Provkörning av Volvo V40 Cross Country T5 AWD

Volvo har inte direkt drämt till med stora släggan med sin nyaste skapelse, Volvo V40 Cross Country. Skillnaden mot en vanlig V40 på utsidan är marginell. Men den går som attan!

Första intrycket

Volvo V40 Cross Country är vildmarksversionen av V40. Visst har den lite kralligare look än standardbilen men Volvo har gått alldeles för försiktigt fram och inte tagit ut svängarna så mycket.

Terrängbil

3/10

Prisvärd

6/10

Om man vill ha sin Cross Country (observera att den inte heter XC40) fyrhjulsdriven, och det vill man väl, finns det i dagsläget bara en modell att välja på. T5 med 254 hästkrafter. Beteckningen XC kommer framöver bara att användas på Volvos högre crossovermodeller, det vill säga XC60 och XC90. Kombi och halvkombiversionerna kommer att kallas Cross Country.
T5 är en rak femma med turboladdning som ger Cross Country duktiga fartegenskaper. 0-100 km/h tar 6,4 sekunder men toppfarten är satt tilll modesta 210 km/h. Accelerationen är mäktig och sker till ett härligt orr från motorn. Vid acceleration träder en överboostfunktion in och ökar vridmomentet under en kort stund från 360 till 400 newtonmeter.
Känslan tar mig nästan tillbaka till 1995 års Volvo 850 ”T-gul” som hade 240 hästkrafter. Men den hade bara framhjulsdrift.
Skillnaden mot en vanlig Volvo V40 är mindre än man kan tro. Fyrhjulsdriften förstås, som kommer från numera amerikaägda Haldex, driver normalt mer på framhjulen men mer kraft skickas till bakhjulen när det börjar spinna fram.
Sittpositionen i V40 Cross Country är 40 millimeter högre än i en vanlig V40. Stötfångaren har annan färg än karossen och under denna sitter en hasplåt.
Positionsljusen i fronten står upprätt och grillen avviker med sitt grova bikakemönster. Längs sidorna löper tröskellådsskydd som går i samma stil som stötfångaren fram. Rails på taket är standardutrustning och listerna runt rutorna har målats svarta, liksom de yttre backspegelhusen.
Baktill fortsätter det med färgavvikande och mindre känslig plats och en hasplåt. På denna är det diskret stansat ”Cross Country”. Namnet står inte på karossen i övrigt, i stället står det T5 AWD på bakstammen.
Hjulen är av samma storlek som på Volvo V70 och det går att få upp till 19 tums storlek om man dras åt det hållet.

På insidan är det ograverat Volvo V40 förutom lite andra färger på sömmarna. I bagageutrymmet finns ett lastnät som standardutrusning, det gör det inte i vanliga Volvo V40. Volvo V40 Cross Country T5 har som alla andra modeller i serien start/stopp-system, bromskraftåtervinning och ett hjälpsystem för start i backe, så kallat Hill hold. Just T5 har även ett system som förenklar körning åt andra hållet, alltså nedför en backe. Hill Descent Control reglerar automatiskt bilens fart i nedförsbacke och det enda du behöver koncentrera dig på är att ratta.
Att köra Volvo V40 Cross Country är ingen större skillnad mot att köra en vanlig V40. Det innebär en körglad bil, Volvos roligaste så här långt. Fjädringen i Volvo V40 Cross Country är stram utan att för den skull bli speciellt stötig. Nu genomfördes ju provkörningen på mjukare snöklädda vägar i Jämtland och på dubbade vinterdäck. Vi kanske får anledning att revidera denna uppfattning när vi kör Cross Country T5 på asfalt med lågprofildäck.
Instyrningen i kurvorna känns skarp och när bakhjulsdriften kliver in hjälper den bilen att hålla kurvradien rätt. Understyrningsfaktorn känns minimal. Styrningen får godkänt men kunde ha varit lite mer kommunikativ. Den sexväxlade automatlådan fungerar alldeles utmärkt och det går att växla manuellt om man så önskar. Och det är bara att gilla läget, T5 går inte att få med manuell låda.

Invändigt känns det som om Volvo V40 Cross Country har en hög kvalitetsnivå. Inget gnissel eller knarr trots ett rätt ojämnt vägnät. Här har Volvo gjort ett bra jobb och det känns inte som om de ligger efter Audi eller BMW som de gärna vill mäta sig mot. Framstolarna kan se lite spinkiga ut men de gör ett väldigt bra jobb och är både komfortabla och ger det sidostöd man vill ha. I baksätet sitter två vuxna bra, med tre vuxna där bak blir det lite trångt i sidled. Men varför Volvo har valt att låta dela baksätet 60/40 istället för tredelat är en gåta och snarast ett tjänstefel.
Vildmarksversionen av Volvo V40 är faktiskt inte så mycket vildmark och man känner sig inte alls sugen på att bege sig iväg på några större äventyr i grövre terräng. Bilen är helt okej på vintervägar eller finare grusavsnitt, i alla fall med fyrhjulsdrift. De allra flesta Volvo V40 Cross Country som kommer att rulla blir dock enbart framhjulsdrivna. Volvo hävdar att några andra fyrhjulsdrivna versioner än T5 inte är aktuella och det kanske är sant. För stunden i alla fall.
Jag hade gärna sett att Volvo tagit ut svängarna lite mer. Det är en bra bil, inget snack om den saken. Men det känns som att du för 35 000 kronor mer än Volvo V40 T5 inte får så mycket mer än ett utrustningspaket.

Rivaler

Mini John Cooper Works Countryman
Mini John Cooper Works Countryman
Minis största men inte så stor ändå jämfört med Volvo. 218 hästkrafter plockas det ur motorn. Praktisk, framförallt för att vara en Mini.
Pris: 325 000 kronor.

Range Rover Evoque Si4
Range Rover Evoque Si4
Hypad långt före den kom 2011. Har blivit en stor försäljningssuccé och fått rader av utmärkelser. 240 hästkrafter.
Pris: från 421 900 kronor.

Volvo V40 Cross Country T5 AWD

Pris
336 900 kronor.


Motor
Bensin. 5-cyl rak tvärmonterad, 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kompression 9,5:1. Borrning/slag 83/92,3 mm, cylindervolym 2 497 cm3. Max effekt 254 hk (187 kW) vid 5 400 r/min, max vridmoment 360 Nm mellan 1 800 och 4 200 r/min. Plus 40 Nm i överladdning vid acceleration.


Kraftöverföring
Motorn fram, fyrhjulsdrift. 6-växlad automat.


Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring och krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med undre triangellänk och krängningshämmare. Bak multilänkaxel.


Styrning
Kuggstångstyrning med servo. Vändcirkel 11,3 m.


Bromsar
Skivor fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system.


Hjul
Fälg 7 tum, däck 205/60 R 16.


Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 265, längd 437, bredd 180, höjd 147, spårvidd f/b 155/154. Markfrigång 15. Tjänstevikt ca 1 639, maxlast ca 430, max släpvikt 1 500. Tank 57 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 496–1 444 liter.


Fartresurser*
Toppfart 210 km/h. ­Acceleration 0–100 km/h 6,4 s.


Bränsleförbrukning*
Stad 1,16, landsväg 0,64, blandad körning 0,83 l/mil. CO2 194 g/km.


Garantier
Nybil 2 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år.


Skatt
1 900 kronor.


* Tillverkarens uppgifter.

Övriga motorer i Volvo V40 Cross Country

Det finns fem olika motoralternativ till Volvo V40 Cross Country tillgängliga på den svenska marknaden. T5 har vi redan avhandlat i provkörningen.
Med bensinmotor finns även en fyrcylindrig T4 med 180 hästkrafter och 300 Nm i vridmoment. Kan paras med 6-växlad manuell låda eller sexstegad Powershift låda, en så kallad dubbelkopplingslåda. Priset börjar vid 270 000 kronor. På vissa marknader, men inte i Sverige, finns en T5-version med 213 hästkrafter.
På dieselsidan erbjuds tre olika modeller. D4 är den starkaste, femcylindrig och 177 hästkrafter, 400 Nm i vridmoment. Kan fås både med manuell och automat. Pris från 285 000 kronor.
Tvålitersmotorn D3 ger 150 hästar och 350 Nm i vridmoment. Manuell eller automat finns även här, till ett pris som startar vid 270 000 kronor.
Minst i Cross Country-familjen är D2. 1,6 liters diesel på 115 hk med vridmoment på 285 Nm plus en överladdningsfunktion som ger 15 Nm under kort tid. D2 drar bara 0,38 liter per mil och avger bara 99 gram koldioxid per kilometer. Finns bara med sexväxlad manuell låda, och kostar från 255 000 kronor.
Och alla utom T5 är alltså bara framhjulsdrivna.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
– gratis första månaden
Därefter 99 kr/mån – ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer