Provkörning av Volvo XC90 T8 Twin Engine

Bristningsgränsen är nära när vi kliver in i nya XC90 i produktionsfärdigt skick. Nu är uppvisningarna och sötebrödsdagarna över. Det är upp till bevis som gäller, Volvo!

Gilla på Facebook för fler videoklipp!

Första intrycket

Twin Engine-tekniken är inte helt färdigutvecklad, men XC90 som produkt smäller konkurrenter rejält på fingrarna när det kommer till funktionalitet, komfort, effektivitet och nytänkande.

Nytändning

10/10

Prisvärd

8/10

Volvo Cars är inne i företagets största förändringsskede sedan starten 1927, ett industriprojekt i samma finansiella storleksklass som Öresundsbron. Alla anställda har bidragit till förändringen, i Göteborg har det tisslats och tasslats om omstruktureringar och nysatsningar i flera år och nya Volvo XC90 är första bilen som fysiskt bevisar omställningen. Anspänningen är mer än stor bland Volvofolket på plats i Spanien, där vi för första gången ska prova vad Hisingens framtid består av.
Trots att Volvo varit formidabla på att gödsla med förhandsstoff det gångna året är det när bilen når kunderna som verkliga facit kommer. Men först ut är motorjournalisterna och hungern är enorm. Ivern bland svenska och utländska kollegor är stor när de uppradade bilarna drar iväg. Det säger en hel del om nyhetsvärdet hos den nya svensken.

Priser och utrustningsnivå

XC90 T8        726 000 kr
XC90 T6 AWD    576 000 kr
XC90 D5 AWD    554 000 kr
XC90 D4 FWD    499 000 kr
Momentum         standard
Inscription    +40 000 kr
R-Design       +40 000 kr
Rugged Luxury  +20 000 kr
Urban Luxury   +20 000 kr

För ett år sedan var jag på hemlig ort i norra Lappland när XC90 sluttestades, trogna Teknikens Värld-läsare minns en rapport som verkligen förebådade något nytt (se TV nr 9/2014). Baserad på den nya skalbara arkitekturen SPA, med nya motortekniken VEA, förpackad med helt ny design samt med revolutionerande infotainmentsystem.
Vi ger oss givetvis direkt i kast med att provköra. Två arbetsdagar har vi på oss för att penetrera, fotografera, filma och rapportera. Första handslaget säger en hel del. Dörrhandtaget inte bara liknar Audis utan känns och reagerar på samma vis. Dörren går igen med det rätta dunsljudet, jo, Volvoteknikerna har tydligen tänkt på det mesta.

I maxat T8-utförande är det lyxbilskänsla, men det genomsyrar även instegsversionerna.

Foto: Patrik Lindgren

I maxat T8-utförande är det lyxbilskänsla, men det genomsyrar även instegsversionerna.

På chassisidan har Volvo satsat på en framvagnsupphängning med dubbla triangellänkar, konstruktionen liknar i mångt och mycket den som vi finner hos exempelvis Audis större modeller. Projektet med att frångå traditionell MacPherson-konstruktion med enkel länk gjordes delvis i hemlighet. Teknikerna byggde olika prototypmulor som högsta ledningen fick provköra i blindtest, genomslaget för den dyrare lösningen fick snabbt gehör. Sådan kreativ uppfinnarlusta uppskattats av oss förare och konsumenter! Upphängningen medför en härlig styrkänsla, som vi inte tidigare upplevt hos en Volvo. Trots det stora formatet är XC90 skojig att ratta. I de kurviga bergspartierna söder om Barcelona visar XC90 framfötterna som lekfull – kul att uppleva. Men viktigare är den stabila känslan på landsväg, bilen är varken nervös eller sävlig. Chassiteknikerna har gjort ett gott jobb. Att provbilarna är tidiga, av typen ”förserie-förserie”, märks då det skiljer i programmjukvaror, uppträdande och detaljer. Exempelvis är bilarna med T8 Twin Engine ”bara klara till 80 procent” enligt högsta utvecklingschefen Peter Mertens. Modellen ligger cirka sex månader bort till slutleverans och finjustering pågår för fullt.
Motoralternativen under dessa två intensiva provkörningsdagar är tre olika: T8 Twin Engine med laddhybridteknik, bensinaren T6 och diesel D5. Till hösten kommer instegsversion D4 på 190 hk med enbart framhjulsdrift.

