Runt hörnet väntar Polestars nya elektrifierade sportiga bilmodeller tillverkade i en helt ny fabrik i Kina. I väntan på detta provar vi den senaste effektoptimeringen hos starkaste Drive-E-drivlinan i XC60 T6 AWD.

Det här är nytt!

Kostnad
9 350 kronor kostar optimeringen. Den borde vara standard på T6 AWD-drivlinan.
Humörväxlingar
Ommappningen av växellådans temperament märks. Särskilt att lådan håller kvar vid uppväxlingarna i Dynamic-läget.
Hisingen
Polestar flyttar närmare Volvo, både tekniskt och fysiskt. Ett nytt huvudkvarter öppnar snart upp precis bredvid Torslandaverken.

Sedan Volvo Cars köpte Polestar Performance AB sommaren 2015 genomgår den interna sportsektionen en grundlig förändring till att bli en mer eller mindre fristående biltillverkare. Nytillträdd vd är tysken Thomas Ingenlath som lämnade över sitt tidigare chefsdesignjobb hos Volvo till kollegan Robin Page.

Just satsningen på design och attityd – märket ska enligt uppgift bli en ”Tesla-dödare” – kommer vi märka påtagligt hos framtidens Polestarbilar. Men än så länge livnär sig Polestar på sin grundbult, att optimera standard-Volvobilar. Särskilt nya tjänstebilar förses ofta med motor- och drivlineuppdateringar. Temat är mest att likna vid att Volvo tjänar in på gungorna vad man förlorat på karusellen. Extra betalningsvillighet är länkat till prestigehöjningen som det lilla blåa emblemet på bakluckan signalerar till omgivningen.

Provkörning av Volvo XC60 T6 AWD Polestar Engineered

Kompressor och turbo höjer toppeffekten med 14 hästkrafter samt att vridmomentet ökas med 40 newtonmeter.­ Men viktigare är att Geartronic-lådans växlings­punkter justerats med betydligt vassare gasrespons.

Vi plockar ut en XC60 T6 AWD som har försetts med Polestar Engineered-paket. Det innebär att den tvåliters Drive-E bensinmotor, utrustad med både kompressor och turbo, höjer toppeffekten med 14 hästkrafter samt att vridmomentet ökas med 40 newtonmeter.­ Men viktigare är att Geartronic-lådans växlings­punkter justerats med betydligt vassare gasrespons. Prispåslaget är 9 350 kronor.

Halvvägs in i modellår 2018 försågs Volvos T5 och T6 med partikelfilter vilket innebär att T6 får standardeffekten sänkt med tio hästkrafter till 310 hk, toppeffekt med optimeringspaketet är således 324 hästkrafter. Provbilen saknar ”uppgraderingen” med partikelfilter men Volvo-Polestar hävdar att inga prestandavvikelser skett i och med införandet av filtertekniken. Fan tro’t. Acceleration 0-100km/h kapas endast med en tiondels sekund till 5,8 s, toppfarten är alltjämt begränsad till tillräckliga 230 km/h.

Svenska Polestar gasar på för fullt. Med optimering kommer T6 till sin fulla rätt.

Svenska Polestar gasar på för fullt. Med optimering kommer T6 till sin fulla rätt.

Rådande vinterväglag gör att det blir svårt att exakt mäta eventuella prestandaförluster, desto enklare att utröna karaktären hos den uppdaterade drivlinan. Med det lilla vredet på mittkonsolen går det att justera ”Drive Mode” men det är inte förrän du scrollat till sportigaste Dynamic som du märker skillnaden. I det vanliga Comfort-läget justeras utläggsreaktionen vid ungefär halvgas och växlingspunkterna skärps från knappt trekvarts gaspådrag. I Dynamic-läget justeras gaspådrag redan från start, växlingspunkter ligger generellt på högre varvtal än basvarianten och funktionen Curve Hold förhindrar uppväxlingar i kurvor. Om man snabbt lyfter av gaspedalen – Fast Off – triggas drivlinan till att ligga kvar längre på vald växel. Brake Shift-nivån är också lyft, nerväxling sker då tidigare vid inbromsning.

Den lilla ljusblå Polestar-skylten kommer tas ner i samband med omgörningen av varumärket.

Den lilla ljusblå Polestar-skylten kommer tas ner i samband med omgörningen av varumärket.

Att denna tvåliters drivlina har mer potential än så vet vi redan. S/V60 Polestar har 367 hästkrafter och för ett par år sedan provkörde vi en S60-prototyp med trippla överladdningsfunktioner (konventionell avgasturbo/kompressor/elektrisk turbo) och en toppeffekt på dryga 450 hästkrafter. Kommande Polestar 1 använder delar av den maskintekniken, parat med elmotorer som ska hissa systemeffekten till +600 hk.

Efter att sladdat runt i den moddiga nysnön i Landvetterskogarna öster om stan vänder vi åter mot citys kallblöta asfalt. Att snitsigt linjespel får gå före funktion visar den imbildning som lätt uppkommer på sidoframrutorna hos XC60. Rutorna hamnar i lä från ventilationsutsläppen tack vare dörrinsidans uppsvängda övre karm. Medicinen är att justera upp fläkthastigheten i onormalt högt läge, men knappt ens då blir det imfritt på fuktblöta göteborgsdagar. Känns inte riktigt 2018. Kanske läge att återintroducera öppningsbar trekantig ventilationsruta (försvann hos 240 från och med modellår 1973) igen?

Imbildning på de främre XC60-sidorutorna irriterar, dessa hamnar i lä bakom den vinklade fönsterkarmen.

Imbildning på de främre XC60-sidorutorna irriterar, dessa hamnar i lä bakom den vinklade fönsterkarmen.

Med friktionsdäck av kontakttyp, Nokian WR3 SUV dimension 255/45 R20, blir styrkänslan inte alls lika skarp som XC60 med sommardäck. Därför passar det bättre att individuellt scrolla in komfortläge på chassi, minsta rattmotståndet men behålla det mest frustiga läget på drivlinans effektutsöndring. Då rullar XC60 T6 AWD mjukt och harmoniskt, men är samtidigt mer på tå vid omkörningar och rivstarter. Dock hade vi gärna önskat oss ett än mer rivigt avgasljud – gärna fysiskt, men kanske även artificiellt laddat.

Med den lyxiga Inscription-förpackningen (+40 000 kr) hos provbilen saknas inte sportiga R-Design (ytterligare +5 000 kr) även om dess sänkta sportchassi kanske hade varit att föredra – enstaka – torra sommardagar. Teknologitänket bakom den knappa arbetstimmen det tar Volvoteknikern att installera omprogrammeringssystemet är helt klart digert. XC60 T6 AWD kostar i grundutförande en halv miljon kronor och givet är att Volvo borde skicka med Polestar Engineered-uppgraderingen på köpet – så mycket bättre och roligare blir nämligen den sportiga folksuven. Men då tjänar man ju inte på den förlorande karusellens tillkommande extragungor.

Volvo XC60 T6 AWD Polestar Engineered

Pris
501 250 kronor.


Motor
Bensin. Tvärställd 4-cyl radmotor med 2 överliggande kamaxlar. 4 ventiler per cylinder. Kamrem. Kompressor och turbo. Kompression 10,0:1. Borrning/slag 82,0/93,8 mm, cylindervolym 1 969 cm3. Max effekt 324 hk (246 kW) vid 5 700 r/­min, max vridmoment 440 Nm mellan 2 200-5 100 r/­min.


Kraftöverföring
Motor fram, fyrhjulsdrift. 8-växlad automatlåda.


Fjädring/hjulställ
Fram skruvfjädring, bak luftjädring. Krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med dubbla triangellänkar. Bak multilänkaxel.


Styrning
Elservo. Vändcirkel 11,4 meter.


Bromsar
Ventilerade skivor fram och bak. Antisladdsystem.


Hjul
Lättmetallfälg. Fälgbredd 7,5 tum, däck 235/60 R18. Mått/vikt (cm/kg): Axelavstånd 286, längd 469, bredd 190, höjd 164, spårvidd f/b 165/165. Tjänstevikt 2 002, maxlast 488, max släpvagnsvikt 2 400. Tank 71 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 505-1 432 liter.


Fartresurser
Acceleration 0-100 km/h 5,8 s, toppfart 230 km/h (begränsad).


Bränsleförbrukning
Stad 0,97 l/mil, landsväg 0,66 l/mil, blandad körning 0,77 l/mil. CO2 176 g/km.


Garantier
Nybil 2 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år.


Skatt
1 790 kronor per år. Ny skatt efter 1 juli 2018: 7 902 kronor.

Rivaler

Mercedes GLC Coupé 2017
Mercedes GLC 300 4Matic Coupé
Man vill ha AMG 43-drivlinan men prispåslaget på 150 000 kronor avskräcker. 300-maskinen på 245 hk lär få svårt att hänga på Volvon.
Pris: 522 900 kronor.

 

Porsche Macan 2017
Porsche Macan
Minsta Macan med tvåliters fyrcylindrig bensinturbo på 252 hk är inte direkt oäven med sin fina PDK7-låda och fyrhjulsdrift.
Pris: 576 000 kronor.

Visa kommentarer
NUVARANDE Provkörning av Volvo XC60 T6 AWD Polestar Engineered
NÄSTA Provkörning av Vessla 45 km/h