Provkörning av Volvo V60 Plug-in Hybrid

Först i november får de 300 svenska kunder som tecknat order på nya Volvo V60 Plug-in Hybrid sina bilar men vi har redan kört framtiden från Hisingen.

Första intrycket

Volvo går på attack för en grönare bilvärld via V60 laddad med dyrbar laddhybridteknik. V60 Plug-in Hybrid är en fin kompromiss. Snabb, snål, sober… och svindyr!

Funkar i vardagen

9/10

Prisvärd

5/10

Provbilen plockas ut direkt vid fabriken i Göteborg och ingår i en av de sista verifikationsserierna av V60 Plug-in Hybrid som byggs innan förseriebilarna rullar av bandet på Torslanda. Laddhybriderna kommer att byggas på samma lina som övriga Volvo-bilar, allt för att kunna utnyttja maximal flexibilitet i fabriken.
Modellår 2013 – kunderna får sina bilar från och med vecka 46 i höst – kommer Volvo V60 Plug-in Hybrid enbart säljas i ett unikt ”Pure Limited”-utförande. Detta beslut har enligt rykten kommit direkt från vd Stefan Jacoby som vill positionera ”det nya Volvo” med något som mest kan liknas vid ”intelligent lyx”.
Totalt 1 000 bilar kommer att byggas för Europa, 300 stannar i Sverige. Räkna med att enklare laddhybridversioner kommer både för V70 samt dess ersättare V90 (som kommer 2016), nästa generation XC90 (kommer 2015) och givetvis nykomlingen V40. Just nu är det högtryck inom företaget på att utveckla snåla, effektiva drivlinor och där ingår både ladd- och fullhybridsteknik.

Designmässigt känns laddhybriden igen exteriört på silverlacken, aerodynamikflärparna i fronten, unika slimmade fälgar och de fyrkantiga dubbla avgasutblåsen bak. Alla svarta plastdetaljer har fått ett dyrbart, skinande extra lager klarlack. På bakluckan finns en extra namnplåt och emblemen ”V60 D6 AWD” har nytt typsnitt och berättar att det är stark kraft under huven som gäller.
– Att kunna kombinera en förhållandevis stor dieselmotor med ren och stark elkraft bidrar till vårt nya hybriddrivlinekoncept som i verkligheten innebär ”tre bilar i en”, säger en stolt projektchef Per-Arne Reinholdsson.
Med V60 Plug-in Hybrid behöver du ingen extra stadsbil eller rejäl bil för helgutflykter, fortsätter Per-Arne.

Trots det tidiga exemplaret är första intrycket tajt, inga lösa paneler, gnek eller gnissel. Imponerande första intryck således vid torrbrytning.
Men vi startar upp och sätter kurs norrut på slingriga landsvägar för att se hur systemen fungerar.
Under motorhuven finns en 2,4-liters femcylindrig dieselmotor på 215 hästkrafter som driver på framhjulen. Bakaxelklumpen har eldrivning och får sin kraft från batteripacken som ligger under ett sex centimeter förhöjt lastgolv. Vid inbromsning regenereras ny kraft till batterierna som aldrig tillåts laddas ur helt och hållet eftersom detta skadar batteriets hållbarhet.
Laddtiden för att få tillgång till full batterikapacitet från start är sex timmar om du använder dig av ett vanligt 230-voltsuttag med säkring på tio ampere.
Tack vare den rejäla D5-spisen under huven finns det ingen oro för så kallad ”räckviddsängslan”. Du kommer alltid fram till slutdestinationen med V60 Plug-in Hybrid, så länge du har koll på mängden diesel i tanken.
Bilen har tre körlägen – Pure, Hybrid och Power. Det första läget innebär ren eldrift tills du kommenderar fram mer kraft, exempelvis via fullgasacceleration vid paniksituation.
Hybridläget är standardläge för hela systemet och är beräknat att utnyttja kraftflöde och elkonsumtion på smartast och effektivast sätt. Växelvis arbetar el- och dieselmotor för att så lite diesel ska brännas bort i onödan.
Läge Power innebär att dieselmotorn har företräde i drivlinan – växlingslägena är aggressivare och bilen är ”på tå” för den aktive föraren.
Viss systemuppdatering återstår men ändå sker skiftena mellan förbränings- och elmotor nästintill sömlöst. Några enstaka kängruhopp har vi överseende med eftersom provbilen är tagen ur förserien och inte någon slutprodukt.

Teknikens Värld har fått följa Volvos utveckling av laddhybridsteknik under närmare två år och under hela tiden har det varit stort fokus på hur gränssnittet mellan föraren och bilen ska fungera. Trots det stora teknikinnehållet ska även den icke påläste föraren kunna köra bilen. Därför märks det heller inga speciella skillnader mot en vanlig automatväxlad V60.
Först när man väljer att använda vissa särfunktioner märks det att detta är en fullspäckad konstruktion. Exempelvis Save-knappen som tillåter dig köra på diesel fram tills du vill köra på ren el är smart om du exempelvis bor utanför staden och vill kunna köra helt grönt innanför tullarna.
Instrumenteringen är en fulltäckande display som visar de analoga mätarna i fyra olika stilar. Likande kluster kommer även på nya Volvo V40.
Med enkla knapptryck eller reglagerull går det att se hur energierna rullar runt i systemet eller spå i framtiden om du kommer att nå ditt mål på ren eldrift. 

Via din smartphone kan du styra att den parkerade bilen ska påbörja laddningen när elnätet levererar som billigast eller avläsa kupéns temperatur och ta ställning till om värme/kyla ska sättas igång.
Nästa extrafunktion som ”kommer på köpet” med den nya hybridtekniken är elektrisk AWD-drivning. När underlaget är halt går fyrhjulsdriften in automatiskt, perfekt särskilt när bilen är klassad för relativt tunga släp. Laddhybriden får dra hela 1 800 kilo. Det går även att manuellt låsa allhjulskrafset med ett knapptryck – ”EL AWD”.
Elmotorn på 70 hästkrafter är speciellt ljuddesignad och det tar en stund innan man vänjer sig vid vinandet från bakaxeln, men efter ett tag retar man sig mer på dieselmotorns brum då och då.

Accelerationen är trots mervikten på 300 kilo jämfört med en vanlig V60 D5 AWD maffig. På 0-100 km/h är laddhybriden till och med snabbare än vassaste V60-alternativet hittills, T6 AWD. 6,2 sekunder är tre tiondelar snabbare än bensinturbosexan. Omkörningar sker med ett effektivt sug då diesel- och elmotor samverkar. Eftersom vridmomentet hos elmotorn (200 Nm) reagerar direkt finns inget slack i drivlinan – spänstigt!
Volvo-teknikerna menar att det kostar så lite att få denna hästsparksprestanda i en laddhybridbil att de kunde inte låta bli att (över)ladda V60 Plug-in Hybrid med fartresurser.
Men bäst är V60 Plug-in Hybrid i stadsmiljö. Tryck in Pure-knappen och plötsligt rullar du fram i en stor (nåja…) Volvokombi nästan ljudlöst. Samma bil som enkelt och bekvämt forslade dig fram i 120 km/h på motorvägen blir i stan en tyst och miljövänlig transportör. Räckvidden är upp till fem mil beroende på faktorer som körstil, körförhållanden och temperatur. Med nuvarande elpris blir milkostnaden vid ren eldrift cirka två kronor per mil, men vid blandad körning ska V60 Plug-in Hybrid inte dra mer än 0,19 l/mil vilket innebär att kombinerad hybriddrivning skulle vara nästan lika billig att köra – men inte lika grön som svenskproducerad el. CO2-utsläppet vid hybriddrift är 49 g/km och hamnar under supermiljögränsen med ett gram vilket sänker förmånsvärdet med 40 procent och fordonsskatten är givetvis gratis de första fem åren.

Superlativ rakt genom således? Nja, baksidan på laddhybridmyntet är ett trängre och mindre flexibelt bagageutrymme, hutlöst högt pris och dålig tilldelning av bilar.
Det höga priset, 559 990 kronor, ligger enligt Volvo Personvagnar i linje med att sondera segmentet, justera in den nya tekniken inom företaget samt anpassa produktionen. Historiskt sett även ett klassiskt knep när Volvo lanserar en ny produkt. Man börjar alltid med topprodukten för att sedan finna enklare varianter till en bredare publik.

Se provkörningen på film här.

Rivaler

Opel Ampera
Opel Ampera
Ampera saknar helt kraften och komforten hos Volvon. Något som givetvis även gäller det amerikanska alternativet Chevrolet Volt.
Pris: 439 900 kronor.

Toyota Prius Plug-in Hybrid
Toyota Prius Plug-in Hybrid
Snålare än V60, och nästan 200 000 kronor billigare. Mer för den ekonomiske ägaren än den som söker lyx och premiumfeeling.
Pris: 370 000 kronor.

Volvo V60 Plug-in Hybrid Pure Limited

Pris
559 900 kronor.


Motor
Diesel/el. 5-cyl rak tvärmonterad, 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Turbo. Kompression 16,5:1. Borrning/slag 81,0/93,2 mm, cylindervolym 2 400 cm3. Max effekt 215 hk (158 kW) vid 4 000 r/min, max vridmoment 440 Nm vid 1 500 r/min.


El
Max effekt 70 hk (50 kW), max vridmoment 200 Nm. Litiumjonbatteri 400 V, 11,2 kWh.


Kraftöverföring
Dieselmotor fram, elmotor bak. Fyrhjulsdrift (elektrisk). 6-växlad automat.


Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring. Fram fjäderben med undre triangellänk och krängningshämmare. Bak multilänkaxel.


Styrning
Kuggstångstyrning med servo. Vändcirkel 11,3 meter.


Bromsar
Skivor fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system.


Hjul
Fälg 7,0 tum, däck 215/55 R16.


Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 278, längd 463, bredd 187, höjd 148, spårvidd f/b 159/158. Tjänstevikt ca 1 650 , maxlast ca 350, max släpvikt 1 800. Taklast 75. Tank 67,5 liter. Bagagevolym(VDA-liter) 304–1 120 liter.


Fartresurser*
Toppfart 230 km/h (vid enbart eldrift 150 km/h). Acceleration 0–100 km/h 6,2 s.


Bränsleförbrukning*
Blandad körning 0,19 l/mil. CO2 49 g/km. Räckvidd, el 5 mil.


Laddtid, el
3,5 tim (16A), 4,5 tim (10 A) eller 7,5 tim (6 A).


Garantier
Nybil 2 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år. Skatt 0 kronor.


* Tillverkarens uppgifter.

Visa kommentarer