Nya Cross Country är inte bara en V70 med lösa plastmustascher. Teknikerna har fått vara med och leka från start. Och det märks. Detta är en ovanligt bra Volvo.

Varför åker mc-buden på offroad-motorcyklar? Och varför tog moutainbiken över efter den klassiska racercykeln med bockstyre?

Det handlar om en balans mellan komfort och prestanda. Det ruffa svenska vägnätet passar inte den som drömmer om racerbanans släta asfalt.
Den här go?a balansen har Volvo hittat i nya Cross Country. Den förra modellen var mest ögonfröjd.
Teknikerna har varit med från start när den nya bilen konstruerades. Och det märks när man kör bilen. Bilderna i reportaget berättar bara halva sanningen. Det allmänna intrycket av bilen är nämligen att den är ovanligt soft.
Fjädringen är mjuk i sättningen men trots det känns den nya modellen mycket stadigare på vanlig landsväg än den förra generationen av Volvo V70 XC.
Förklaringen ligger förmodligen i chassit som utvecklats speciellt för nya Cross Country. Bilen har inte fått ärva V70-tekniken rakt av. Spårvidden fram har ökats med 60 mm, hjulbasen är förlängd några millimeter, några länkarmar är ändrade och de nya Pirellidäcken håller i riktigt bra när det svänger.
Motorn i Cross Country är Volvos nya lättrycksturbo på 200 hk. Ett lysande vridmoment redan från låga varv passar utmärkt i den här typen av bil.
Det här är ingen terrängbil men den förlängda fjädringsvägen och de kraftiga däcken gör att Cross Country fortsätter att ta sig fram när en vanlig bil har gett upp för länge sen. Man kanske vill hämta älsklingshästen på en lerig äng. Eller upptäcker att båtklubbens sjösättningsramp var brantare än man tänkt sig. Då är man glad över de extra 59 millimeter som finns under den här bilen och den nya modifierade fyrhjulsdriften.
Vi provade bilen i en elak grusgrop med djupa hjulspår efter tunga lastmaskiner och sand, mängder av djup, lös sand. Volvon klarade sig utan större problem. Vi lyckades aldrig få fjädringen att bottna och bilen tog sig fram överallt där markfrigången tillät oss att köra.
Är det kanske rent av så här en modern bil borde se ut? En balanserad kombination av komfort och prestanda.
Volvo hoppas sälja 4 000 Cross Country om året, i Sverige. Det är dubbelt så många som man sålde av den förra modellen.
Vill man ha en Volvo med personligt utseende har man här kommit så långt bort från den gamla ”sosse-containern” man kan komma. Volvo har inte varit lika försiktigt som när man ritade den förra modellen. Nu har man tagit ut svängarna ordentligt.
De små projektorljusen, infällda i den feta svarta lösnäsan ger bilen ett kraftfullt ansikte. Under näsan sitter två vertikala rör av ”älgfångartyp” och i botten på fronten har man monterat en tunn silverfärgad skyddsplåt mest för syns skull. För den seriöse finns en kraftig hasplåt i sex mm aluminium som extra tillbehör. Hasplåten täcker undersidan av bärramen och skyddar motor, växellåda och bärarmar. De påhängda skärmbreddarna i plast kan först kännas lite löjliga. Men det här är inte bara lösmustascher utan även plåtskärmarna fram är unika för att få plats med Cross Countryns bredare framvagn.
De feta backspeglarna ser inte bara godis ut. De förbättrar också sikten.
Bilens design känns gediget Volvotung. Och gedigen är också känslan man får när man kliver in i bilen. Sköna säten, även för långa förare. Betydligt skönare än i den förra generationen V70 och redan de var utmärkta. En långbent förare uppskattar den extra höga sittpositionen som är höjd 15 mm över en vanlig V70-stol, utan att man behöver ta av kepsen.
Tillsammans med de extra 60 mm som sitter i chassit ger det föraren överblick. Och kanske även en inte så liten känsla av makt.
Men det är himla mycket knappar i den här bilen. Är man bortskämd Volvos gamla, kanske tråkiga men ändå lättöverskådliga system med militäriskt uppställda mätare, knappar och rattar så känns den nya instrumenteringen som en japansk skrytstereo från 70-talet. Den här knappdjungeln tar det många mil att lära sig hitta rätt i.
Cross Country kan beställas med manuell femväxlad låda eller med automat. Provbilen hade en femväxlad automat av Geartronictyp vilket betyder att den både har ett automatiskt ”gubbläge” och ett manuellt växlat läge. När spaken förs över till vänster kan du styra automaten manuellt. För du spaken framåt så växlar lådan upp och bakåt betyder följdriktigt nedväxling. Jag längtade aldrig efter den manuella växellådan.
Volvo har valt att fortsätta använda sitt gamla system med en centralt placerad viskokoppling, trots att systemet tidigare kritiserats för att vara både långsamt i reaktionen och göra bilen envist understyrd.
V70 XC är framhjulsdriven ända tills systemet märker att det ena eller båda framhjulen spinner. Då kopplas en del av kraften automatiskt över till bakaxelns hjulpar. Blixtsnabbt i teorin men alltså långsammare i praktiken.
Volvo hävdar att man har försökt modifiera viskokopplingen och chassit för att åtminstone i teorin ge snabbare reaktion och piggare vägegenskaper än den klassiskt plogande understyrningen. Lätt att lova tänkte jag och satte mig skeptiskt till rätta bakom ratten.
Några timmar senare var jag bara nyfiken. Vad har de hittat på? Det här känns som en helt annan bil än förra generationen AWD. Den modifierade fyrhjulsdriften och det nya chassit är helt enkelt nycklarna till känslan i bilen. Fyrhjulsdriften fungerar omärkligt och det går lätt att hitta ett körstil som är både underhållande och effektiv. Det går att få bilen att överstyra så länge motoreffekten räcker till. När motorn börjar ta slut blir det understyrt igen.
Volvo har tagit bort förra den förra generationens konventionella diffspärr i bakaxeln och lättat hela drivsystemet med 20 kg.
Diffspärren har ersatts med TRACS antispinnsystem på alla fyra hjulen och utväxlingen i viskokopplingen har ändrats så bakaxeln får drivning tidigare. Mer kraft snabbare.
Viskosystemet kan inte kombineras med Volvos mer avancerade antispinnsystem DSTC. Cross Country-föraren får nöja sig med TRACS som egentligen mest är till för att hjälpa till när man kört fast. TRACS kopplas automatiskt in när det behövs, i farter under 40 km/tim.
ABS-systemet används för att känna av vilket hjul som spinner och bromsa upp det så att kraften fördelas över till det andra hjulet på samma axel. Spinner båda framhjulen griper viskokopplingen in och för över kraft till bakaxeln.
Däremot har Volvo inte utvecklat en justerbar nivåreglering av Audis typ. Det skulle bli för dyrt i Volvos ögon. Man talar om att kunden skulle få betala cirka 20 000 – 30 000 kronor för en finess som man är tveksam till i praktiken.
Bilen är annars full med finurliga detaljer som det tredelade baksätet Här sitter två vuxna med långt bagage eller två grälsjuka barn som inte vill dela soffa. Mellan stolarna kan man placera en skräddarsydd väska som demilitariseringszon. Eller en kylbox som drivs genom det bakre 12-voltsuttaget. Samma uttag som man självklart också kan använda när man ska pumpa upp gummibåten utan att bli andfådd.
Volvos kloka stöttning av matkassar i lastutrymmet finns med även i den här bilen, för alla som inte bara åker på jaktturer. Ett rejält kurvhantag i aluminium på kardantunneln och kraftiga mattor ser både tufft och klokt ut. Men läderinredningens grova kantstickning ser mest ut som en eftergift åt Texaskunder i ”Five-gallon hats”.
Det man märker när man kör den nya Volvon är att det faktiskt inte är så mycket som märks. Det finns bilar med högre toppfart. Det finns bilar som accelererar snabbare. Det finns bilar som är piggare runt kurvorna. Det finns bilar som trivs bättre i skogen.
Men det är få bilar som har en så
trivsam blandning av lagom goda egenskaper

Volvo V70 XC Cross Country

Motor
5-cyl tvärställd radmotor, dubbla överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Variabla avgasventiler. Lättrycksturbo. Bränsleinsprutning. Kompression 9,0:1 Borrning/slag 83/90 mm, volym 2435 cm3. Max effekt 200 hk (147 kW) vid 6 000 r/min. Max vridmoment 285 Nm vid 1800-5 000 r/min.

Fjädring/Hjulställ
Fram fjäderben med undre tvärlänk. Bak individuell fjädring med multilink och skruvfjädrar. Krängningshämmare fram och bak.

Kraftöverföring
Motorn fram, fyrhjulsdrift. Femväxlad manuell växellåda eller femstegs automatlåda (+ 13900 kr)

Styrning
Kuggstång med servo. Vändcirkel 11,9 m.

Bromsar
Ventilerade skivor fram och bak. Låsningsfritt system.

Hjul/Däck
Fälgbredd 7 tum. Däck 215/65 R16.

Mått och Vikt (cm/kg)
Axelavstånd 276, längd 473, bredd 186, höjd 156, spårvidd fram/bak 161/155. Markfrigång fram/bak 19/19. Tjänstevikt 1 730. Tankrymd 70 liter.

Prestanda (fabriksuppgift)
Acceleration 0-100 km/h 8,6 sek, toppfart 210km/h. Bränsleförbrukning blandad körning 1,05 l/mil.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar - gratis första månaden
(därefter 99kr/mån)
Ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer