Provkörning av Volvo XC40 T2

Man måste vara en riktig förståsigpåare för att klura ut Volvos rådande nomenklatur för olika drivlinor, men senaste tillskottet T2-motor till lilla XC40 är lika lättförståelig som benämningen är kort.

Det här är nytt!

129. Hästkraftsantalet hos T2, som faktiskt räcker till. Motorn lever på det starka vridmomentet 245 Nm.
Automat. Åttaväxlad Geartronic automatlåda kostar 20 000 kronor och är välkommen om man kör mycket i storstadstrafik.
Momentum Core. För att pressa priset har Volvo infört snikutrustad lägstanivå, som inte innehåller det viktiga förarstödsystemet. Lägg till!

”T” står för enbart bensindrift och ”2” för lägsta effekt, någon ”1” har Volvo inte nått ner till. Än. Tids nog så kanske det kommer en kompakt XC20 eller liknande bestyckad med en liten hundrahästare?
Till dess är XC40 T2 med sina 129 hästkrafter drivande på framhjulen via sexväxlad manuell (provbilen) eller åttastegad automat (+20 000 kronor) inte bara svagaste alternativet utan även Volvos billigaste. 282 000 kronor enligt dagsfärska prislistan för modellår 2021. Då är utrustningsnivån lägsta Momentum Core, provbilen är dock laddad med Momentum Advanced plus några tilläggspaket. Bland annat det så viktiga förarstödpaketet.

Volvo XC40 T2

Foto: Hans Hedberg

Täckkåpan har endast tre räfflor eftersom 1,5-litersmotorn har tre cylindrar (129 hk).

Den 1,5 liter stora trecylindriga T2-motorn bildar även bas för nya laddhybriddriv­linan T4 Recharge vars systemeffekt är 211 hk. Även denna är enbart framhjulsdriven via sjuväxlad dubbelkopplingslåda DCT. Trepipen med beteckningen ”L4” är en konstruktion utvecklad ur Volvos motorserie VEA Drive-E, motorsången är så där hårt burkig när den ansträngs, i vanliga fall uppfattas den som lätt rivig. Den sexväxlade växellådan löper enkelt och måste nyttjas frekvent även om vrid­momentet på 245 newtonmeter mellan 1 600 och 3 000 r/­min hjälper till med god segdragning.

TEST: Volvo XC40 mot Mini Countryman och Kia Niro

Körmässigt kommer vi ihåg XC40 med trepip, motorkonfigurationen känns igen från T3 (vars effekt höjts från 156 till 163 hk), den lättare drivlinan jämfört med den – än så länge – vanligare tvåliters fyrcylindriga märks verkligen. I runda slängar kapas nämligen 150 kg med en burk mindre och avsaknaden av den tyngre automatlådan. Hos kina­syskonet Lynk & Co finns den trecylindriga motorn med upp till hela 180 hästkrafter, det är också den effekten som används i starkaste laddhybriden XC40 T5 Recharge.
Att skippa vrålutrustning på sin XC40 belönar sig med betydligt bättre komfort. Provbilen rullar på däckdimension 235/55 R18 som gör bilen gott rullkomfort- och bullermässigt.
Många kunder väljer tyvärr att extrautrusta med upp till åtta tums fälg och breda 245/40 R21-däck, något som ruinerar den i grunden fina komforten. Visst, vi kan hålla med om att looken blir snyggare men som bil betraktat får du en sämre produkt.
Kör man mycket i stadstrafik skulle vi hellre lägga pengarna på åtta­stegad automatlåda för 20 000 kronor, som tillsammans med den smidiga distansfarthållaren gör livet betydligt vilsammare vid tätortskörning med köer som innebär ideliga inbromsningar och stopp.

Volvo XC40 T2

Foto: Hans Hedberg

Vildmarksvägen över Stekenjokk-platån i södra Lappland är öppen mellan 6 juni och 15 oktober.

Vi plockar ut det allra första exemplaret som anlöper Göteborgs hamn från Belgien (XC40 för Europa tillverkas i Gent), trycker ut den fällbara dragkroken (tillägg 11 900 kronor) via knapptryck i bagageutrymmet och hänger på en mikro-husvagn Knaus Deseo Box med ynka tjänstevikt 650 kilo.
Målet är södra Lappland och den i pandemitider alltför populära Vildmarksvägen, plus några mer personliga strandhugg. Husvagnsväggen på fem kvadratmeter är en verklig bromskloss och de små tiotumshjulen på vagnen med breda 195-profildäck mot grovkornig grusväg gör sitt till för att hejda framfarten. Sjätte växeln blir mest en ren överväxel, femman – och ibland till och med trean – blir nödvändig när uppförsbackarna i Särnafjällen suger i.

Volvo XC40 T2

Foto: Hans Hedberg

Skyddsnät i nylon kostar 1 800 kronor men säkrar kupéutrymmet. Kraftiga fästöglor i golv och tak.

Bensintörsten är grav och med klen tankrymd på 54 liter har man god hjälp av navigationssystemets hitta-närmaste-mack-funktion. Utan påkrokad husvagn Vildmarksvägen runt snittar XC40 T2 på 0,65 l/mil, ändå acceptabelt även om semestertempot är långsamt. På varje tillåten ställplats är det fullknökat med vita husbilsekipage. På avstånd ser det ut som super-outlets för vitvaror, denna så förunderliga sommar.
Offroad-läget i Drive Select Mode-programmet har en bra Hill Descent Control-funktion, men på fuktiga gräs–slänter slirar framhjulen märkbart när husvagnen helst av allt vill stanna kvar ännu en natt. Då hade AWD fyrhjulsdrift förstås passat fint men då måste du köpa minst B4-mildhybridbensindrivlina (197 hk) som kostar från 385 000 kronor.

Volvo XC40 T2

Foto: Hans Hedberg

Förbrukningen hos T2-motorn är känslig för fart och last. Vid eco-körning är det enkelt att nå 0,7 l/mil.

XC40 bygger på CMA-plattformen som till stor del är utvecklad av Geelys inhouse-kontor Cevt (China Euro Vehicle Technology), som är arbetsplats för många ex-Saabanställda. Många, från högsta bossen Mats Fägerhag och ner i leden, har sina rötter i Stallbacka och Trollhättan.
Lill-Volvon har en hel del Saabdrag över sig i sin inbyggda körharmoni, den är följsam och lätt att leva med. Men baksätesfolket grymtar över dålig utsikt på grund av högt uppdragen fönstersidolinje och framstolarnas höga ryggar.
Förr om åren, för 20-30 år sedan, var billigaste versionerna av instegs-Volvo något folk mest skrattade åt. Minns modeller som 340 eller 440 och man drömde hellre om 740 eller 850. Nu är tiderna förändrade, kanske helt det omvända? ”Billigaste” Volvon är bland de bästa i utbudet för stunden.

Volvo XC40 T2

Pris: 282 000 kronor, säljs nu.
Motor: Bensin. Tvärställd 3-cyl radmotor 2 överliggande kamaxlar. 4 ventiler per cylinder. Kamrem. Turbo. Kompression 10,5:1. Borrning/slag 82,0/93,2 mm, cylindervolym 1 477 cm3. Max effekt 129 hk (95 kW) vid 5 000 r/­min, max vridmoment 245 Nm mellan 1 600–3 000 r/­min.
Kraftöverföring: Motor fram, framhjulsdrift. 6-växlad manuell låda.
Fjädring/hjulställ: Skruvfjädring, krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med undre triangellänk. Bak multilänkaxel.
Styrning: Elmotordriven servo. Vändcirkel 11,4 meter.
Bromsar: Skivor fram (ventilerade) och bak. Antisladdsystem.
Hjul: Lättmetallfälg. Fälgbredd 7,5 tum, däck 235/55 R18.
Mått/vikt (cm/kg): Axelavstånd 270, längd 443, bredd 187, höjd 163, spårvidd f/b 160/163. Markfrigång 21,1. Tjänstevikt 1 690, maxlast 370, max släpvagnsvikt 1 600. Taklast 75. Tank 54 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 460–1 336 liter.
Fartresurser: Acceleration 0-100 km/h 10,9 s, toppfart 180 km/h.
Bränsleförbrukning (WLPT): Låg 0,92 l/mil, extra hög 0,74 l/mil, hög 0,61 l/mil, medium 0,69 l/mil, blandad körning 0,71 l/mil. CO2 162 g/km.
Garantier: Nybil 2 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år, lack 3 år, assistans 3 år.
Skatt: 6 404 kronor per år de tre första åren, därefter 1 482 kr per år.

Rivaler

Mazda CX-30 Skyactiv-X 2020

Foto: Glenn Lindberg

Mazda CX-30 2,0 Skyactiv-G Mildhybird
Något av en livsstilsbil med egen design. Fyrcylindrig tvålitersmotor med mildhybridteknik ger 141 g/km och lättväxlad, manuell sexväxlad låda. Trångt baksäte och mindre flexibel än XC40. Finns även med fyrhjulsdrift och 180 hk med en attraktiv prislapp.
Pris: 269 900 kronor.

Skoda Kamiq TSI 150 DSG Style 2020

Foto: Glenn Lindberg

Skoda Kamiq 1,5 TSI 150 Ambition
I princip samma bil som VW T-Roc, fast i snällare look. Trecylindrig 1,5-liters bensinturbo på 150 hk som släpper ut 134 g/km. Inte samma fina åkkomfort som Volvo men Kamiq fixar de flesta vardagssysslor.
Pris: 246 200 kronor.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
– gratis första månaden
Därefter 99 kr/mån – ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer