Första intrycket #319

Ett transportmedel i tätorten för kortare sträckor – där passar Fox perfekt. Priset attraherar, men den snåla standardutrustningen lockar föga. Servostyrning åt folket!

Basfakta

Pris
Ej fastställt, cirka 95 000 kronor.

Motor
Tvärställd 3-cyl radmotor, 1 överliggande kamaxel, 2 ventiler per cylinder. Kompression 10,3. Borrning/slag 76,5/86,9 mm, volym 1 198 cm3. Max effekt 55 hk (40 kW) vid 4 750 r/min. Max vridmoment 106 Nm vid 3 000 r/min.

Kraftöverföring
Motorn fram, framhjulsdrift. 5-växlad manuell låda.

Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring fram och bak. Fram fjäderben och enkla tvärlänkar per sida. Krängningshämmare.   Bak halvstel axel.

Styrning
Kuggstångstyrning, elektrohydraulisk servo (extrautrustning). 3,0 rattvarv, vändcirkel 10,5 meter.

Bromsar
Skivor fram (ventilerade), trummor bak. Låsningsfritt system.

Hjul
Fälgbredd 5 tum, däck 165/70 R14.

Mått & vikt (cm/kg)
Axelavstånd 247, längd 383, bredd 166, höjd 154, spårvidd fram/bak 143/143. Tjänstevikt 1 135, maxlast 310, max släpvagnsvikt uppg. saknas. Tank 50 liter.

Fartresurser*
Toppfart 148 km/h. Acceleration 0-100 km/h 17,5 s.


Förbrukning*

Stad 0,77, landsväg 0,50, blandad körning 0,60 l/mil.

*Enligt tillverkaren


Brassefolkan

Volkswagen ersätter lilla Lupo med Brasilien-byggda Fox och siktar på ett pris under 100 000 kronor.

I min fantasivärld fungerar alla biltillverkare likadant. När de ska utveckla en ny småbil utgår de från samma mall och den mallen är VW Fox. Därifrån utvecklar, krummelurar och smider de en vagn som ser glad ut både inuti och utanpå, men egentligen inte erbjuder några mervärden än grundbilen. Alltså VW Fox.
Vid första bekantskapen med Fox slås jag av den totala avsaknaden av roliga detaljer, spännande linjer och utmanande tankesätt. Den är bara bilen Bilen, ett fordon med framförallt funktion. Och vid en närmare eftertanke är det en ganska behaglig produkt. Den yttre formen är optimerad för innerutrymmena, inga snygga men utrymmesstjälande linjer här inte. Resultatet är en interiör som klart växer ur storleksklassen. Eller som gamla chefredaktören Björn Sundfeldt utryckte det: den är ju onödigt stor!
Kanske lite väl drastisk kommentar, men baksätesutrymmet för Brasilienbyggda Fox är otroligt stort. Visserligen bara 4-sitsig, men inom axelavståndet 247 centimeter sitter fyra vuxna lätt och ledigt. Bagageutrymmet är givetvis snålt, men fyra dataväskor ryms i alla fall.
I framsätet sitter man bra, justermöjligheterna står inte mellanklassen efter. Ratten går att ställa i både höjd och längd och stolen kan höjdjusteras. Tillslut sitter jag riktigt bra och Fox känns större än vad den är, mycket tack vare den väl tilltagna takhöjden. Interiören vinner inga designpriser, snarare känns den som föråldrad i sin look redan som ny.
Körupplevelsen i VW Fox 1,2 är definitivt inte av det rappare slaget. Den trecylindriga motorn på 55 hästkrafter och 106 Newtonmeter låter mycket och kommer att ta dig från A till B – inte i något tempo men i en hyfsat spänstig vardagslunk.
Även chassit är av typisk standardkaraktär. Hyfsad komfort och vid en första provkörning hyfsat säkert understyrd när den pressas eller tvingas till en undanmanöver. Alltså inget speciellt att skriva hem om.

Priset 95 000 kronor är snålt, dessvärre är även standardutrustningen av samma karaktär. Låsningsfria bromsar ingår men idag självklara bekvämligheter såsom servostyrning och centrallås får man betala extra för. Det framgår tydligt att värdet för Volkswagen ligger i att kunna erbjuda en bil för under 100 000 kronor. Hur många som sedan kommer att köpa just en sådan sparsmaka folkvagn från Brasilien återstår att se.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
– gratis första månaden
Därefter 99 kr/mån – ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer