Volvo förnekar inte att siktet med nya V60 är inställt på toppen inom premiummellanklassen. Första matchkörningen mot A4 Avant visar på att Volvo kommit ifatt på de flesta plan.

Utfrågningen av fotograf Libell och extraförare Sundström som fraktat sig själva och särskilt duellanten Audi A4 Avant ner till Italien ger svar på tal. ”Grym högfartsstabilitet”, ”perfekt långfärdsvagn”, ”något hårda stolar” krafsas ner i anteckningarna. Ställd mot BMW 3-serie och Mercedes C-klass är Audi A4 en allkonstnär som oftast känns en klasstorlek större. Enkel ergonomi på förarplats och god stolkomfort även om V60-stolarna greppar mer komplett om kroppen. Logiken på instrument och reglage hos V60 känner vi igen från XC60, en bil som många handelsresande har valt på grund av den avslappnande attityden. Ställd mot Audi gillar vi bättre den modernare och mer logiska knapp- och reglageuppsättningen hos västkustsvagnen. Särskilt farthållarfunktionen med rullskruv på rattekern är intuitiv att sköta.

Baksätet är bredare och mer format för tre passagare i Volvo, hos Audi inkräktar bakre hjulhus mer. Den smarta soffällningen avgör enkelt till Volvons fördel.
V60 kommer standardutrustad med ett Dynamic-chassi – på vissa marknader finns även en mjukare Touring-sättning – men jämfört med A4 i S-line-trim fortfarande mjukare än tyskvagnen som går onödigt stötigt. Hjulmässigt rullar Audi på Bridgestone Potenza RE050A 245/40 R18, Volvo på Continental ContisportContact 3 235/40 R18. Däckbuller är svårt att komma ifrån med sådana dimensioner.
Audins baksäte är lika lågt placerat som Volvo, småväxta får svårt att se ut.
Båda bilarna är kompetenta åk- och körverktyg, men det märks att Volvoingenjörerna ansträngt sig extra mycket när det gäller chassi-setup. V60 vinner första ronden.

KOMFORT OCH UTRYMMEN
Volvo-Audi 1-0

Italienska bergsvägar och autostrador gör sitt bästa för att kräma musten ur Audi A4 Avant och Volvo V60, båda i dieseltrim. Ett snabbt depå- och förarbytesstopp på Autogrill är ett måste. Ett euromynt och stark espresso i liten pappmugg senare är vi iväg igen med alla sinnen i gång.
Det konsekventa och trygga raktfram-drivet finns hos båda, men Audi går stabilare i riktigt hög fart, Volvos styrning är något mer okänslig kring mittläget.
Snabba filbyten klarar båda av, men det är när autostradan blir till landsväg och senare krokiga småvägar som Volvon kommer i kapp. Aldrig har väl en Volvo tillåtits vara så körglad – att ”taila” efter A4 Avant-aktern är en barnlek sittandes i V60.
Om vi bortser från Audi-provbilens quattrodrivning är bilarnas fartprestanda likvärdig, det är först när vi börjar smiska grus som A4 accelerar ifrån tack vare bättre drivning. Stillastående, på asfalt, smiter Audi ifrån Volvo på 0-100 km/h. A4 2,0 TDI fixar sprinten på 8,7 sekunder, V60 är sju tiondelar långsammare. Toppfarten vinner Audi med ynka två knyck, toppen nås vid 222 km/h. Prestandasiffrorna gäller A4 utan quattrodrift.
Responsen hos Audichassit är mindre kamouflerat än hos Volvo, som fortfarande vill spela mjukis. Första intrycket är att Audi tar hem matchen, men ju mer man kör V60, desto mer övertygar den.

VÄGEGENSKAPER
Volvo-Audi 1-1

V60 finns med åtta olika motorer, fem bensinare samt tre dieslar. A4 svarar upp med fem TFSI-varianter och hela sex TDI-dito. Valet i mellanmjölkens land blir i denna storleksklass inte alls originiellt nog maskineri på 150-180 hästkrafter, gärna kopplat till en automatlåda. Provbilarna är jämbördiga, Volvos nyutvecklade D3-spis levererar 163 hk och 400 Nm, Audi 2,0 TDI 170 hk och 350 Nm.
D3-motorn har ingen spets, däremot ett bottendrag som en Bolinder-Munktell. TDI-maskinen hos A4 Avant har mer mos i maskinen, till och med ett uns av toppvarvsvillighet märks.
Ett massivt vridmoment brukar märkas hos framhjulsdrivna bilar, men inte hos V60 och A4. Understyrningen är ytterst måttlig hos Volvo som med sin Corner Traction Control stryper hjulspinn på innerhjulet i en kurva för att bättre styra in och ut ur böjen. Quattrodriften ger givetvis klara fördelar, kurvhastigheten och körkontrollen är hela tiden på topp, framhjulsdriven är Audi A4 fortfarande ett av klassens ljus vad gäller drivlina.
De manuella växellådorna i de större Volvomodellerna, kallade M66, har inte samma skärpa och exakthet som hos de mindre S40 och V50. Långa slag med slappare precision känns gammalmodigt, här behöver Volvo bättra sig.
I kontrast skickar Audis manuella lådor exakta signaler om växlingslägena, klick-klick-känslan är av vippströmbrytarekaraktär – lättanvänd och sportig i ett och samma växelslag.
Dieselljudet inuti kupén är bra maskerat hos båda provvagnarna, Volvos femcylindriga D3 ljuder igenom med sina typiska bröltoner, Audis TDI 170 är mer lågmäld, här märks knattret mest vid kall tomgångskörning.
Volvo har verkligen lyft sig i rocken när det gäller drivlina och motorer, men mot Audis ingenjörskonster kommer man fortfarande till korta.

MOTOR OCH DRIVLINAN
Volvo-Audi 1-2

En genre som Volvo verkligen hårdsatsat på den senaste tioårsperioden är upplevd kvalitetskänsla och genomarbetad design. Att Audi varit måttstocken är inget Volvo hymlat med.
Genom att bygga på CDE-plattformen åstadkommer Volvo egentligen inget revolutionerande med V60. Finslipandet gör produkten gott, kvalitetshöjningen i detaljer och genomförande märks även om den solida känslan hos en Audi fortfarande är obetalbar för vissa målgrupper.
Formmässigt lutar bilarnas bakparti kraftigt framåt, för att markera bilens sportighet. I den bemärkelsen skulle i så fall Audi var den mest sportiga, eftersom Volvodesigners lyckats skapa en synvila, V60 är mer vertikal än A4 över aktern.
Övre fönsterlinjen hos V60 bågnar som på en sportcoupé och det slår oss att linjespelet är detsamma som hos en annan multitalang – Mercedes R-klass. En bil som Volvos före detta designchef Steve Mattin blev pappa till under hans långa tid hos Mercedes.
Audi är mer konsekvent och förutsägbar, utseendet bjuder inte på några överraskningar. På gott och ont. Ett är i alla fall säkert, båda vagnarna spelar på känslor och Volvo mer än någonsin.
Med risk för att få patriotstämpel låter vi ronden gå till Volvo, främst för dess förändrarmentalitet och totalgenomförande.

DESIGN OCH KVALITET
Volvo-Audi 2-2

Säkerhetssystemen hos V60 är komplexa och i det närmaste kompletta. Vi saknar återstyrningssystem i kombination med filvarnaren Lane Assist, men automatisk panikbromsfunktion med både radar- samt kamerakoll känns tryggt. Audi A4 lever på inbyggd passiv säkerhet men saknar flera av de aktiva systemen Volvo erbjuder.
Vid ett fotograferingstillfälle gömmer sig fotograf Libell i ett buskage invid vägkanten, Pedestrian Detection upptäcker och varnar V60-föraren med ilsket rött sken i vindrutan, bilen förbereder sig för full autobroms. A4-chauffören får ingen varning alls vid samma passage, något som kan vara avgörande vid fel tillfälle.
Startpris på instegsversionen V60 T3 med 150 hk är 250 000 kronor, att jämföra med Audi A4 1,8 TFSI Avant med 120 hk för 265 700 kr. När vi ser till paketpriserna för olika tillval är det mer jämnt skägg, men med fördel återigen för Volvo. Märks att Volvo är på offensiven vad gäller priskrig.
Inom ett halvår kan vi räkna med reella miljöalternativ av båda modellerna. Audi A4 2,0 TDIe finns än så länge enbart som sedan, men Avant är på ingång. Volvo har redan vid lanseringen lockat med V60 1,6D Drive under första kvartalet 2011, som även den kommer att få CO2-utsläpp under 120 g/km. Audi A4 2,0 TDI Avant släpper ut 144 gram koldioxid per kilometer (gäller återigen framhjulsdriven bil), vilket är exakt jämt skägg med V60 D3.
Med knappaste marginal tar nya Volvon hem första matchen på bortaplan, resultatet kan likaväl väga över till Audis fördel när vi sätter bilarna i händerna på testlaget hemma i Sverige. Vi väntar otåligt vid Volvogrindarna redan nu.

