Provkörning av Volvo V90 Cross Country D5 AWD Volvo Ocean Race

Att hissa upp varumärket för att höja sitt anseende ska generera klirr i kassan och ge rätt sorts attityd – både för bilföretagen och för ”rätt sorts” bilägare. Senaste V90 Cross Country Volvo Ocean Race blir märkets sista med seglarattribut, men öppnar samtidigt upp för nya versioner av skogsmullemodellen.

Det här är nytt!

Takbox
Kostar 9 900 kronor som tillval, fabrikat svenska Calix. Bra konstruktion.
20”-hjul
Åtta tum breda mattpolerade fälgar, däcken är breda och bullriga 245/45-profilare.
Orange
Än har vi inte räknat färdigt alla brandgula accentstreck som utmärker Volvo Ocean Race…
Ljusdesign
Tillvalen slagtålig ficklampa och nedåtriktad markbelysning i bakluckan borde gå att beställa även till de vanliga Volvobilarna.

För 17 år sedan köpte Volvo Group och Volvo Cars gemensamt rättigheterna till jordenruntkappseglingen och årets upplaga är den sista. Nästa gång tävlingen går av stapeln är det under spansk flagg. Volvo har inför varje tävling lanserat olika Ocean Race-versioner av 60-, 70, och 90-serie. En verklig favorit var XC70 Volvo Ocean Race som med sin typiskt djupintensiva blåa kulör stod ut tillräckligt extra på hamnplanerna.

I sin sista version är det V90 Cross Country som prytts i seglartoner, men tankarna går ännu mer till designbossens Thomas Ingenlaths verk Concept XC Coupe som visades upp i början av 2014 på Detroitsalongen. Den var själva sinnebilden av hur en stilig crossover från Volvo kunde te sig. Aldrig hade en allrounder från Hisingen varit mer stringent, samtidigt äventyrsfull.

V90 Cross Country D5 AWD i standardutförande kostar 441 900 kronor, men i skinande vitt (enda färgen hos VOR-bilen) Volvo Ocean Race-seglarställ landar slutsumman på 603 900 kronor! Så vad får man då för 162 000 kronor, ja förutom en bättre begagnad segelskuta? En hel del faktiskt, men det krävs ett raffinerat Volvohjärta för att gå igång på allt dyrbart tingeltangel.

Volvo V90 Cross Country D5 AWD Volvo Ocean Race

Foto: Hans Hedberg

Drivlinemässigt är det fyrhjulsdrift AWD som gäller, kopplad till åttastegad Geartronic automatlåda.

Drivlinemässigt är det fyrhjulsdrift AWD som gäller, kopplad till åttastegad Geartronic automatlåda. Dieslarna D4 (190 hk) och D5 (235 hk) alternativt bensinarna T5 (250 hk) och T6 (310 hk). Med tanke på bränsletörsten hos T-motorerna så är det ingen avancerad gissning att det flesta kunder kommer att beställa de i verkligheten betydligt snålare dieslarna under det vita huvflaket trots efterskvalpen från både VW-dieselgate och Malus-tillägg.

Interiören utmärker sig med kolfiberdekorpaneler och inredning som går i ljusblont eller kolgruvesvart, plus ett antal orangefärgade accenter. Sportstolarna är utmärkta med sitt förlängda lårbensstöd, håller verkligen för långsittningar.

Volvo V90 Cross Country D5 AWD Volvo Ocean Race

Foto: Hans Hedberg

Inredningen går att få i mörk eller ljus färgsättning, detaljer som sömmar i orange, kolfibermönster, och textdekorer höjer nivån hos Ocean Race.

Specialdesignade femekrade 20-tumsfälgar med 245/45-profildäck är tuffa och snygga att se på men ger onödigt stötig och bullrig rullkomfort, synd på en i övrigt trevlig reskamrat. Luftfjädring med nivåreglering på bakaxeln är standard och är bra vid tung last, aktivt chassi kostar dock ytterligare 10 000 kronor. Det som verkligen hissar versionen är den digra – dyrbara – utrustningslistan, med fokus på styling men även funktion.

Det är Volvo Special Vehicles som utvecklat konceptet och det märks att denna Torslandaverkens Q-avdelning i bästa 007-stil även ansvarar för företagets polisbilar. Den slagtåliga ficklampan är likadan som hos de blå-vit-gula radiobilarna men nu är placeringen i bagageutrymmet i stället för framför framstolen. Även den praktiska markbelysningen i bakluckans nederkant som lyser upp bakom bilen finns hos 90-seriepolisbilarna. Men inte det snygga bagagerumsgolvet i slittåligt trälaminat, lastnät med orange piping, skyddsmatta som går ner över bakre stötfångaren eller den Ikea-påsestora mjuka förvaringsväskan i vattentåligt material. Just orangea dekorelement är Volvo Ocean Race överströsslad med – finns på säkerhetsbältena, karossen, sätena, fälgar med mera.

En finess som verkligen uppskattas är de lättanvända överdragsklädslarna till framstolarna som skyddar när du har bråttom hem från strandpartyt. Man slipper byta om även om man har blöta badkläder på sig.

Volvo V90 Cross Country D5 AWD Volvo Ocean Race

Brandgula säkerhetsbälten ger rätt flytvästsignaler. Räkna med att Volvo kommer med fler specialare.

Provbilen är utrustad med specialdesignad takbox (precis som konceptbilen från 2014) från svenska underleverantören Calix. Färganpassad kostar denna 9 900 kronor extra, vilket är rabatterat om du köper denna dyrgrip. Likadan låda ur ordinarie tillbehörssortiment prissätts till 24 875 kronor (Det får man fyra par bra skidor för… reds anm.). Stark och robust konstruktion med smart inbyggd belysning mörka kvällar efter nattseglingen eller kvällsturen i skidspåret. Vem kommer för övrigt först med elektriskt öppningsbar takbox? Med boxen på taket är rekommenderad maxhastighet sänkt till 130 km/h, kan vara bra att veta för den som kontinentkryssar på Autobahn.

Volvo V90 Cross Country D5 AWD Volvo Ocean Race

Takboxen är rabatterad vid köp. Vi hoppas redan på framtida jakt-/familje-/svampplockar-versioner.

Det är enkelt att falla för frestelsen hos en specialare som Volvo Ocean Race men den saltade prislappen gör också att man ryggar rejält. Personligen skulle jag hellre vilja ha ett gratis årskort hos Biltema eller annat biltillbehörstempel. Lovar att jag kunnat shoppa loss ordentligt och fått samma, eller fler, extrafunktioner (minus status/prestige) och ändå blivit en hacka rikare. Samtidigt kittlar alla de fräna utrusningstillvalen och visst borde Volvo lansera en specialdesignad familje- eller jaktvagn? Eller varför inte en ordentlig äventyr/camping-version av kommande modeller?

Volvo V90 Cross Country D5 AWD Volvo Ocean Race

Pris
603 900 kronor.


Motor
Diesel. Tvärställd 4-cyl radmotor med 2 överliggande kamaxlar. 4 ventiler per cylinder. Kamrem. Turbo. Kompression 15,8:1. Borrning/slag 82,0/93,8 mm, cylindervolym 1 969 cm3. Max effekt 235 hk (140 kW) vid 4 000 r/­min, max vridmoment 480 Nm mellan 1 750-2 250 r/­min.


Kraftöverföring
Motor fram, fyrhjulsdrift. 8-växlad automatlåda.


Fjädring/hjulställ
Fram skruvfjädring, bak luftfjädring. Krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med dubbla triangellänkar. Bak multilänkaxel.


Styrning
Elservo. Vändcirkel 11,6 meter.


Bromsar
Ventilerade skivor fram och bak. Antisladdsystem.


Hjul
Lättmetallfälg. Fälgbredd 8 tum, däck 245/45 R20.


Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 294, längd 494, bredd 190, höjd 151, spårvidd f/b 166/165. Frigångsvinklar f/m/b 30/21/34, markfrigång 21. Tjänstevikt 1 966, maxlast 474, max släpvagnsvikt 2 500. Tank 60 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 560-1 526 liter.


Fartresurser
Acceleration 0-100 km/h 7,5 s, toppfart 230 km/h.


Bränsleförbrukning
Stad 0,61, landsväg 0,49, blandad körning 0,53 l/mil. CO2 139 g/km.


Garantier
Nybil 2 år, vagnskada 3 år, rostskydd 6 år, lack 12 år.


Skatt
6 001 kronor per år.

Rivaler

Mercedes E 220 d 4Matic All-Terrain ”Premium Plus”
Kryssar du för Premium Plus-rutan hos Mercedes för 91 500 kr rabatteras priset till under Ocean Race-kostnad!
Pris: 593 400 kronor

Volvo XC90 D5 AWD ”Momentum”
XC90 med standardutrustning för mindre pengar än Ocean Race-V90 utmanar. Sjusits kostar +20 000 kronor och lyxpaket Inscription +54 000 kr. Inget dumt val för snedseglare.
Pris: 570 380 kronor.

Visa kommentarer
NUVARANDE Provkörning av Volvo V90 Cross Country D5 AWD Volvo Ocean Race
NÄSTA Udda Bilar: Hyundai Pony