Högre. Högre markfrigång, högre komfort – och högre pris. Nykomlingen Volvo V60 Cross Country kompletterar nya 60-serien på ett förutsägbart vis. Vi tar tempen på nya ”vildmarkskombin” i dess rätta element, bland annat ända ute på Bottniska vikens havsisar i ett kylslaget och bistert Norrbotten.

Det här är nytt!

206
Markfrigången mätt i millimeter, vilket är 65 mm mer än vanliga V60.
8
Fjädringen är åtta procent mjukare än hos vanliga V60 vilket ger bättre åkkomfort.
T5
Fram tills nu har enbart D4 AWD varit möjlig att beställa, nytt är T5-bensinaren plus den svagare (150 hk) D3 AWD.
AWD
V60 Cross Country kommer enbart med fyrhjulsdrift men längre fram kommer modellen­ också med enbart framhjulsdrift.

Volvo Personvagnar uppfann i princip kvasiterrängskonceptet ”XC/Cross Country” med sin V70 XC hösten 1997. Tidigare hade amerikanska AMC och fyrhjulsdriftspecialisten Subaru lekt med tanken att hissa upp chassit på en vanlig kombi för att uppnå bättre framkomlighet men kanske ännu hellre få betydligt ballare look. Snart kom Audi Allroad, senare Saab 9-3X, Skoda Scout, Volkswagen Alltrack och Mercedes All-Terrain. Med flera. Nu är segmentet en viktig pelare för ökad kombibilsförsäljning i hela världen.

Att nya Volvo V60 skulle trä på sig galonbyxor var därför ingen raketforskningsidé direkt. Volvo Sverige tror att den nya livsstilskombin kommer att stå för 30 procent av V60-försäljningen i landet. Nu är produktportföljen i stort sett komplett, sedan andra generationens XC90 debuterade 2014 har modellbytena gått i ett. Det enda som återstår av det ”gamla” Volvo – före kinesiska Geely Groups uppköp för snart exakt nio år sedan – är golfklassaren V40. Som även den står på randens kant.

Volvo V60 T5 AWD Cross Country

Foto: Glenn Lindberg

Signalementen för skogshuggarversionen märks mindre interiört jämfört med den tuffa exteriören, men sätesklädselns kraftigare sömmar avslöjar Graninge-känslan.

V60 Cross Country är enligt Volvo Cars enbart ett utrustningsalternativ hos 60-serien jämte de mer vardagliga Momentum, Inscription och R-Design men i själva verket borde versionen ses som en egen modell. Så pass mycket skiljer nämligen Cross Country från den vanliga familjekombin. 65 millimeter högre än ordinarie V60, markfrigången är generösa 206 millimeter,­ nog så viktigt för att korsa stock och sten samt för ett busigare/bruksigare utseende.

Hjulhusen har traditionsenlig kantning i kraftig plast, fronten har förstärkt uttryck och samtliga rutramar är i sotsvart i stället för i krom. Allt som allt ter sig V60 Cross Country modern och tuff. Den branta lutningen av bakluckan gör helhetsformen uppkäftig och tydligt ”på”. Spårvidden har tänjts ut till det yttersta, som maximalt fem centimeter – ur vissa vinklar ser bilen nästan onaturligt bredaxlad ut. Givetvis har det tillkommit ett nytt hjuldesignprogram, i storlekar 18-20 tum. Provbilen är skodd med ordentliga vintersulor, dubbdäck av fabrikatet Michelin X-Ice North i dimension 245/45 R19.

Volvo V60 T5 AWD Cross Country

Foto: Glenn Lindberg

Avspänd och trygg, med finkalibrerad styrkänsla och åtta procent mjukare chassisättning.

Premiären hos Volvosäljarna var helgen 2-3 februari, kanske har du som extra nyfiken och påläst Teknikens Världs-läsare därför redan provkört Volvos nya sportlovskombi. Då har du fått erfara att bilen rullar lika tryggt som vanliga V60 men att den förhöjda fjädringen ger extra pluspoäng komfortmässigt. Det första som märks är att man slipper ramla ner i bilen, Cross Country-fieringen gör att insteget både fram och bak förenklats. Viktigt när småbarn behöver hjälp att bältas på plats eller du själv ska vika in dig.

Bakom ratten märks också den högre sittpositionen med bra visuell överblick men rakt bakåt behövs parkeringskamera, bakrutan är löjligt låg att se ut genom. Det går fortsatt att få till en passande körställning för de allra flesta förarkroppstyper, vilket är bra. Signalementen för skogshuggarversionen märks mindre interiört jämfört med den tuffa exteriören, men sätesklädselns kraftigare sömmar avslöjar Graninge-känslan. Volvos designgäng skämmer inte direkt bort oss med Cross Country-attributen. Eller så är det ekonomidirektörer som säger stopp och belägg.

Volvo V60 T5 AWD Cross Country

Foto: Glenn Lindberg

Lite kraftigare sömmar i klädseln är allt som röjer att detta är en Cross Country.

Internkonkurrensen – kannibalismen – med storebror V90 Cross Country är givetvis påtaglig men den som provkört och särskilt­ provat att parkera den kombibjässen i en svensk ordinär parkeringsruta vet att det kan bli svårt att över huvud taget komma ut ur bilen! Då är 60-seriens nättare format att föredra, även om baksätet – särskilt insteget till detsamma – är lite krångligare att äntra.

Jas-stridsplanen hemmahörandes på F21 har sin officiella övningsdag på tisdagar och lågflygningar ut över Kallax flygfält hör vi bara dånet av, den lätta kalla snön yr och tar effektivt bort möjligheterna för fotograf-Glenn att använda sig av extralånga kameralinser. Han uppskattar att då och då få komma in i kupévärmen efter sina arbetspass ute i det frostbitna landskapet.

Volvo V60 T5 AWD Cross Country

Foto: Glenn Lindberg

Stolar av världsklass gör V60 Cross Country komfortabel. Notera liten skidlucka.

Vi kör bort från Luleå centrum och tar sikte norrut. Underlaget är hårdpackad snö och greppet är så bra det kan bli. Fyrhjulsdrift AWD av Borg Warner Haldex-typ är standard men räkna med att en framhjulsdriven version kommer under modellår 2020. D4 AWD med 190 hästkrafter har varit enda alternativet att beställa hittills, den nya T5 AWD-drivlinan med 250 hästkrafter ger bra skjuts och tempo till V60 Cross Country.

I samband med att modellår 2020 börjar produceras med start vecka 17 i vår kommer även D3 AWD med 150 hk att erbjudas, åttastegad automat Geartronic är enda växellådsalternativet som erbjuds i nuläget. Med Drive Mode-rullen går det att justera effektutsöndring, bromskraft och rattmotstånd, i det individuella läget går det att personifiera ytterligare.

Volvo V60 T5 AWD Cross Country

Foto: Glenn Lindberg

Baksätet är inte endast ett barnsäte men vi saknar 40/20/40-fällning, särskilt hos en Cross Country.

Mörkret lägger­ sig tidigt i norr i slutet av januari, men detta bekommer inte V60 Cross Country. Det vandrande intelligenta ljuset gör sitt bästa för att lysa upp skuggade partier och bländar­ av raskt nog för att inte störa mötande trafik. Men den lätta flygsnön ställer till det ibland. Reflektioner verkar göra att ljusbilden­ får svårt att bestämma sig, med en viss fladdrighet som följd. När snöröken lägger sig stabiliserar sig problemet.

Andra provkörningsdagen är det säkerhetskörövningar på Gråsjälfjärden på programmet. Havsisen ligger 60-70 cm tjock, minusgraderna gör ytan sträv med acceptabel­ friktion. Med antisladdsystemet ESC inkopplat gör karossen bara kortare svansviftningar i sidled, totalintrycket ger att det förhöjda Cross Country-chassit rollar lite mer än vanliga V60 men är hela tiden under kontroll. Med ESC i det ”öppnare” sportläget tillåts mer driftvinkel och större gaspådrag men hela tiden är det du som förare som är herre över situationen. Särskilt den lugna ändå kommunikativa styrningen är en stor del av känslan av hanterbarhet.

Volvo V60 T5 AWD Cross Country

Foto: Glenn Lindberg

T5 AWD med 250 hästkrafter är kraftfullt, senare kommer även en 48-voltsbaserad mildhybrid.

Den riviga T5-motorn platsar perfekt för havsislekar men personligen hade jag nog önskat mig en mildare T4- alternativt T3-drivlina. Gärna i kombination med bränsleminskande 48-voltsbaserad mildhybrid­lösning. T5 soppar i sig rejäla mängder när det gasas för fulla muggar på de stora isbanorna. Även i torr laboratoriemiljö är Sveriges nya kombi törstig, under nya certifierade WLTP-tester slickar T5:an i sig 0,78-0,87 l/mil beroende på storlek på hjulutrustning.

Eftersom Volvo Cars ännu inte prissatt modellår 2020 så blir kostnadsbilden preliminär men om man räknar med sedvanligt Cross Country-tillägg på 15 000 kronor samt AWD/automat-tillägg på 10 000 kronor skulle prislappen för V60 Cross Country T5 AWD starta på cirka 365 000 kronor! Vilket är mer än konkurrenskraftigt ställt mot de typiska tyska huvudkonkurrenterna.

Volvo V60 T5 AWD Cross Country

Foto: Glenn Lindberg

Drygt 20 år efter första V70 XC lär V60 Cross Country bli svenskarnas nya snobb-folkbil.