Motorn aktiveras med separat startvred på tunnelkonsolen. Växelspak i äkta kristall från Orrefors.

Foto: Patrik Lindgren

Motorn aktiveras med separat startvred på tunnelkonsolen. Växelspak i äkta kristall från Orrefors.

Vi inriktar oss mest på teknikspäckade T8 med hela 400 hästkrafter i total systemeffekt när vi adderar bensinmotorns 318 hästkrafter och elmotorns 60 kilowatt (lämpligt nog på just 82 hk) och vridmoment på maffiga 400+240 Nm, men tar givetvis rejäla rundor med de övriga två. T6 är i princip T8 Twin Engine, minus elmotor och vidhängande batteripack. Effekten 320 hästkrafter och 400 newtonmeter fixas genom kompressor och turboöverladdning i samarbete. D5 är endast twinturboöverladdad med 225 hk och 470 Nm. Motorerna baseras på samma gemensamma och smarta motorstruktur 2,0-liters VEA-motor Drive-E med 82,0 x 93,2 i borrning/slag. Aluminiummotorn tillverkas i Volvos motorfabrik i Skövde och har redan i exempelvis 60/70-serien visat sig vara i paritet med BMW:s fina 20d/25d – respektive 20i/28i-maskiner. Ytterligare bevis på att Hisingsfolket inte legat på latsidan de senaste fyra, fem åren.

Tredje baksätesrad är standard i Sverige. Skjuter man fram andra raden får vuxna plats.

Foto: Patrik Lindgren

Tredje baksätesrad är standard i Sverige. Skjuter man fram andra raden får vuxna plats.

Fyrhjulsdrift förstås, senare kommer XC90 med enbart framhjulsdrivning. T6 och D5 har mekanisk ”vanlig” AWD baserad på femte generationen Haldex. Ett rappt system som har kort reaktionstid, ingreppet är direkt. Automatlåda är det som gäller, åttastegad av momentomvandlartyp av fabrikat Aisin från Japan. Växlingsskiftena går mjukt, men i Dynamic-läget tillräckligt rivigt för att ge den rätta, ”sportiga”, känslan. T8 Twin Engine har elektrisk AWD, framhjulen drivs av bensinmotorn medan elmotorn placerad på bakaxelklumpen jobbar för egen del. Systemet arbetar oroväckande ryckigt hos de tidiga provbilarna, harmonin saknas även om krafttrycket är explosivt. Acceleration 0-100 km/h ska avverkas på 5,9 sekunder. Bra siffra med tanke på att bilen väger styva 2,3 ton. Toppfarten är begränsad till 230 km/h, vilket är mer än någon annan högbyggd Volvo tidigare. Bensinförbrukningen efter två timmars körning visar på 1,05 l/mil då bilen startade med fulladdat batteri. Räckvidden enbart på el uppges till drygt 40 km, men på ”hemmaplan” i Shanghaitrakten krävs minst fem mil för att få skattelättnader ämnade för eldrivna bilar. Optimerad el/batteriförsörjning gör att XC90 T8 för den kinesiska marknaden kommer fixa kravet.

Bagageutrymmet öppnar upp brett, det är lätt att lasta. Bak-luckans, nu som en del, öppningsvinkel är dock i minsta laget.

Foto: Patrik Lindgren

Bagageutrymmet öppnar upp brett, det är lätt att lasta. Bak-luckans, nu som en del, öppningsvinkel är dock i minsta laget.

