Basfakta

MOTOR: 5-cyl tvärmonterad radmotor med två överliggande kamaxlar och 4 ventiler per cylinder. Kompression 8,5:1. Borrning/slag 83/90 mm, volym 2435 cm3. Max effekt 265 hk (195 kW) vid 5 700 r/min. Max vridmoment 350 Nm vid 2400 r/min.
KRAFTÖVERFÖRING: Motorn fram, fyrhjulsdrift, 5-stegad automatlåda.
FJÄDRING/HJULSTÄLL: Skruvfjädring med fjäderben och krängningshämmare. Fram undre triangellänk. Bak multilänkaxel, diffspärr och automatisk nivåreglerning.
STYRNING: Kuggstång, servo. Vändcirkel 11,3 meter.
BROMSAR: Skivor fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system.
HJUL: Fälg 7 tum. Däck 205/55 R 16 (17-tums +3 500 kr).
MÅTT/VIKT (cm/kg): Axelavstånd 265, längd 473, bredd 176, höjd 145, spårvidd fram/bak 152/149. Tjänstevikt 1 740. Bränsletank 66 liter.
PRESTANDA (acc egna mätningar): Acceleration 0-100 km/h 8,1 s, toppfart 245 km/h. Bränsleförbrukning blandad körning 1,2 l/mil.

Blå Tåget

Senaste upplagan av Hisingsexpressen går som attan men det är färgen som drar blickarna till sig.

När trafikljuset slår om till grönt trycker jag gasen i botten.
Först händer ingenting och sedan händer ingenting, men så börjar bilen krypa framåt, två-tre meter. Sedan vrålar det till och alla fyra däcken börjar spinna. Jag slungas in i sätet och håller krampaktigt fast vid ratten när ekipaget skenar.
Så kan det vara att köra Volvos starkaste V70 när jag tar i allt vad tygen håller. Tvåhundrasextiofem hästkrafter, fyrhjulsdrift och automatlåda kan vara riktigt roligt.
Än mer imponerande är det att i valfri hastighet ha kraft nog för riktigt snabba omkörningar. Vid ”kick-down” kommer dessutom svaret från motorn snabbare, till och med i 180 km/h reagerar motor och låda snabbt – och brutalt – på min beställning.
Bilen ska klara 0-100 km/h på 7,4 sekunder enligt Volvo. Vi säger 8,1 sekunder efter att ha mätt med vår testutrustning, men vi är ändå imponerade över fartresurserna.
Det är inte bara motorn som förgyller tillvaron i och omkring denna i laserblå pärlemolack utförda toppmodell i 70-serien (den diskrete väljer någon av de andra färgerna, svart eller silver). Går man närmare noteras de mörkgrå 17-tumsfälgarna (snarlika de femekrade fälgar som satt på ”T-gul” från 1994), dubbla avgaspipor, djupare frontspoiler med dimljus, samt spoiler på bakluckan. Strålkastare med så kallat klarglas (som i själva verket är av plast) har man avstått från, annars är ju det högsta mode just nu.
Interiören är ombonad. Stolarna är delvis klädda med Alcantara och man sitter fast på plats även vid duktig kurvtagning. De rutiga sömmarna i stolarna ser ut som ett jackfoder från 60-talet. I stället för provbilens dassigt grå läderklädsel kan man välja en snyggare beige. Framstolarna är elmanövrerade och förarstolen kan lagra tre inställningar. Lägsta sittposition är ändå osportigt hög.
Lite extra läder har hittat sin plats på dörrar och reglage och lite aluminium smyckar diverse paneler. Mätartavlorna har en egen blålila nyans som även har färgat av sig på bilens topplock. Ett starkt köpargument, var så säker.
Att R bara finns med automat kanske förtar lite av racing-känslan. Lådan är adaptiv och ska alltså anpassa sig till förarens körsätt. Något sport- eller ekonomiläge finns inte, däremot ett för vinterkörning. Det lär behövas eftersom turbon jobbar ganska brutalt.
På grus kan V70 R AWD, trots sin fyrhjulsdrift, spinna ordentligt med hjulen. Bilen driver under normal körning med 95 procent av kraften fram och resten bak. Vid extremt forcerad körning kan förhållandet kastas om. Kraften fördelas via viskokoppling. Spinner ett hjul på ena sidan bromsas detta och kraften fördelas över till den andra. Det sker med hjälp av den elektroniskt styrda differentialbroms Volvo kallar TRACS och som arbetar via ABS-bromsarna. Drivningen bak kan också fördelas, med hjälp av en automatisk differentialspärr. Vid inbromsning frikopplas bakhjulen så att risken för sladd minimeras.
Bilen understyr kraftigt in i kurvor om man gasar på. Det beror inte bara på kraften utan även på chassisättningen. Hårda stötdämpare och lågprofildäck ger stötig gång. Brunnslock och kanter hörs med besked. Vår bil var utrustad med 17-tumsfälgar, originalen på 16 tum med högre däckprofil bör ge bättre komfort.
Årsmodell 00 har fått förbättrade bromsar. Vi testade genom att maxbromsa från 100 knyck fem gånger i rad. En stoppsträcka på runt 39 meter är inte imponerande. Däremot tål bromsarna mycket stryk, inte ens vid flera upprepade inbromsningar blev sträckan längre än så.
Det finns ytterligare ett par punkter där lyxsportbilen inte imponerar. Tråkigt nog är det en så viktig sak som ratten det gäller: kringlan är i tjockaste laget. Avsaknaden av funktioner i ratten gör också att modellens ålder gör sig påmind.
Värst är ändå att ratten vibrerar påtagligt i olika hastigheter. Känsliga fälgar som lätt får obalans, mennar Volvo.
Bilen ger ingen varnigssignal ifrån sig om man glömmer stänga av lamporna. Däremot blinkar och plinkar det när man sitter i bilen utan säkerhetsbälte. Väldigt irriterande om man bara ska sitta och prata eller äta och vill ha tändningen påslagen för att kunna lyssna på radio.
Än mer irriterad blev jag när bilen fick bensinstopp mitt i Stockholm city en sen kväll. Färddatorn påstod att ytterligare 60 km skulle gå bra innan tankning.
Ett telefonsamtal och 35 minuter senare var Volvo Assistance på plats. När bilen fått full tank visade nålen ändå bara på halv.
Inköpspriset 417 000 är högt och som helhet är den här modellen inte riktigt harmonisk, även om den är snabb så det förslår. Fast en V70 T5 med motsvarande utrustning kostar nästan lika mycket och saknar då fyrhjulsdrift, 25 hästkrafter, frontspoilern och så givetvis den laserblå färgen.
Ett annat sätt att se på saken är att det går bra att köpa två sparsamt utrustade S40 T4 för samma pris som en V70 R AWD

Visa kommentarer
NUVARANDE Provkörning av Volvo V70 R AWD
NÄSTA Teknikens Värld nummer 17 / 1999