Men Volvo Cars är inte alltid konsekventa i sin prissättning, differensen mellan D4 AWD och T5 AWD är hos exempelvis syskonlika XC60 24 000 kronor upp medan samma drivlineskifte hos lillebror XC40-serien skiljer hela 30 000 kr. Innevarande modellår 2019 av V60 Cross Country D4 AWD kostar från 369 900 kronor (V90 CC D4 AWD kostar 392 000 kr) förhoppningsvis landar då T5 AWD-priset på rätt sida om, eller strax över, 400 000-kronorsstrecket.

För tjänstebilskunder – juridisk person – och andra erbjuds även förmånliga tillvalspaket (Edition samt Advanced- respektive Pro Edition) för att hålla förmånsvärden i schack, månadskostnaden blir brutto från cirka 4 400 kronor (2 200 kr netto vid 50 procent marginalskatt). Jag lovar, du kommer inte bli ensam med V60 Cross Country på parkeringen vid skidbacken nästa säsongs vintersportlovsvecka i fjällen.

Tre frågor

Volvo V60 T5 AWD Cross Country

Foto: Glenn Lindberg

Agneta Jildén – projektchef affärsområde Volvo V60.

Hur ser fördelningen ut försäljningsmässigt för V60 Cross Country?
– På den svenska marknaden räknar vi med att nya Cross Country-versionen ska stå för cirka 30 procent av den totala V60-volymen. Modellen är särskilt populär i Nordeuropa och i vissa delar av Nordamerika.
Ni flaggar för en kommande 48-voltsbaserad mildhybrid under året, men ingen V60 Cross Country med laddhybriddrivningen Twin Engine, varför?
– Det handlar egentligen om fördelningen av våra produktionsresurser runt om i världen. I nuläget ser vi inte att V60 Cross Country kommer som laddhybrid, kundintresset globalt är större för laddhybridsteknik i S60 och V60.
Volvo Cars säger att V60 Cross Country är den rättmätiga arvtagaren till gamla XC70. Men har inte V90 Cross Country redan hunnit sno åt sig Cross Country-trogna kunder?
– Det tror vi inte, storleks- och karaktärsskillnaderna skiljer modellerna åt. Det mer kompakta och sportiga formatet tilltalar en annan sorts kunder.

Volvo V60 T5 AWD Cross Country

Pris
Cirka 400 000 kronor (uppskattat), säljs nu, första kundleverans våren 2019


Motor
Bensin. Tvärställd 4-cyl radmotor med 2 överliggande kamaxlar. 4 ventiler per cylinder. Kamrem. Turbo. Kompression 10,8:1. Borrning/slag 82,0/93,2 mm, cylindervolym 1 969 cm3. Max effekt 250 hk (184 kW) vid 5 500 r/­min, max vridmoment 350 Nm mellan 1 800-4 800 r/­min.


Kraftöverföring
Bensinmotor fram, fyrhjulsdrift. 8-växlad automatlåda.


Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring fram, tvärgående bladfjäder bak, krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med undre triangellänk/dubbla triangellänkar. Bak multilänkaxel med 2 tvärställda länkarmar.


Styrning
Elservo. Vändcirkel 11,3 meter.


Bromsar
Ventilerade skivor fram och bak. Antisladdsystem.


Hjul
Lättmetallfälg. Fälgbredd 8 tum, däck 245/45 R19.


Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 287, längd 478, bredd 185, höjd 150, spårvidd f/b 164/162. Markfrigång 21. Tjänstevikt ca 1 862, maxlast 538, max släpvagnsvikt 2 000. Tank 60 liter. Taklast 75. Bagagevolym (VDA-liter) 529-1 441 liter.


Fartresurser
Acceleration 0-100 km/h 6,8 s, toppfart 230 km/h.


Bränsleförbrukning (NEDC)
Blandad körning 0,73-0,77 l/mil. CO2 166-175 g/km.


Bränsleförbrukning (WLTP)
Blandad körning 0,78-0,87 l/mil. CO2 178-198 g/km.


Garantier
Nybil 2 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år, lack 3 år, assistans 3 år.


Skatt
10 256 kronor per år de första tre åren därefter 2 274 kr/år.

Rivaler

Audi A4 allroad quattro 2017

Audi A4 Allroad 2,0 TFSI q S-tronic
I nuläget finns inga nya bränsledeklarationssiffror WLTP klara för Audi. Fin-fin att köra men sämre markfrigång än Volvo.
Pris: 460 500 kronor.

Volkswagen Passat Alltrack 2020 facelift

VW Passat Alltrack 2,0 TDI 190 4Motion DSG7
Även VW trilskas med WLTP-deklarationer, i väntan på godkännande av TSI 280-drivlinan får 2,0 TDI stå för VW-färgerna.
Pris: 341 000 kronor.

Visa kommentarer
NUVARANDE Provkörning av Volvo V60 T5 AWD Cross Country
NÄSTA Subaru återkallar 2,3 miljoner bilar