Volvos sedanmodeller har mest levt gott på de utländska marknaderna, men nu får kombibilsarvet sig en känga. S90 tar Volvo till en ny klass.

Det här är nytt!

Pilot Assist. Extra säkerhetshjälp att hålla rätt kurs och undvika faror. Tung feedback i ratten dock.
Alternativ. Äntligen får Volvo ett fullvärdigt alternativ i större sedanklassen. Innebär klirr i kassan i Kina och USA.
Komfort. S90 är tyst och komfortabel, snart väntar 14 centimeter förlängda S90L “made in China”.

För snart tre år sedan presenterade den då nytillträdde designchefen för Volvo Thomas Ingenlath konceptbilen Concept Coupé. Bilen stod ut med retroinslag hämtade från P1800 och rejält modernt anslag i allt annat. Mediabruset ville aldrig sluta, bilen kammade hem designpriser över hela världen och fick även efterföljare i sportkombi- (Concept Estate) och XC-utförande (Concept XC Coupé). Och nu finns, nästan, samma bil att köpa hos en Volvo-handlare nära dig.

Tillsammans med nya V90 kommer slankiga sedanversionen S90 att strösslas ut i Sverige under det kommande halvåret, och räkna med att just S90-försäljningen kommer att öka jämfört med gamla S80. Förutom nyhetsvärdet så står nämligen S90 för så mycket mera. Införandet av ny designstil gör att många konservativa presumtiva köpare av konkurrenters fyrdörrarssedaner nu blickar västerut mot nya Göteborgslimpan.

På årsbasis, utslaget över S90-modellens kommande produktionsår, räknar Volvo Cars Sverige med att sälja 1 500-1 800 exemplar av S90, eller cirka en tiondel av V90-försäljningen. Fördelen med att modellen nu huserar under samma 90-prefix gör att bilarna kommer att slås samman i bilregisteringsstatistiken, något som inte V70 och S80 gjorde.

Volvo S90 med Hans Hedberg

Interiören andas extra lyx i Inscription-utförande. Infoskärmen i mitten är standard.

S90 kommer initialt inte att erbjudas i samma flödiga modellutbud som V90, huvud­andelen kommer dieslarna D3 (150 hästkrafter), D4 FWD/AWD (190 hk) och D5 AWD (235 hk) stå för. På bensinsidan är det T5 (254 hk) samt T6 AWD (320 hk) och i präktig borgerlig brackaranda är det den sistnämnda som är provvagnen för dagen. Utrustad till tänderna i paket ”Inscription” (kostar 40 000 kronor upp från grundnivå ”Momentum”) så nära en svensk Rolls-Royce man kan komma. Finns även ett ”Loungepaket” för de verkligt lyxorienterade som innehåller 230 volts eluttag bak, akustikrutor för softare ljudkomfort, läderklädd instrumentbräda och dörröverdel, 4-zons klimatautomatik, solgardiner bak med mera. Kostar 44 900 kronor extra, men räkna med att listpriserna är att ta med en nypa salt. Tjänstebilsförare har utöver detta särskilda paketlösningar och rabatter. Nya S90 kommer bland annat att erbjudas – tillräckligt utrustad – för under både viktiga 6,5 samt 7,5 basbelopp.

Räkna med en hel del S90 som taxi. Med tvåliters turbo- och kompressormatad T6-motor (beteckning B4204T27) är fyrhjulsdrift AWD och därmed även åttastegad Geartronic-automatlåda standard. Framfarten i de spanska Rondabergen är god, minst sagt. Tjänstevikt på 1,8 ton märks inte men ljudbilden från T6-motorn är klen, behöver antingen tonas ned eller komponeras om. Växellådan är i par med övriga drivlinan, modern. Att det saknas rattpaddlar är inget att bry sig om, även om detaljen kan signalera viss status för somliga bilägare i klassen. Framstolar och förarmiljö är identisk med V90 vilken ger god och hög standard.

Volvo S90 T6 AWD

Ingen ny Volvo utan säkerhetsnyheter, körhjälpsassistenten Pilot Assist hjälper S90-föraren.

Panoramaglastaket som finns i kombikarossen får inte plats på S90, som i stället har vanlig glassollucka ovanför framsätena. Baksätespassagerarna sitter aningen lågt, gäller främst kortvuxna, men komforten i dyna och rygg är lyxig. Gäller även benutrymmet bak, något som verkligen inte gamlingen S80 kunde ståta med. Här märks kanske Volvos kliv från då- till nutid extra tydligt. Globalt kommer S90 stå för en betydande andel av största 90-serien, produktionen i Torslanda kommer att stöttas av de nya fabrikerna i såväl USA som Kina. Och äntligen har gamla tiders lyx-Volvo 760 GLE fått en värdig ersättare.

MISSA INTE: Vårt test av nya Volvo S90

Volvo S90 T6 AWD

Pris
453 900 kronor, säljs nu.


Motor
Bensin. Tvärställd 4-cyl radmotor med 2 överliggande kamaxlar. 4 ventiler per cylinder. Kamrem. Turbo och kompressor. Kompression 10,3:1. Borrning/slag 82,0/93,2 mm, cylindervolym 1 969 cm3. Max effekt 320 hk (235 kW) vid 5 700 r/­min, max vridmoment 400 Nm mellan 1 500-4 800 r/­min.


Kraftöverföring
Motor fram, fyrhjulsdrift. 8-växlad automatlåda.


Fjädring/hjulställ
Fram skruvfjädring, bak luftfjädring. Krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med dubbla triangellänkar. Bak multilänkaxel.


Styrning
Elmotordriven servo. Vändcirkel 11,8 meter.


Bromsar
Ventilerade skivor fram och bak. Antisladdsystem.


Hjul
Lättmetallfälg. Fälgbredd 8 tum, däck 245/45 R18.


Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 294, längd 496, bredd 189, höjd 144, spårvidd f/b 163/163. Markfrigång 15. Tjänstevikt 1 892, maxlast 561, taklast 100, max släpvagnsvikt 2  400. Tank 60 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 500 liter.


Fartresurser
Acceleration 0-100 km/h 5,9 s, toppfart 250 km/h.


Bränsleförbrukning
Stad 0,95 l/mil, landsväg 0,59 l/mil, blandad körning 0,72 l/mil. CO2 165 g/km.


Garantier
Nybil 2 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år.


Skatt
1 548 kronor per år.

Rivaler

Audi A6 Sedan 2,0 TFSI q S tronic


Öppet mål för Volvon. I Sverige är A6 synonymt med TDI Avant, enda tillgängliga bensinversionen (252 hk) är både slö och dyr jämfört med S90 T6 AWD.
Pris: 464 500 kronor.

 

BMW 535i xDrive Sedan


5-serie erbjuds med flera bensinalternativ och sexcylindriga 35i (306 hk) tillsammans med fyrhjulsdrift xDrive är kraftfull. Ställd mot S90 betydligt mer konservativ.
Pris: 531 000 kronor.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar - gratis 2 första månaderna
(därefter 99 kr/mån)
Ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer