Första intrycket

2,0 FSI har ersatts av en motor på blott 1,4 liter. Skandal? Inte då, denna dubbelt överladdade motor är en juvel. Går snålt och är dessutom mycket körglad. Respekt!

Basfakta

Pris
169 500 kronor.

Motor
4-cyl längsmonterad, 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kompression 10. Borrning/slag 76,5/75,6 mm, cylindervolym 1 390 cm3. Max effekt 140 hk (103 kW) vid 5 600 r/min, max vridmoment 220 Nm vid 1 500 r/min.

Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 258, längd 420, bredd 176, höjd 147, spårvidd f/b 154/153. Tjänstevikt 1 370, maxlast 470, max släpvikt 1 400. Tank 55 liter.

Fartresurser*
Toppfart 205 km/h. Acceleration 0-100 km/h 8,8 s.

Bränsleförbrukning/miljö*
Stad 0,92, landsväg 0,57, blandad körning 0,70 l/mil, CO2 165 g/km.
*Enligt tillverkaren.


Liten men naggande god

När det verkade som all utveckling fokuserats till dieselmotorer chockar VW. Här är bensinaren som med hjälp av både turbo och kompressor ger en motor med beundransvärd spänst och låg förbrukning.

Dieselmotorernas uppsving kom vid införandet av turbotekniken. Dagens oljebrännare är snåla, rena och har ett kraftfullt vridmoment som smittar av sig på körglädjen.
Förfinade turboaggregat har gjort att ”stressfläktarna” även blivit populära i bensinmotorer, till och med BMW använder tekniken i nya 335i. Bristen på kraft vid låga varv undanröjs med dubbla aggregat, ett större och ett mindre. Volkswagen går en annan väg. I TSI-motorn kompenserar kompressorn bristen på tidig kraft. Efter cirka 2 200 r/min tar en turbo vid. Twincharger-konceptet introducerades i Golf GT och 1,4 TSI-motorn är i grunden samma maskin fast med lägre trimningsgrad. Det ger 140 hästar vid 5 600 r/min i stället för 170 kusar vid 6 000 r/min. Vridet på 220 Nm finns mellan 1 500 och 4 000 r/min. GT levererar sina 240 Nm från 1 750 till 4 500 r/min.
Trots att direktinsprutningstekniken FSI ingår i konceptet behöver inte 1,4 TSI tankas med 98 oktan. Med tanke på att jag snittar cirka 0,65 l/mil under den 170 mil långa provkörningsperioden blir det prisvärda mil.
Med den sexväxlade manuella lådan (DSG är tillval) slumrar den lilla motorn på 2 600 r/min i motorvägsfart. Nedväxling vid omkörningar är sällan nödvändigt, det går att köra på högsta växeln även i stan. Hatten av för TSI, bensinmotorn är modern igen.

Visa kommentarer