EKONOMI, MILJÖ OCH SÄKERHET
Volvo-Audi 3-2

Volvo V60 D3/Audi A4 2,0 TDI Avant

Volvo V60 D3

Pris
290 000 kronor.

Motor
Diesel. 5-cyl rak tvärmonterad, 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Turbo. Kompression 16,5:1. Borrning/slag 81,0/77,0 mm, cylindervolym 1 984 cm3. Max effekt 163 hk (120 kW) vid 2 900 r/min, max vridmoment 400 Nm vid 1 400 r/min.

Kraftöverföring
Motorn fram, framhjulsdrift. 6-växlad manuell eller automat.

Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring. Fram fjäderben med dubbla triangellänkar och krängningshämmare. Bak multilänkaxel.

Styrning
Kuggstångstyrning med servo. Vändcirkel 11,3 meter.

Bromsar
Skivor fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system.

Hjul
Fälg 7,0 tum, däck 215/55 R16. 

Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 278, längd 463, bredd 187, höjd 148, spårvidd f/b 159/158. Tjänstevikt 1 737, maxlast 440, max släpvikt 1 600. Tank 67,5 liter. Taklast 75. Bagagevolym (VDA-liter) 430 – 1 670 liter.

Fartresurser*
Toppfart 220 (aut. 215)  km/h. Acceleration 0-100 km/h 9,4 (9,4) s.

Bränsleförbrukning*
Stad 0,73 (aut. 0,83), landsväg 0,44 (0,49), blandad körning 0,55 (aut. 0,61) l/mil. CO2 144 (162) g/km.

Garantier
Nybil 2 år, rost 12 år, vagnskada 3 år, assistans.

Skatt
3 366 (4 257) kronor per år.

* Tillverkarens uppgifter.

Audi A4 2,0 TDI Avant

Pris
302 200 kronor.

Motor
Diesel. 4-cyl rak längsmonterad, 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Turbo. Kompression 16,5:1. Borrning/slag 81,0/95,5 mm, cylindervolym 1 968 cm3. Max effekt 170 hk (125 kW) vid 4 200 r/min, max vridmoment 350 Nm vid 1 750 r/min.

Kraftöverföring
Motorn fram, framhjulsdrift. 6-växlad manuell eller automat.

Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring. Fram fjäderben med undre triangellänk och krängningshämmare. Bak multilänkaxel.

Styrning
Kuggstångstyrning med servo. Vändcirkel 11,5 meter.

Bromsar
Skivor fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system.

Hjul
Fälg 7,5 tum, däck 225/50 R17. 

Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 281, längd 470, bredd 183, höjd 144, spårvidd f/b 157/155. Tjänstevikt 1 675, maxlast 495, max släpvikt 1 600. Tank 65 liter. Taklast 90. Bagagevolym (VDA-liter) 490 – 1 430 liter.

Fartresurser*
Toppfart 222 km/h. ­Acceleration 0-100 km/h 8,7 s.

Bränsleförbrukning*
Stad 0,67, landsväg 0,47, blandad körning 0,55 l/mil. CO2 144 g/km.

Garantier
Nybil 2 år, rost 12 år, vagnskada 3 år, assistans.

Skatt
3 366 kronor per år.

* Tillverkarens uppgifter.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar - obegränsad läsning för endast 99 kr/mån

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Tillgång till alla tester i vårt digitala arkiv

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Sänk dina bilkostnader! Bilekonomi och svar på juridiska frågor

Avsluta prenumerationen när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer