Provkörning av Volvo XC90 T6 AWD R-Design Polestar Engineered Optimisation

Volvos framgångsrika XC90-modell fyller fem år och då är det hög tid för facelift. Omstöpningen är ytterst mild, vi tar tempen på rivigaste T6-drivlinan som bestyckats ytterligare med Polestar Engineered-optimering för att hålla konkurrensen inom stor-suvsegmentet stången.

Det här är nytt!

Design
Det krävs ett skarpt tränat Volvo-öga för att se ansiktslyftet. Till exempel är frontgrillen nu mer konkav.
Mildhybrid
Med 48-voltssystem får nya dieseldrivlinan B5 extra kraft.
T8
Twin Engine-alternativet har fått större batteri som förlänger el-räckvidden med 15 procent.
Optimering
Med Polestar Engineered-optimering hissas gasrespons och motorprestanda.

Billigaste – om uttrycket ursäktas – Volvo XC90 av modellår 2020 kostar 619 900 kronor. Då är det T5 AWD Inscription som gäller, vill man ha tuffare R-Design-paket stiger priset med 5 000 kronor och önskas ”mer brus i baljan” köper 40 000 kronor den både turbo- plus kompressormatade Drive-E T6-drivlinan som ger effekthöjning från 250 till 310 hästkrafter. Är inte detta nog kan man beställa prestandaoptimering (+16 hk) för 6 900 kronor som även vässar maskinresponsen betydligt.

Volvo XC90 T6 AWD R-Design Polestar Engineered Optimisation 2020

Foto: Glenn Lindberg

Volvo har gått varsamt fram och hushållit med designbudgeten. Blanksvarta backspegelhus och fönsterlister ger XC90 R-Design tuffare look. 22-tumshjulen är extra utrustning.

Stora 20-tumshjul är standard men provbilen har sexekrade 22-tums värstingsfälgar som trissar upp köpeskillingen med 25 000 kronor och som kräver rejäla 275/35-däck. Tillsammans med den nya konkava frontgrillen och alla blanksvarta detaljer får XC90 en modernare look som säkert fortsatt kommer att locka till sig köpare. Till dags dato har XC90 sålts i drygt 320 000 exemplar sedan de 1 927 första limiterade First Edition började säljas i slutet av 2014. Det ligger helt i linje med vad ägarna inom Geelygruppen önskade sig – betänk att XC90-modellen var den allra första ut från ”det nya” Volvo efter uppköpet från Kina den 28 mars 2010.

Volvo XC90 T6 AWD R-Design Polestar Engineered Optimisation 2020

Foto: Glenn Lindberg

Den kraftfulla optimerade Drive-E-bensinfyran mår som allra bäst när den inte pressas till sitt yttersta, snabbt motorvägstempo är dock mammas gata. Med aktivt chassi Four-C (+26 900 kr) ersätts skruvfjädringen fram och den tvärgående kompositbladfjädern bak med fint fungerande luftfjädring runt om. Trots de stora däcken är XC90 varken nervös eller oroväckande bullrig, i stället uppskattas greppet och styrkänslan. Notera att de officiella förbrukningssiffrorna stiger någon procent med den större hjulutrustningen som ökar både rullmotståndet samt aerodynamiken. Får offras på fåfängans altare. I verkligheten är det svårt att få T6:an att bränna mindre än en liter soppa per mil, vilket är någon deciliter för mycket.
Den populära dieseln D5 utgår till modellår 2020 och ersätts med mildhybriden B5.
Laddhybriden T8 Twin Engine har fått utökad batterikapacitet med längre el-räckvidd.

Volvo XC90 T6 AWD R-Design Polestar Engineered Optimisation 2020

Foto: Glenn Lindberg

Distansradarn och parkeringskameran är diskret förpackade i mitten av Volvo-järnmärket.

För att haussa premiumfeelingen går det att beställa XC90 med enbart sex sittplatser där den traditionella baksätessoffan ersätts med dubbla kaptensfåtöljer kopierade från den lyxiga Excellence-modellen. Lär bli en särling på den svenska marknaden. XC90 lever annars fortfarande gott på sin flexibla inredningslösning som är skapt för både last och lust. Ett funkis-arv som modellen förvaltar väl från den första generationen som debuterade redan år 2002.

Volvo XC90 T6 AWD R-Design Polestar Engineered Optimisation 2020

Foto: Glenn Lindberg

T6-motorn ger 310 hästkrafter som standard men optimering trissar upp effekt och gasrespons.

För att undgå att hudflänga plånboken maximalt vore den mildare T5 AWD-drivlinan ändå ett smartare val, men med passusen att komplettera med den trevliga effektoptimeringen för körbarhetens skull. Det är nämligen ”nya” XC90 värd.

Volvo XC90 T6 AWD R-Design Polestar Engineered Optimisation

Pris
671 800 kronor, säljs nu.


Motor
Bensin. Tvärställd 4-cyl radmotor med 2 överliggande kamaxlar. 4 ventiler per cylinder. Kamrem. Turbo och kompressor. Kompression 10,3:1. Borrning/slag 82,0/93,2 mm, cylindervolym 1 969 cm . Max effekt 326 hk (240 kW) vid 5 700 r/min, max vridmoment 400 Nm mellan 2 200-5 100 r/min.


Kraftöverföring
Motor fram, fyrhjulsdrift. 8-växlad automatlåda.


Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring fram, krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med dubbla triangellänkar. Bak tvärgående bladfjäder, multilänkaxel. Luftfjädring tillval.


Styrning
Elservo. Vändcirkel 12,1 meter.


Bromsar
Ventilerade skivor fram och bak. Antisladdsystem.


Hjul
Lättmetallfälg. Fälgbredd 9 tum, däck 275/35 R22.


Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 298, längd 495, bredd 196, höjd 174, spårvidd f/b 167/168. Markfrigång 21. Tjänstevikt 2 176, maxlast 575, max släpvagnsvikt 2 700, taklast 100. Tank 71 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 692-1 816 liter.


Fartresurser
Acceleration 0-100 km/h 6,5 s, toppfart 230 km/h.


Bränsleförbrukning (WLTP)
Låg 1,36 l/mil, mellan 1,04 l/mil, hög 0,90 l/mil, extra hög 1,09 l/mil, blandad 1,06 l/mil. CO 240 g/km.


Bränsleförbrukning (NEDC)
Stad 1,03 l/mil, landsväg 0,71 l/mil, blandad körning 0,83 l/mil. CO 192 g/km.


Garantier
Nybil 2 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år.


Skatt
14 750 kronor per år tre första åren, därefter 3 198 kronor per år.

Rivaler

Volkswagen Touareg

Volkswagen Touareg V6 TSI 4Motion
Med bensinmotor V6 TSI på 340 hästkrafter blir stor-Folkan en tuff utmanare för XC90 T6.
Pris: 599 900 kronor.

Mercedes GLE 2019

Mercedes GLE 450 4Matic
Nya GLE är en förnäm transport. Paradgrenarna är komfort, framkomlighet och raffinering. Dyrare prislapp.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar - gratis 2 första månaderna
(därefter 99 kr/mån)
Ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer