Från början var det tänkt att inga befintliga Volvomodeller skulle få nyutvecklad VEA-motor med AWD-drivning. Nu kommer XC60 med T6 AWD-drivlina, fyrcylindrig bensinare med hela 306 hästkrafter – tack vare både kompressor och turbo!

Det här är nytt!

Kompressor: Den nya VEA Drive-E T6 har både turbo och kompressor som tjuter som den ska.
Försäljning: Volvo XC60 var Europas mest sålda premiumsuv 2015!
Classic: Snart, modellår 2017, blir modellens sista produktionsår.
Polestar: Vi väntar på när Polestarmodellen med +450 hk och extra elturbo kommer? Drivlinan verkar kunna klara en del.

Gammal är äldst heter det ju, något som verkar stämma på stadsjeepen Volvo XC60. På ålderns höst når bilen toppnoteringar försäljningsmässigt – särskilt globalt. Tydligen vet man aldrig när en bilmodell är uträknad.
I Sverige brummar de allra flesta XC60 omkring med den raka femcylindriga 2,4-liters ”marindieseln”, konstruktionen har länge varit populär även som Volvo Penta-motor. Successivt har den nya fyrcylindriga VEA-motorn ersatt tidigare femcylindriga varianter, men har du beställt din XC60 med fyrhjulskrafs har det fortsatt varit dieselfemma eller till och med bensinsexa på tvären under huven. Tills nu.

Volvo XC60 T6 AWD

Foto: Hans Hedberg

Inne på sitt åttonde produktionsår skiner modellen upp lite extra och får Drive-E T6-drivlinan från nya XC90. Det innebär fyrcylindrig bensinare på 1 969 cm3 med toppeffekt på hela 306 hk vid 5 700 r/min, vridmomentet 400 Nm finns möjlighet i det breda varvtalsspannet 2 100-4 800 r/min. Orsaken till de höga siffrorna och det dieselstarka vridet har sin förklaring i att motorn är dubbelt tvångsmatad. Kompressor skjuter på från bottenregistret, längre upp i varvtalsskalan kopplas turboaggregat in och ger ett kraftfullt fulltryck. Som sig bör viner kompressorn en del, men ljudet är trevligt, kultiverat och ärligt, inget ljudsamplande här inte.

Volvo XC60 T6 AWD

Foto: Hans Hedberg

Åttastegad Geartronic konventionell automatlåda är standard, fyrhjulsdrift AWD likaså. Tjänstevikten för XC60 T6 AWD är 1,9 ton, ändå sprintar bilen på raskt. Acceleration 0-100 km/h fixas på 6,9 sekunder, toppfarten är begränsad till i sammanhanget låga 210 km/h. Det senare en säkerhetspolicy för alla högbyggda Volvo. Bensinförbrukningen vid blandad körning uppges till 0,77 l/mil, vid det hetsiga provkörningstillfället snittade vi höga 1,05 l/mil. Men lugn landsvägslunk visade mildare siffror: 0,81 l/mil.

Bensinmotorn har ett vrid som påminner om en dieselmotor.

Foto: Hans Hedberg

Bensinmotorn har ett vrid som påminner om en dieselmotor.

Automatlådan är snabb att skifta mellan alla åtta kuggar, nästan för snabb. Även i normalläget är drivlinan ”på tå” och i sportläget river dubbdäcken hårt mot den för dagen torra Göteborgsasfalten. Ett lugnare ekonomiläge hade varit att föredra.
Att Volvo fumlar bort att T6-drivlinan förutom turbo även har kompressor är inget annat än ett misstag i arbetet. Det får vara hur ordentligt och ”in to the box”-korrekt med motornomenklaturen hos Volvo nuförtiden men nog borde ett emblem SC för ”Supercharged” vara på sin plats? Volvo får detta tips gratis av oss – minns var ni läste detta först.

Varför inte ett SC-emblem på bakluckan som avslöjar att det finns en kompressor under huven?

Foto: Hans Hedberg

Varför inte ett SC-emblem på bakluckan som avslöjar att det finns en kompressor under huven?

I övrigt inget att rapportera. XC60 är oförändrad vilket innebär fin komfort, trygg körupplevelse och något gammaldags jämförd med nyutvecklade SPA-baserade 90-serien. Nästa modellår, 2017, blir nuvarande modells sista, extra betitlad med Classic-namn och lite extra lull-lull-utrustning. Toppversionen T6 AWD visar att även en pensionärsmogen typ kan förvandlas till stark atlet med lite snabba ingrepp.

Volvo XC60 T6 AWD

Pris
456 800 kronor, säljs nu.


Motor
Bensin. Tvärställd 4-cyl radmotor med 2 överliggande kamaxlar. 4 ventiler per cylinder. Kamrem. Turbo och kompressor. Kompression 10,3:1. Borrning/slag 82,0/93,2 mm, cylindervolym 1 969 cm3. Max effekt 306 hk (225 kW) vid 5 700 r/min, max vridmoment 400 Nm mellan 2 100-4 800 r/min.


Kraftöverföring
Motor fram, fyrhjulsdrift. 8-växlad automatlåda.


Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring, krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med undre triangellänk. Bak multilänkaxel.


Styrning
Elmotordriven servo. Vändcirkel 11,9 meter.


Bromsar
Ventilerade skivor fram och bak. Antisladdsystem.


Hjul
Lättmetallfälg. Fälgbredd 7,5 tum, däck 235/65 R17.


Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 278, längd 464, bredd 189, höjd 171, spårvidd f/b 163/159. Markfrigång 20. Tjänstevikt 1 905, maxlast 600, max släpvagnsvikt 1 800. Tank 70 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 495-1 455 liter.


Fartresurser
Acceleration 0-100 km/h 6,9 s, toppfart 210 km/h.


Bränsleförbrukning
Stad 0,99, landsväg 0,64, blandad körning 0,77. CO2 179 g/km.


Garantier
Nybil 2 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år.


Skatt
1 856 kronor per år.

Rivaler

Porsche Macan
Porsche Macan S
Med V6-motor och 340 hk något rappare än Volvo, samtidigt törstigare. Ekonomironden går till Volvo, körglädjesmatchen ohotat till Porsche.

Pris: 630 000 kronor.


BMW X3 xDrive 35d
BMW X3 xDrive35i
Rak 6-cyl med 306 hk gör X3 komplett, en verklig körmaskin. Utrustad som likvärdig XC60 drar dock det initialt ”låga” grundpriset iväg rejält.

Pris: 504 000 kronor.

Visa kommentarer