Som vi har längtat efter Volvos laddhybridversion av hyllade suven XC40. Men så många som nu blir besvikna över priset som närmar sig en halv miljon kronor. Och vad är det egentligen för XC40 som levereras strax före årsskiftet? Inte ens en världspremiär kan riktigt svara på det.

Det här är nytt!

Laddhybrid
XC40 förses med ett batteripaket och elmotor för att kunna köras cirka fem mil på el.

En elmotor
Till skillnad mot laddhybriderna på SPA-plattformen används endast en elmotor och XC40 är därmed enbart framhjulsdriven.

Nytt batteri
Från och med vecka 46 förses XC40 med det senaste batteripaketet vilket betyder längre räckvidd.

Lite för kort räckvidd, aningen sent ute och alldeles för dyr. Det är med de känslorna för Volvo XC40 T5 Twin Engine jag landar på Gotland för den allra första provkörningen av Volvos folkhybrid. Bilarna som står uppställda utanför flygplatsen i Visby tillhör de specialversioner som Volvo plockade fram till lanseringen tidigare i vår. Det betyder en given utrustningsnivå och en första specifikation på batteriet. Bilserien vi provkör började byggas i Volvos fabrik i belgiska Gent under vecka 17 i år. Men de bilar som du kan beställa nu börjar byggas under vecka 46 och kan levereras till kunder i Sverige tidigast före årsskiftet. Då släpper Volvo loss hela sitt utrustningsutbud och det görs en hel del uppdateringar på bilen.

Volvo XC40 T5 Twin Engine-12

XC40 i sitt laddhybridutförande är enbart framhjulsdriven.

Viktigaste nyheten inför modellår 2020 är att hela batteripaketet byggs ut och får samma 15-procentiga effektökning som vi sett i SPA-bilarna under våren. Det betyder att räckvidden kliver över den i Kina så viktiga gränsen om fem mil, enligt NEDC-mätningen, på en laddning. Bilar som byggs från och med vecka 46 får också bränslevärmare. Att värma bilar som står på laddning är standard redan för de tidigare bilarna. Faktarutan till denna provkörning gäller de bilar som ni kan köpa nya i dag med leverans före årsskiftet medan bilderna du ser är tagna på R-Designversionen som byggdes tidigare i år inför den första lanseringen.

Volvo XC40 T5 Twin Engine-6

XC40 har mycket gemensamt med kommande Polestar 2, men den är ju däremot helelektrisk.

Det finns också en tredje förbättring. När jag provkörde S60 T8 Twin Engine i Los Angeles i höstas klagade jag på ett högfrekvent ljud som finns från laddhybridens eldrivlina. Samma irriterande ljud finns också här på XC40. Det märks tydligt när jag släpper gasen men enligt Volvos laddhybridexpert Robert Lilja finns ljudet där även vid gaspåslag. Lilja lovar att bilarna som börjar byggas vecka 46 kommer att justeras för att få ner just det ljud jag diskuterade med Volvos personal om redan i Los Angeles. Däremot törs Lilja inte säga något om förbättringar på SPA-hybriderna. Jag hoppas verkligen att Volvo kommer tillrätta med det högfrekventa vinande ljudet i samtliga sina laddhybrider. För det är ett ljud som konkurrenterna på något sätt klarat av att isolera bort.

IMG_9747

Bensinmotorn får hjälp av bara en elmotor. T8-alternativen till XC90 och XC60 har två.

Redan under nästa år kan också Volvo introducera en T4 Twin Engine, GPS-baserad regenerering och en GPS-styrd farthållare. Bilen kan alltså då själv anpassa farten i en kurva och också ta hand om batteriet på ett smartare sätt. I dag måste föraren använda hold-knappen i mittkonsolen för att stoppa dräneringen av batteriet. Det kan till exempel vara bra om du vet att du ska köra fem, tio mil och efter det komma in ett område där det passar bra med el.

IMG_9760

Interiört känner man igen sig. Funktionen fortfarande bra!

Volvo har valt att i körprogrammet Hybrid tömma batteriet till en arbetsnivå där det finns el kvar för de grundläggande behoven. Övriga körprogram är Pure, för eldrift, Power, där el- och bensinmotorn går med full effekt, samt Off Road. Enligt Volvo handlar förseningen av XC40 T5 Twin Engine, om det ens är en försening, om att fabriken i Gent behöver en lugnare start på produktionen av den för dem helt nya drivlinan. Min förklaring är att Volvo missbedömt efterfrågan på batterier och nu behöver göra en taktisk lansering baserad på tillgång av batterier mer än efterfrågan på bilar. Min teori stärks av att Volvo direkt plockar ett nytt batteripaket till den faktiska byggstarten.

Det är lite svårare att förstå och genomskåda Volvos prisstrategi. Den billigaste Momentum-versionen, den som börjar byggas under vecka 46, har ett frånpris på 459 900 kronor. Det är i och för sig klart billigare än blivande konkurrenten Audi Q5 TFSI-e och troligen också den laddhybridversion av BMW X1 som ska komma till Europa om ett knappt år. Plockar vi fram en konkurrent från Mercedes handlar det närmast om helt nya GLB. Tyvärr vet vi än så länge väldigt lite om Mercedes GLB men Mercedes tillhör de tillverkare som nu snabbt jagar på för att nå en räckvidd för sina hybrider på cirka tio mil.

IMG_9768

Kommande tjänstebilsfavorit men dyr. T4 Twin Engine bör komma och bli instegsmodell.

Men den som tittar bortom de givna premiumkonkurrenterna hittar gott om laddhybridalternativ som är betydligt billigare och som också har längre räckvidd på el än XC40. Kia Niro eller Optima och sommarens nyhet Volkswagen Passat GTE kan alla tre konkurrera med Volvo XC40 T5 Twin Engine vad gäller räckvidd och pris. Till skillnad från T8 och T6 Twin Engine-bilarna är XC40 T5 Twin Engine enbart framhjulsdriven. En enda elmotor arbetar tillsammans med en dubbelkopplingslåda för att plocka kraft från batteriet eller förbränningsmotorn till framaxeln. Enligt Volvo är det här ett billigare alternativ än de dubbla elmotorerna i T8-bilarna.

IMG_9717

Jan-Erik bakom ratten på en efterlängtad nyhet – Volvo XC40 som laddhybrid.

Batteripaketet i XC40 Twin Engine är på 10,7 kWh och jämför vi tjänstevikten med en vanlig XC40 T3 ser vi att batteripaketet och den nya drivlinan väger cirka 200 kg. Batteriet påverkar även innerutrymmet med en något grundare mittkonsol, ingen plats för hatthyllan under golvet i bagageutrymmet och golvet är inte heller fällbart. Volvo har också plockat bort 17-tumshjulen till förmån för 18, 19 eller 20 tum på laddhybriden. Den högre vikten märks inte speciellt mycket på köregenskaperna. Ute på de gotländska landsvägarna visar XC40 samma fina styrning och väghållning som en gång gav bilen titeln Car of the Year 2018. Batteripaketet har heller inte påverkat sittpositionen, komforten eller utrymmet i baksätet. Designen är densamma som tidigare XC40 med tillägg av en väldigt anonym skylt där det står Twin Engine på bakluckan och lucka till ladduttaget på vänster framskärm.

Volvo XC40 T5 Twin Engine-11

Prismässigt kommer T5 AWD ha det svettigt mot Kia Niro Plug-in.

Volvo XC40 T5 Twin Engine Momentum

Pris
från 459 900 kronor, säljstart i Sverige i våren 2019, byggstart vecka 46 2019.


Motor
Bensin-el. Tvärställd 3-cyl radmotor 2 överliggande kamaxlar. 4 ventiler per cylinder. Kamrem. Turbo. Kompression 10,5:1. Borrning/slag 82,0/93,2 mm, cylindervolym 1 477 cm3. Max effekt 180 hk (132 kW) vid 5 800 r/­min, max vridmoment 265 Nm mellan 1 500–3 000 r/­min. Elmotor 82 hk (60 kW) 160 Nm. Total effekt: 262 hk, 425 Nm. Batterityp litiumjon 10,7 kWh.


Kraftöverföring
Motor fram, framhjulsdrift. 7-växlad automat, dubbelkoppling.


Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring, krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med undre triangellänk. Bak multilänkaxel.


Styrning
Elservo. Vändcirkel 11,4 meter.


Bromsar
Skivor fram (ventilerade) och bak. Antisladdsystem.


Hjul
Lättmetallfälg. Fälgbredd 7,5 tum, däck 235/55 R18.


Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 270, längd 443, bredd 187, höjd 163, spårvidd f/b 160/163. Markfrigång 21,1. Tjänstevikt 1 871, maxlast i. u, max släpvagnsvikt i. u. Tank 48 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 460–1 336 liter.


Fartresurser
Acceleration 0-100 km/h 7,3 s, toppfart 205 km/h.


Bränsleförbrukning (NEDC)
Blandad ­körning 0,17 l/mil. CO2 38 g/km. Räckvidd på el 50–54 km.


Bränsleförbrukning (WLTP)
Blandad ­körning 0,2 l/mil. CO2 46 g/km. Räckvidd på el 42–46 km.


Garantier
Nybil 2 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år, lack 3 år, assistans 3 år.


Skatt
360 kronor per år de tre första åren.

Rivaler

Mitsubishi-PHEV

Mitsubishi Outlander PHEV
Klart rymligare än lilla XC40 och en räckvidd på el på, enligt tillverkaren, 54 km. Men köregenskaperna är inte lika vassa som för Volvon.
Pris: från 399 900 kronor.

The new Volvo XC60

Volvo XC60 T8 Twin Engine
Den interna konkurrensen kan bli tuff då den större XC60:n inte är så väldigt mycket dyrare. Räckvidden på el är likvärdig som i XC40.
Pris: 569 900 kronor.

Visa kommentarer