Konkurrenterna heter i första hand nya Audi Q7, BMW X5, Mercedes M-klass (byter snart namn till GLE-klass), Range Rover Sport och Volkswagen Touareg. BMW X5 ligger närmast i försäljningssiffror, 2014 såldes närmare 800 X5. Gamla, utgående, XC90 höll konkurrenterna stången även inne på sitt sista produktionsår och sålde ändå mest i segmentet. Svenskar gillar uppenbarligen sitt XC90-koncept. Volvo Personvagnar Sverige räknar med att sälja 2 500 styckna nya XC90 första produktionsåret, mest D5 AWD – men personligen tror jag många Volvokunder värnar om miljön och sitt eget varumärke och väljer den ”politiskt korrekta” T8 Twin Engine. Gäller bara att Volvoingenjörerna hinner slutjustera tekniken.
Det nya chassit fixar enkelt mycket effekt och D5 AWD upplevs i tunnaste laget, särskilt ställd mot T6 AWD som med sitt hetsigare riv gör att bilen tillåts leva ut för fullt köregenskapsmässigt. På grov grusväg visar sig XC90 från sin allra bästa sida: balans, styrning och kraft är likvärdig med de bästa premiumtyskarna när vi smiskar på med en rätt kalibrerad provbil med just T6 AWD-drivlina.

Dragvikten är låga 2 200 kg för T8. D5/T6, med ”Towing kit”, fixar dock 2 700 kg.

Foto: Patrik Lindgren

Dragvikten är låga 2 200 kg för T8. D5/T6, med ”Towing kit”, fixar dock 2 700 kg.

Vi stannar till uppe i bergen för fotografering och filmning, se mer på vår hemsida. Får tid till att betrakta formerna som jag sett i diverse olika miljöer det gångna året. Övertecknad äger ett gäng gamla Volvos och jag känner igen flera av mina klenoder i fronten på nya XC90 – PV, P1800 och 240. Designtolkningen är smart och intelligent utförd, även noviser ser på långt håll att det är en Volvo som är på ingång. Samtidigt finns det en krispighet i linjespelet även om just frontgrillen har beskyllts på diverse bilnätforum att vara onödigt stor och svulstig som om den gapade efter för mycket. Utan att snöa in på ämnet blir det tummen upp för utseendet, bilen kommer bli en nackvridare i den svenska trafikbilden inte bara i år.
Utrustningsnivå Momentum blir ­standard, tillräckligt laddad från start med bland annat åttastegad automatlåda Geartronic, Sensus med navigation och hög säkerhetsnivå. Basversionen Kinetic kommer inte att säljas i Sverige. Tillvalen Inscription respektive R-Design för lyx alternativt sport kostar 40 000 kronor extra. Vill man ha lite tuffare skogsmullelook beställer man Rugged Luxury med gråsvarta skärmbreddare och tröskellådor. Det ger XC90 ett verkligt tufft utseende.

3 frågor

Volvo XC90 T8 Twin Engine

Foto: Patrik Lindgren

Peter Mertens – Volvos chef för forskning och utveckling.

Vad är huvudorsaken till att Volvo lyckats åstadkomma både SPA och VEA Drive-E på kort tid?
– Våra olika utvecklingsteam är enastående i att få till kreativa lösningar på kort tid. Jag älskar bilar och mitt jobb på Volvo innebär att jag får jobba med de allra bästa. Svensk teknikutvecklingsanda är speciell!
Vad ansåg du om Volvo före, och nu efter tre år, som utvecklingschef?
– Jag har alltid ansett att Volvo genom åren haft relevanta bilmodeller med rätt kärnvärden, även om det varit si och så under vissa perioder. I och med nya XC90 är vi på väg tillbaka. Framtida modeller kommer att visa detta med övertygande tydlighet.
Kommer Volvo att göra en sportcoupé eller cabriolet igen?
– I nuläget inriktar vi oss på att åstadkomma nya bilar inom respektive 90-, 60 – samt 40-klustret. Men vi har stora möjligheter att bygga mer individualiserade modeller, men inte de närmaste åren.

Interiören är faktiskt ett kapitel för sig. Den nya instrumentbrädan med sina stora dekorpanelsjok, infotainmentskärmen Sensus centralt placerad och helt ny stolsutformning binder ihop kupén som sprillans ny. Startvredet till höger om den knubbiga växelväljaren i äkta Orrefors-kristall (gäller T8 Twin Engine) startar motorn, känns eget och lite exklusivt i stället för startknapp. Komfortstolarna (tillval) är tunna med separata uppbyggningar i stället för hela sitsdynor. De ger perfekt stöttning och även om provkörningen inte tillåter långsittning – som brukar vara en paradgren för Volvo – är första intrycket solitt. Den tunna utformningen ger mer knäutrymme för baksätespassagerarna, tre kan ledigt sitta bak. I Sverige är ett tredje uppfällbart baksäte under bagagerumsgolvet standard och ska enligt Volvo rymma passagerare upp till 170 centimeters längd. Men även fullvuxna ryms, vilket gör att sju vuxna faktiskt kan åka med, åtminstone kortare sträckor.
Teknikfinesserna är flera, en av de roligare är den ”röda nyckeln” som går att beställa till. Egentligen en säkerhetsfunktion, nyckeln innebär att man begränsar effekt och prestanda. Bra om man har gasglad 18-åring hemma som man värnar extra om. Även tillvalet med en liten vattentät transponder som tillåter att man låser in bilnyckeln i bilen när man ska bada/surfa är en unik gimmick.

XC90 visar att både SPA – och VEA-tekniken är rätt tänkt av Volvo. Bästsäljaren blir D5 AWD.

Foto: Patrik Lindgren

XC90 visar att både SPA – och VEA-tekniken är rätt tänkt av Volvo. Bästsäljaren blir D5 AWD.

Personligen saknar jag att bakluckan inte längre är tvådelad som hos gamla XC90. Den nedre delen kunde användas som plattform att stå på när skidboxen skulle lastas bakifrån. På nya XC90 tvingas kortvuxna stå på sätena för att nå upp till taket. Även att dörrbladen inte skär ner längre som hos exempelvis nya Audi Q7 och Range Rover Sport ger lätt smutsiga byxben om man har för bråttom i/ur bilen. Orsaken är givetvis att XC90 är storebror till kommande S/V90 men även S/V/XC60, där tekniklösningar som dörröppningar blir liknande. Räkna med flera carryovers dessa sex syskonbilar emellan.
Att Volvo under nytt chefs- och ägarstyre verkligen levererar står utom alla tvivel. Nya XC90 förebådar ett nytt Volvo med helt ny produktstrategi. Som svensk blir man inte så lite stolt, men framför allt nyfiken på vad som komma skall.

Volvo XC90 T8 Twin Engine

Pris
726 000 kronor, första kundleverans till hösten.


Motor
Bensin-el. Tvärställd. 4-cyl radmotor med 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Turbo. Kamrem. Kompression 10,3:1. Borrning/slag 82,0/93,2 mm, cylindervolym 1 969 cm3. Max effekt 318 hk (234 kW) vid 6 000 r/­min, max vridmoment 400 Nm mellan 2 200-5 400 r/­min. Elmotor 82 hk (60 kW), total effekt 400 hk, batterityp litiumjon, 9,2 kWh. Batterier placerade i kardantunneln.


Kraftöverföring
Bensinmotor fram, elmotor bak, fyrhjulsdrift. 8-växlad automatlåda.


Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring, krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med dubbla triangellänkar. Bak bladfjäder, multilänkaxel. Tillval luftfjädring fram/bak.


Styrning
Elservo. Vändcirkel 12,1 meter.


Bromsar
Skivor (ventilerade) fram och bak. Antisladdsystem.


Hjul
Lättmetallfälg. Fälgbredd 8 tum, däck 235/55 R19.


Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 298, längd 495, bredd 201, höjd 178, spårvidd f/b 167/168. Markfrigång 23. Tjänstevikt ca 2 300, maxlast ca 600, max släpvagnsvikt 2 200. Taklast 100. Tank 50 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 660-1 816 liter.


Fartresurser
Acceleration 0-100 km/h 5,9 s, toppfart 230 (begr.) km/h.


Bränsleförbrukning
Blandad körning 0,25. CO2 59 g/km. Räckvidd el +40 km.


Garantier
Nybil 2 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år.


Skatt
5 502 kronor.

Rivaler

bmw-x5-m-sport-2014-05
BMW X5 xDrive 50i
”Nya” X5 är ett genomarbetat tekniskt facelift. Trevlig att köra med överboostad trelitersmotor. Saknar Volvos fräschör, upplevs konservativ.

Pris: 784 700 kronor.


range-rover-sport-2014-38
Range Rover Sport V8
I stil och uttryck är XC90 och RR Sport inte helt olika. Faschionabel funkis, men Volvo har bättre utrymmen och snålare drivlina.

Pris: 859 900 kronor.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar - gratis första månaden
(därefter 99kr/mån)
Ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer