Provkörning av Volvo S60, V70 och XC70

Basfakta

Volvo S60 T5

Motor 5-cyl tvärställd rak, 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kompression 8,5. Borrning/ slag 81/93,2 mm, volym 2401 cm3. Max effekt 260 hk (191 kW) vid 5500 r/min. Max vridmoment 350 Nm mellan 2100-5000 r/min.

Kraftöverföring Motorn fram, framhjulsdrift, 6-växlad manuell låda alt. 5-växlad automat.

Fjädring/hjulställ Skruvfjädrar och krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben och undre triangellänkar, bak multilänkaxel. Antisladdsystem.

Styrning
Kuggstång, servo. 3 rattvarv, vändcirkel 11,8 meter.

Bromsar
Skivor fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system.

Hjul Fälgbredd 7 tum, däck 215/55 WR 16.

Mått/vikt (cm/kg) Axelavstånd 272, längd 458, bredd 180, höjd 143, spårvidd fram/bak 156/156. Tjänstevikt 1550, maxlast 460. Släpvikt 1600. Bränsletanken rymmer 70 liter.

Fartresurser Acceleration 0-100 km/h 6,5 s,
toppfart 250 km/h (fabriksuppgifter).

Bränsleförbrukning (EU-norm, tillv uppg) 0,93 l/mil.

Moderat modellerade

Volvos ”svenska” modeller förnyas försiktigt; en väntad och en oväntad säkerhetsnyhet samt ny utrustning och kosmetika.

Trafiken på den trefiliga gatan är livlig och rörig. Jag vill byta till den snabbare vänsterfilen och slänger ett öga i vänster backspegel. Det verkar grönt, men samtidigt blinkar ett orangefärgat ljus i höjd med backspegeln på dörrens insida. Ljuset talar om att det finns ett fordon vid sidan i ”den döda vinkeln” som jag inte upptäckt.

Någon tiondels sekund senare ser jag vad jag nyss inte såg. En motorcykel som smugit upp vid sidan och för ett ögonblick ”försvunnit” ur backspeglarnas synfält.

Systemet som dödar ”döda vinkeln” förkortas BLIS men betyder inte Bilens Lott I Samhället utan Blind Spot Information System. Det är en av de nyheter Volvo visar upp när skynkena dras av 2005 års modeller, men det är tillval för 5700 kronor.

Standard på alla modeller är däremot den andra säkra ”nyheten”; antisladdsystemet var väntat. Om DSTC inte hade standardiserats skulle det varit en nyhet.

I övrigt handlar Volvos 05-nyheter mest om moderat modellerande.
Sanningen att säga krävs koncentration och ett tränat kännaröga för att se att S60, V70 och XC70 genomgått en så kallad facelift. Om det skett med varsam, valhänt eller tafatt hand må vara upp till vars och ens personliga smak.

Enligt Volvo har fronten på samtliga tre bilar ändrats ganska radikalt.
S60 är – i alla fall enligt pressmaterialet – en ”atletisk sedan med ökad attraktionskraft”. Fronten har ett rundare nosparti, grillen är något större och något lägre placerad och färgad i svart liksom det nedre luftintaget. Strålkastarna har ny design och ”glasen” är i plast som ska vara tåligare mot stenskott. De traditionella mekaniska strålkastartorkarna har bortrationaliserats och ersatts med högtrycksspolning.
Volvo hävdar att det är en förbättring, ytterst få kunder lär instämma.

Nya, större och runda dimljus kompletterar snoken på nya S60 – som efter en stunds betraktande faktiskt ser ”fetare” ut än bilen den efterträder. Bak finns nya baklyktsglas i så kallat klarglasutförande och stötfångaren är något omformad. Färganpassade sidolister är standard från och med modell -05.
V70 – landets mest sålda bil – har de nya strålkastarna och klarglas i baklyktorna men kromad grill. Fronten skiljer sig från S60 även genom kantiga dimljus. En förändring av mer praktisk karaktär är att bakre stötfångarens ovansida försetts med ett skydd som hindrar att stötfångaren blir repig vid lastning/lossning.

XC70 är trots införandet av XC90 en mycket populär bil som ökar i försäljning. Även den har fått ovanstående förändringar fast med en annan utformning av grillen; rutmönstet har blivit större. De fingerade hasplåtarna i plast fram och bak är nya och takets ”relingar” är i polerad aluminium.

Ytterbackspeglarna är större och hämtade från XC90 och kan mot merkostnad elektriskt fällas in mot karossen. Ny design på aluminiumfälgarna och en ny färg på stötfångare, hjulhus och nedre sidolister kompletterar utseendet på nya ”Krossen”.

Alla tre modellerna har också en rad gemensamma förändringar. Den kanske mest uppseendeväckande är att Volvo nu erbjuder passagerarkrockkudde vars funktion kan kopplas ur eller aktiveras med ett lås på instrumentbrädans högra gavel. Vrider man om nyckeln åt höger kopplas kudden ur och en symbol i innerbackspegeln lyser hela tiden rött för att påminna. Volvo har alltså följt en rad andra tillverkare på denna punkt och hävdar att systemet är utomordentligt säkert.

Men den som inte är helt övertygad och ändå vill ha en bakåtvänd barnstol där fram väljer antagligen att köpa bilen helt utan passagerarkrockkudde (som har en relativt låg säkerhetseffekt). Denna är för övrigt inte standard utan kostar 3500 kronor.

Interiören har fått en lättare revide-ring där det mest framträdande torde vara mittkonsollens utformning mellan stolarna. Här finns ett armstöd som Volvo kallar multifunktionellt. I framkant, bakom växelspaken, finns en jalusilucka som döljer förvaringsutrymme och två mugghållare. Armstödet strax bakom kan fällas upp och döljer även det mugghållare, bricka och förvaringsutrymme. Mittarmstödet i baksätet är också förbättrat med fasta mugghållare.

Stolarna fram är nya och har bättre justeringsmöjligheter. Reglagen i ”pump-utförande” är enklare att handha. Möjligheten till höjdjustering har ökat med 12 millimeter och ryggstödsvinkeln justeras nu också med ett pumpreglage i stället för en trög och svåråtkomlig ratt. Naturligtvis finns elektrisk justering som tillval.

Instrumentbrädans ytskikt är i ett finare material, nya klädselmaterial och nya färger. Allt för att höja kvalitetskänslan. Radio-cd-enheten har uppgraderats med Dolby Pro Logic II och har fått separata knappar för snabbval av radio-stationer och inställningar. Den mest avancerade ljudanläggningen har integrerad cd-växlare för sex plattor.

En annan nymodighet är vattenavvisande laminerade sidorutor och backspeglar (tillval 3700 kronor). De är behandlade så att vattendroppar blåser bort av fartvinden; på torra rutor samlas ingen smuts. Hur det fungerar i praktiken och om det är värt extrastålarna får vi återkomma till eftersom provkörningsvädret var soligt.

Den enda motor som ändrats till 2005 är T5-maskinen i S60 och V70. Den ger nu 260 hästkrafter/350 Newtonmeter mot tidigare 250 hästar/330 Nm. Cylindervolymen är ökad från 2,3 till 2,4 liter och ventiltiderna är variabla även på insugssidan. Turboaggregatet är hämtat från R-modellerna liksom den sexväx-lade manuella lådan. Den femväxlade automatlådan (Geartronic för 15900 kronor) har chipstrimmats och växlar snabbare.

I och med att T5:orna blivit vassare krävs värre ?hejdare?; större skivor och kraftigare bromsok fram. Skivdiametern är nu 316 millimeter mot tidigare 286.

Bensinmotorn i XC70 är alltjämt den raka femman med ”lågtrycksturbo” och en maxeffekt på 210 hästkrafter, alternativet är dieseln på 163.

Den aktiva chassisättningen – FOUR-C – som till en början fanns i S60 R/V70 R och i modifierat skick även i S80, finns nu som extra utrustning för 15 900 kronor i 60- och 70-serierna. Stötdämparna anpassas automatiskt efter körsituati-onen och påverkar både vägegenskaperna och åkkomforten.
Detta är andra generationen FOUR-C med förfinad hård- och mjukvara. Ett antal sensorer läser kontinuerligt av bilens rörelser och beteende och anpassar blixtsnabbt stötdämparna därefter. Med en knapp kan man ställa systemet i två grundnivåer – komfort eller sport. (I R-modellerna finns tre lägen där det hårdaste kallas advanced).

S60 T5 är hårdare (läs sportigare) inställd, medan V70 T5 och XC70 T5 är mer komfortinriktade. I tidigare tester av XC70 har vi ibland klagat på att den är väl mjuk vid tuffare körning. FOUR-C råder rimligen bot på detta.

Provkörningen skedde på ovanligt bra vägar och bilarna uppledes därför som mycket tystgående. Jag hittade aldrig riktigt grovkorning asfalt, men misstänker att sådan gör rejäl skillnad. Den nya starkare motorn upplevs som ”brottarstark” redan från låga varvtal. Vridmomentet är 305 Nm redan vid 1800 r/min. Kanske har man nu nått gränsen för vad de tvåhjulsdrivna modellerna mäktar med. Vid kraftig acceleration från låg fart sliter det hårt i ratten. Omkörningsresurserna i fart är däremot mycket imponerande.

Volvo S60 T5 vill vara en sportig bil, men den är trots sin aktiva chassisättning (tillval) inget under av underhållning att köra. Den är snabb så det räcker, det medges, men att bara snäppa upp stötdämpare och motor räcker inte för att göra den underhållande och kul.

Styrningen är ganska tung och ger inte mycket feedback. S60 är inte alls så underhållande som nya S40. Visst är S60 en rymligare bil och den har bara femcylindriga motorer. Dessa finns dock även i lillebror. Behöver man inte det något bättre utrymmet som S60 bjuder på så är S40 mycket trevligare att umgås med.

V70 och XC70 är däremot svårare att angripa. Rejäla kombibilar och vettiga på många sätt och de har inga direkta krav på sig att vara varken sportiga eller roliga. Men XC70 är onekligen tuff.

Priserna har gått upp i och med förändringarna och eftersom standardutrustningen blivit lite rikligare. S60 kostar från 234900 (2,4 140) och billigaste V70 (2,4 140) går på 258900, men båda kräver åtminstone ett Additionpaket för 12000 kronor som bland annat innehåller klimatanläggning, farthållare och aluminiumfälgar. Dessa ting anses numera av de flesta kunder höra till billivets nödtorft.

Utöver Addition finns Business-paket för 23000, Business+ för 38000 och Business++ för 59000 kronor.
Kuriosa: Har man lagt 59 ”papp” extra på Business++ så märks det utifrån genom små kromlister på stötfångarhörnen. Kan vara fint att veta.

XC70 kostar från 348900 oavsett bensin eller diesel. Då ingår Businesspaket.
Serviceintervallerna för bensinmotorerna (utom Bi-Fuel och R) har utökats till 3 000 mil eller en gång per år. För dem som kör kortare sträckor per år finns en reducerad service till dito pris.

Någon mer ”facelift” lär inte bli aktuell för vare sig 60- eller 70-serien. Om några år hägrar helt nya modeller. Klarar V70 att toppa försäljningslistan fram till dess? Tja… om inte V50 tagit över.

Visa kommentarer