen syns släktskapet klart. Systemeffekten för B4204T34-drivlinan hos S60 i värstingsutförande är 405 hästkrafter och vridmomentet är maffiga 670 newtonmeter. Det senare är något som uppskattas när vi – jag och den sotsvarta, spöklika Volvon – drar upp för Hollywood Hills i utkanten av Santa Monica Mountains nordost om Los Angeles. Elmotorn skjuter på med 117 extra hästkrafter och hjälper till att vända runt S60 fint i hårnålskurvorna. Växellådan AW TG-81SC från japanska Aisin har fått uppdaterat växlingsmönster som gör stor skillnad från vanliga T6 AWD med 310 hästkrafter.

Volvo S60 T8 Twin Engine Polestar Engineered

Ställbara stötdämpare, med 22 individuella steg, från svenska Öhlins skänker chassit extra styr- och kontrollkänsla. Fin detaljnivå.

Chassimässigt är S60 kronan på verket hos SPA-tekniken, det märks att Volvofolket fått lov att snöra åt dimensionerna vilket ger ett uppträdande med mycket körglädje. Det märks att chassiegenskaperna har prioriterats hos S60 T8 Twin Engine Polestar Engineered. Inte minst när du lyfter på motorhuven och ser förstyvningsstaget mellan hjulupphängningstornen samt de utmärkande Öhlins- och/eller Polestar-guldfärgade ställskruvarna för stötdämparna. Bakaxeln har liknande lösning men då krävs det att du börjar riva lite i inredningspanelerna för att komma åt.

Volvo S60 T8 Twin Engine Polestar Engineered

S60 är syskonbil till V60, instrumentbräda och interiör framtill identisk. Fin förarmiljö.

Inställningsmöjligheterna är 22 stycken, men bilen levereras i en standard set-up. Vill man ha mer kunskap och kanske vill köra på bana finns det ett professionellt inställningsschema att tillgå. Jag sitter nöjd och undviker att skruva efter raka direktiv från Volvos chassiutvecklare på plats i Kalifornien. Jag är också nöjd med hur bilen tar sig an det bitvis dåliga och eftersatta vägnätet ”over here”. Trots potthål och asfaltssprickor i vägbanan rinner den svarta S60 med alla sina hästkrafter lent genom kurvorna, på ett nästintill spöklikt vis.

Som förare känner man att man hela tiden har bilen i ”sin hand”, en trygghetssignal om någon. Hybriddrivlinan lider dock av den uppgraderade bromsutrustningen som består av sexkolvsok från Brembo med fullventilerade skivor i diameter 371 mm fram respektive 320 mm bak. Tekniken ”drive by wire” brukar annars fungera fint och sömlöst hos Volvos Twin Engine-drivlinor men här hugger den mekaniska bromsen alltför tvärt vid exempelvis krypkörning. Resultatet blir ett högst okultiverat gungigt uppträdande vid de långa köerna ”hem” till Santa Monica igen.

Volvo S60 T8 Twin Engine Polestar Engineered

Volvo med Polestar-tema får varumärkets guldfärgade säkerhetsbälten.

Trots hårdkörningen på bergiga Mulholland Drive finns fortfarande lite kräm kvar hos 10,4-kilowattsbatteripacket vilket gör att vi kan ”segla” med hjälp av elektricitet på det gigantiska men proppfulla åttafiliga motorvägssystemet som genomborrar Los Angeles-området. Här passar S60 T8 Twin Engine Polestar Engineered perfekt in bland havet av liknande fyradörrars ”compact saloons” från premiummärken som Audi, BMW, Infiniti, Lexus och Mercedes. Bland många andra.

Tre frågor

Christopher McKinnon – ansvarig produktchef Volvo 60-serie.

Christopher McKinnon – ansvarig produktchef Volvo 60-serie.

Volvo S60 kommer enbart som framhjulsdriven T5 och enbart med abonnemangstjänsten Care by Volvo, varför?
– Vår helt nya fabrik i Charleston, South Carolina, håller just nu på att rampa upp. Full produktion nås först under modellår 2020 och då får Europa även fler antal versioner av S60, som även kommer att kunna köpas.
Såväl dieselalternativ som Cross Country saknas i nuvarande S60-plan, varför?
– När det gäller diesel kommer vi mer och mer gå bort från detta till förmån för större grad av elektrifiering. Gällande eventuell framtida S60 CC ser vi kontinuerligt över vår produktportfölj, men i nuläget är någon sådan version inte aktuell.
S60 T8 Twin Engine Polestar Engineered har ett chassi som inte går att specialbeställa till andra 60-modeller, exempelvis T6 AWD, varför?
– I nuläget är S60 T8 Engine Polestar Engineered en egen modell med unika chassikomponenter, nästa år kommer även V60 och XC60 med liknande tuning. Vi ser på möjligheterna att kunna erbjuda Polestar Enginereed-detaljer som separata tillbehör.

Volvo S60 T8 Twin Engine Polestar Engineered

Pris
Cirka 750 000 kronor (uppskattat), säljstart 2019, första kundleverans andra halvåret 2019.


Motor
Bensin-el. Tvärställd 4-cyl radmotor med 2 överliggande kamaxlar. 4 ventiler per cylinder. Kamrem. Turbo och kompressor. Kompression 10,3:1. Borrning/slag 82,0/93,2 mm, cylindervolym 1 969 cm3. Max effekt 318 hk (233 kW) mellan 5 800-6 100 r/­min, max vridmoment 430 Nm vid 4 500 r/­min. Elmotor 87 hk (65 kW), total effekt 405 hk, 670 Nm, batterityp litiumjon, 10,4 kWh.


Kraftöverföring
Bensinmotor fram, elmotor bak, fyrhjulsdrift. 8-växlad automatlåda.


Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring fram, tvärgående bladfjäder bak, krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med undre triangellänk/dubbla triangellänkar. Bak multilänkaxel med 2 tvärställda länkarmar.


Styrning
Elmotordriven servo. Vändcirkel 11,7 meter.


Bromsar
Ventilerade skivor fram och bak. Antisladdsystem.


Hjul
Lättmetallfälg. Fälgbredd 8 tum, däck 245/35 R20.


Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 287, längd 476, bredd 185, höjd 143, spårvidd f/b 159/159. Markfrigång 14. Tjänstevikt 2 020, maxlast ca 450, max släpvagnsvikt 2 000. Tank 60 liter. Taklast 75. Bagagevolym (VDA-liter) 392 liter.


Fartresurser
Acceleration 0-100 km/h 4,7 s, toppfart 250 km/h.


Bränsleförbrukning (NEDC)
Blandad körning 0,25 l/mil. CO2 58 g/km.


Garantier
Nybil 2 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år, lack 3 år, assistans 3 år.


Skatt
360 kronor per år.

Rivaler

Lexus ES 2019

Lexus ES 300h F Sports S
Helt nya framhjulsdrivna (!) ES kommer enbart med 300h-drivlina som består av 2,5-liters fyrcylindrig sugmotor kopplad till elmotor.
Pris: 537 600 kronor.er

mercedes-amg-c-43-4matic-2018-001

Foto: Mercedes

Mercedes-AMG C 43 4Matic
Fräsig V6-motor på 390 hästkrafter med fyrhjulsdrift, saknar laddhybriddrift.
Pris: 609 900 kronor.

Visa kommentarer
NUVARANDE Provkörning av Volvo S60 T8 Twin Engine Polestar Engineered
NÄSTA Alexander Albon till Toro Rosso