Volvo V70 säljer fortfarande väldigt bra, så varför ändra på ett vinnande koncept? Men något nytt måste Volvo bjuda på så varsågod, här kommer V70 Sport!

Första intrycket

Volvo V70 kämpar på ännu några år i samma skepnad. Och många gillar den så varför inte. Som 2015 kommer den även som Sport, fast inte så mycket kanske…

Sportighet

4/10

Prisvärd

8/10

Volvo går i väntans tider, helt klart. Men modern kan ju inte gå helt sysslolös i väntan på att XC90 ska behaga kliva ut i livet, det finns gubevars en hel drös med äldre syskon att ta hand om.
V70 till exempel. Född 2007 och fick som sjuåring en lättare facelift för att känna sig fräsch på estraden. Nu är det dags för modellår 2015 och som brukligt bjuder Volvo på lite nyheter. Ett gammalt modellnamn tas i bruk igen: Sport. Det känns igen från exempelvis Amazon då en av de mest eftertraktade modellerna hette 122 S.

Lanseringen av Volvo V70 D4 Sport är lågmäld. Ja egentligen inte kan man säga. En stor del av presentationen gick åt att lansera ett nytt ljudsystem som tagits fram i samarbete med Harman Kardon: Premium Sound.
För en sådan som jag, som kan åka Stockholm-Malmö och glömma att sätta på radion, är det bara att konstatera att det låter – bra. Och högt. För de som verkligen gillar att njuta av musik är ju faktiskt bilen en av de sista utposterna där du kan lyssna på vad du vill, när du vill och hur högt du vill.
I Volvos något förvirrade modellutbud där den nya VEA-generationen med fyra cylindrar blandas med den gamla raka femman har Volvo V70 D4 Sport just VEA-dieseln. I detta utförande på 181 hästkrafter.
På sikt kommer alla Volvobilar att ha fyrcylindriga VEA-motorer. En motor som i stort sett är likadant uppbyggd upp till insprutningen oavsett om det är en diesel eller bensin. Dieselblocket är något högre för kompressionens skull. Insprutningen på VEA-dieseln är unik för Volvo. Den heter i-Art och är tillverkad av Denso på beställning av Volvo. Det innebär att varje cylinder har sin egen bränslespridare och att trycket den sprutar in bränslet med kan varieras efter behov.
Tysken Michael Fleiss, chef för motorutveckling hos Volvo, är mycket nöjd över att konstatera att hans förra arbetsgivare, Volkswagen, nu arbetar med VEA-dieseln som riktmärke. Men framför allt för att VW inte har råd med i-Art! Systemet är ganska dyrt och för VW skulle det bli allt för kostsamt att förse alla motorer med detta. För en, i sammanhanget, lågvolymstillverkare som Volvo blir det däremot billigare att bara ha ett enda insprutningssystem för alla dieselmotorer så de ”bjuder” på i-Art även till de svagare dieselversionerna.

Volvo V70 D4 Sport

Det är svart som gäller när det ska bli Sport av Volvo V70. PeO Kjellström blir inte sportig ens av rött.

Vi har hyllat VEA-dieseln tidigare och kan bara lyfta på kepsen än en gång. Det är en av bilvärldens absolut bästa oljebrännare för tillfället.
Men vad betyder då tilläggsnamnet Sport i detta fall? Ja, väldigt lite Sport vad det gäller motor och chassi. Sänkt sportchassi med någon centimeter är vad vi pratar om. Nivåreglering bak. Det handlar mer om kosmetik.
Det mesta går i svart. Vindruteramar, takrails, backspegelhus och grill, allt går i svart. Så även inredning i läder som emellertid har crémefärgade kontrastsömmar. Blinkersglasen har dock blivit vita.
De tio-ekrade fälgarna har en design som är unik för Sport.

Så sammantaget: trots tillägget Sport kan du fortfarande njuta av de stadiga och trygga vägegenskaperna, den fina fjädringskomforten, bullerisolering av högsta klass och det gäller även finishen på insidan. Detaljer som gör att Volvo V70 är Sveriges mest sålda bil. •

Volvo V70 D4 Sport Automat

Pris
358 800 kronor, säljs nu.


Motor
Diesel. Tvärställd 4-cyl radmotor med 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kamrem. Turbo. Kompression 15,8:1. Borrning/slag 82,0/93,2 mm, cylindervolym 1 969 cm3. Max effekt 181 hk (246 kW) vid 4 250 r/min, max vridmoment 400 Nm vid 1 750 r/min.


Kraftöverföring
Motor fram, framhjulsdrift. 6-växlad manuell låda, alt. 8-växlad automatlåda.


Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring, krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med undre triangellänk. Bak multilänkaxel med 2 längsgående länkarmar.


Styrning
El-hydraulisk. Vändcirkel 11,2 meter.


Bromsar
Skivor fram (ventilerade) och bak. Antisladdsystem.


Hjul
Lättmetallfälg. Fälgbredd 8 tum, däck 235/40 R18.


Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 282, längd 481, bredd 186, höjd 155, spårvidd f/b 159/159. Markfrigång 14. Tjänstevikt 1 854, maxlast 430, max släpvagnsvikt 1 800. Tank 70 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 575–1 600 liter.


Fartresurser
Acceleration 0-100 km/h 8,6 s, toppfart 220 km/h.


Bränsleförbrukning
Stad 0,52, landsväg 0,41, blandad körning 0,45. CO2 117 g/km.


Garantier
Nybil 2 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år, lack 0 år, assistans 3 år.


Skatt
1 182 kronor per år.

Rivaler

Mercedes E-klass facelift

Mercedes-Benz E 220 D
Rent krasst en bättre bil än Volvo V70 men det kommer till ett pris som är för övermaga för de flesta. Och grundpriset är bara början…

Pris: Från 382 900 kronor.


Volkswagen Passat TDI 177 4motion
Volkswagen Passat TDI 170
Volkswagen Passat har seglat upp som huvudkonkurrent till Volvo V70 och det händer att den säljer bättre än svensken.

Pris: från 312 600 kronor.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar - gratis första månaden
(därefter 99kr/mån)
Ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer