Provkörning av Volvo V60 D3

Har Volvo V60 med minsta dieselmotorn tillräckligt med muskler, hur långt räcker det och är det prisvärt? Vi provkör.

Det här är nytt!

Motorn
Borta är de fläskiga motorversionerna från introduktionen och kvar står en klassisk dieseldriven bruksmotor på 150 hästkrafter och 320 Nm vridmoment. VEA-motorn på 1 969 kubikcentimeter, här i sitt svagaste utförande. Starkaste dieselversionen heter D5 och är på 235 hästar och 480 Nm.

Volvo visade nya V60 första gången under vintern 2018, närmare bestämt den 21 februari. Med andra ord har modellen nu över ett år på nacken, men redan när den visades så var det en förväntad form som tittade fram. Inte så konstigt, nyhetsvärdet i Volvos nya formspråk har trubbats av lite grann för varje ny modell som lanserats från XC90 generation 2 och framåt. Med det sagt, det är fortfarande fräscht. Riktigt fräscht.

Första provkörning publicerad i nummer 12 ifjol konstaterade att V60 gjorde allt som förväntades av den. D4-dieseln ansågs göra ett gott jobb, kraften räckte för att ge goda prestanda. Samtidigt märktes att V60 är en tung pjäs. Vid första testet, också med D4, underströks upplevelserna från provkörningen – med ett undantag. I konkurrens med Audi A4, BMW 320, Mercedes C220 och Volkswagen Passat tog Volvo V60 en övertygande seger. Egentligen inte genom att vara bäst på allt, utan att vara bra på allt samtidigt som riktiga klavertramp undveks.

Volvo V60 D3

Foto: Glenn Lindberg

I stadstrafik drabbas bilen inte av den lägre effekten. Kombinationen med den 8-växlade­ automatlådan är bra, det är en effektiv lösning­ som dock inte går helt ryckfritt alla gånger.

Prestandamässigt klarade sig D4 bra med friska accelerationstider kombinerat med bra bränsleförbrukning. Allt detta i en bil som egentligen är tyngre än sina framhjulsdrivna konkurrenter. På den punkten är Volvo V60 med D3-motorn lite av en överraskning då den väger 1 828 kg. Det är riktigt mycket bil att släpa på, inte minst för en motor med 150 hästkrafter och 320 newtonmeter.

Vad innebär det i praktiken? I stadstrafik drabbas bilen inte av den lägre effekten. Kombinationen med den 8-växlade­ automatlådan är bra, det är en effektiv lösning­ som dock inte går helt ryckfritt alla gånger. När vi kommer ut på öppen väg i högre hastig­heter runt 80-100 så märks direkt den lägre effekten. Där D4-versionen utan problem­ kunde genomföra en effektiv och säker omkörning i alla situationer, där blir D3 klart långsammare.

Volvo V60 D3

Foto: Linus Pröjtz

Klimatanläggning samt värme till stol och ratt sköts via skärmlösningen – inte uppskattat av alla.

För långsam? Nej, det ska vi inte säga. Men det är på gränsen och klart är att D3 kräver betydligt bättre planering och överblick från föraren vid omkörning. Med full last då? Då kommer vi in på en annan punkt, för vår V60 D3 får bara lasta 402 kg. Att automatiskt betrakta Volvo V60 som en laståsna är därmed fel.

Förbrukningen längs landsväg och motorväg landar på snåla 0,58 i ytterst normalt tempo, inte illa för en bil som rullar på dubbdäck. Förvisso Nokian Hakkapeliitta 9 som vi från vinterdäckstesterna vet rullar lätt, men ändå. Just när det gäller vinterdäcken måste vi skjuta in en detalj då provkörningsbilen är extrautrustad aktivt chassi med Four-C. Vad som inte framgår alla gånger är att detta tillbehör (+11 900 kronor) även innebär att bromsarna blir större och att detta i sin tur innebär att även vinterhjulsfälgarna måste vara minst 18 tum stora.

Volvo V60 D3

Foto: Linus Pröjtz

Med 150 hästkrafter och 320 Nm i vridmoment blir V60 D3 i svagaste laget.

Den här bilen rullar på 235/45 R18-däck, något som innebär en kännbar prisökning jämfört med de 225/50 R17-däcken som bilen kan rulla på i standardutförande. Komforten i vår extrautrustade bil (Klimatpaket, Lastpaket, Loungepaket pro, Teknikpaket pro med mera) är bra, men inte överdrivet bra. Långsittning i stolarna ger en något trött kropp och chassit sorterar inte bort de mindre ojämnheterna – oavsett inställning av det luftdämpade aktiva chassit.

Volvo V60 D3

Foto: Linus Pröjtz

Minst 18 tums vinterhjul när bilen är utrustad med det aktiva chassit. Dyrt!

Samtidigt är bilen trygg och säker i sina reaktioner utan att vara sportigt lagd. Just där brister V60, eller vinner – beroende på vem man frågar. Men själva tanken med aktiv chassi och olika körlägen bör väl vara just olika upplevelser? Sammantaget framstår V60 fortfarande som en kompetent vagn som skakade av sig morgonstart utan motorvärmare vid -25 grader utan bekymmer. Men D3 är i svagaste laget.

Volvo V60 D3

Pris
Från 336 900 kronor, säljs nu.


Motor
Diesel. Tvärställd 4-cyl radmotor med 2 överliggande kamaxlar. 4 ventiler per cylinder. Kamrem. Turbo. Kompression 16,0:1. Borrning/slag 82,0/93,2 mm, cylindervolym 1 969 cm3. Max effekt 150 hk (110 kW) vid 3 750 r/­min, max vridmoment 320 Nm mellan 1 750-3 000 r/­min.


Kraftöverföring
Motor fram, framhjulsdrift. 8-växlad automatlåda.


Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring fram, tvärgående bladfjäder bak, krängningshämmare fram/bak/fram och bak. Fram fjäderben med undre triangellänk. Bak multilänkaxel med 2 tvärställda länkarmar per sida.


Styrning
Elmotordriven servo. Vändcirkel 11,4 meter.


Bromsar
Skivor fram (ventilerade) och bak. Antisladdsystem.


Hjul
Lättmetallfälg. Fälgbredd 8 tum, däck 235/45 R18.


Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 287, längd 476, bredd 185, höjd 143, spårvidd f/b 161/161. Markfrigång 12,8. Tjänstevikt 1 828, maxlast 402, max släpvagnsvikt 1 800. Tank 55 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 529-1 441 liter.


Fartresurser
Acceleration 0-100 km/h 9,9 s, toppfart 205 km/h.


Bränsleförbrukning
Stad 0,55 l/mil, landsväg 0,42 l/mil, blandad körning 0,47 l/mil. CO2 120 g/km.


Garantier
Nybil 2 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år, lack 3 år, assistans 3 år.


Skatt
4 282 kronor per år under de tre första åren därefter 2 430 kronor per år.

Rivaler

Audi A4 Avant 2019

Foto: Patrik Lindgren

Audi A4 2,0 TDI 150 Avant
Framhjulsdriven med 150-hästarsdiesel och 320 Nm, alltså i stort sett identisk med V60. Uppdateras inför 2019, men ytterst marginellt.
Pris: 376 100 kronor.

Mazda 6 Wagon

Foto: Patrik Lindgren

Mazda 6 2,2D 150 Wagon automat
Samma antal hästar, men mer vrid (380 Nm). Fick en mild uppdatering 2018, men interiört börjar 6:an kännas till åren.
Pris: 314 400 kronor.

Visa kommentarer