Volvos före detta kassako XC90 rullar snart in på sitt slutvarv. Innan dess pumpar Volvo bilen full med utrustning och för den som anser D5-­motorn vara klen erbjuder Polestar Performance ett prisvärt trimkit som höjer kraften.

Första intrycket #384

Tilltaget är att skicka med R-Design och sjusitslösning som standard. Trimkit från Polestar Performance och prestandan upplevs (nästan) i takt med tiden.

Nytt för modellåret är det förstorade Volvo-järnmärket i grillen som ser ut att tangera övre och nedre huvlinje. Det smarta tredje baksätet ingår numera som standard till XC90 samt till D5-dieselmotorn även utrustningspaketet R-Design. Till V8-modellen är det lyxigt Executive-paket som gäller.

Göteborgsföretaget Polestar har gjort sig kända genom sin STCC-­satsning. Deras Performance-avdelning erbjuder även trimkit till diverse Volvo-modeller. Till XC90 D5 kostar det 8 900 kronor, i priset ingår installation hos Volvo-handlare. Passar den nya motorgeneration från och med modellår 2006 som har 185 hästkrafter. Extra krafttillskott på 20 hästkrafter ger totalt 205 hk – topp­effekten uppnås 250 r/min tidigare än hos vanliga D5 – och tillsammans med ökat vridmoment 450 newtonmeter (+50 Nm) upplevs XC90 D5 piggare än vanligt. Bränsleförbrukning och CO2-utsläpp uppges vara oförändrade, men accelerationen 0 till 100 km/h kapas med fyra tiondelar till 11,1 sekunder.
Den Sexväxlade Geartronic automatlådan stämmer bäst till denna drivlina och funktionen som ”håller i” ilagd växel låter dig köra manuellt utan ständiga växlingar.

Tyvärr innebär Volvos säljkampanj med R-Design ”på köpet” även stötigare rullkomfort eftersom chassit är styvare satt. Provbilen rullade på 17-tums vinterdäck, sommardäcken monteras på 19-tums fälg, ”Vulcanis” med däckprofil 255/50. Räkna med att detta blir ännu tuffare.
Kraftfodret under huven är välkommet, men antagligen mest för den tyska marknaden. I högre, autobahn­anpassade, hastigheter sätter sig det hårda chassit och XC90 hakar enkelt på i vänsterfilstempot.
Extra utrustning och vettig konstruktion gör XC90 fortfarande attraktiv på marknaden, och det inte enbart för folk som söker sig en suv i första hand. Modellen har många styrkor och nu även med än mer dieselkraft.

volvo xc90 d5 polestar

Pris
469 800 kronor.

Motor
Diesel. 5-cyl tvärmonterad rad­motor, 2 överliggande kamaxlar per cylinder­rad, 4 ventiler per cylinder. Kompression 17,0. Borrning/slag 81,0/93,2 mm, cylindervolym 2 401 cm3. Max effekt 205 hk (151 kW) vid 3 750 r/min, max vridmoment 450 Nm vid 2 000 r/min. 

Kraftöverföring
Motorn fram, fyrhjulsdrift. 6-växlad automat. 

Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring och krängningshämmare. Fram undre triangellänkar, bak multilänkaxel.

Styrning
Kuggstång, hydraulisk servo. Vändcirkel 12,5 meter.

Bromsar
Ventilerade skivor fram och bak. Låsningsfritt system.

Hjul
Fälg 8 tum, däck 255/50 R19.

Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 286, längd 481, bredd 191, höjd 173, spårvidd f/b 163/162. Tjänstevikt 2 160, maxlast 610, max släpvikt 2 250. Taklast 100. Tank 80 liter.

Fartresurser*
Toppfart 190 km/h. ­Acceleration 0-100 km/h 11,1 s. 

Bränsleförbrukning/miljö*
Stad 1,11, landsväg 0,85, blandad körning 0,71 l/mil. CO2 224 g/km. 

Skatt
6 993 kronor per år.

* Enligt tillverkaren


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
– gratis första månaden
Därefter 99 kr/mån – ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer