Basfakta

Motor
Tvärställd 4-cyl rak, 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Direktinsprutning, turbo, laddluftkylare. Kompression 18,5. Borrning/slag 81/95,5, volym 1968 cm3. Max effekt 140 hk (103 kW) vid 4000 r/min, max vridmoment 320 Nm vid 1750 – 2500 r/min.

Kraftöverföring
Motorn fram, framhjulsdrift. 6-växlad manuell eller automatisk låda med dubbelkoppling. Hastighet vid 1000 r/min på 6:an: 50,37 km/h.

Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring, krängningshämmare. Fram fjäderben (McPherson), undre triangellänkar, bak fyra längs- och tvärlänkar per hjul.

Styrning
Kuggstång, elektromekanisk servo. 3,0 rattvarv, vändcirkel 10,9 meter.

Bromsar
Låsningsfria skivor fram (ventilerade) och bak. Aktivt antisladdsystem.

Hjul
Fälg 6 tum stål, däck 195/65 R15 (Trendline), provbil 6,5 tum lättmetall, däck 205/55 R16.

Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 258, längd 420, bredd 176, höjd 148, spårvidd fram/bak 154/153. Tjänstevikt 1440, maxlast 460, släpvikt 1400, taklast 75. Bränsletank 55 l.

Fartresurser
Acceleration 0-100 km/h 10,3 s. toppfart 197 km/h.

Förbrukning
Blandad körning 0,65, stad 0,83, landsväg 0,54 l/mil (enl EU-norm).

Växel med verkan

DSG i Golf och Touran bör bli genombrottet för den första vettiga sekventiella växellådan.

Fråga mig om reklamens förment sekventiella växellådor och jag svarar i nio fall av tio att de är onödor med snabbt övergående värde. De tjänar enbart till att fördyra det smarta val en modern automatlåda ofta är, fem minuter efter avfärden från försäljaren har du tröttnat på att kunna spaka manuellt bland växelkulissens plus- och minustecken.
Nu kan förhållandet ändras. Med början i TDI-versionerna av Volkswagen Golf och Touran (som för övrigt gjort en raketstart med tredjeplats på tyska säljlistan i juli) står koncernens så kallade DSG-låda inför en bred lansering.
DSG, Direktschaltgetriebe, har ju hittills inte gjort något större väsen av sig. Det är endast i nischmodellerna Audi TT 3,2 V6 samt Audi A3 och förra generationens Volkswagen Golf R32 med samma motor vi lärt känna den som en smart, rolig, kvicktänkt och bränsleeffektiv symbios mellan manuell och automatisk växellåda.
Särskilt lämpad är konstruktionen för en modern, momentstark och i grunden bränsleeffektiv turbodiesel som VW:s 140-hästars TDI (lådan finns till versionen med 105 hk också). En DSG-Golf utlovas vara lika snabb och snål som en manuell Golf TDI, ett löfte som visade sig hålla under min provperiod. Att komma ända nedåt en halvliter milen krävde inga särskilda offer i fart eller kraft, men ca 0,6 l/mil är mer realistiskt.
Så vad är det då som förtjänar sådana lovord? Enkelt uttryckt är DSG en (till största delen) av VW själva utvecklad, tvärställd, kompakt konstruktion som omfattar två kopplingar med avancerad styrning till det som i princip är två sammanlänkade treväxlade manuella lådor.
Den första kopplingen sköter ojämna växellägen inklusive backen, den andra de jämna lägena. I varje koppling finns två ingående och två utgående axlar. Hydraulisk momentomvandlare som i andra automatlådor finns inte.
En utrymmessparande delikatess i konstruktionen utgörs av lådans båda ingående axlar. En av dem är ihålig och inne i den löper den andra, solida axeln. Liksom alla övriga rörliga komponenter i DSG-lådan är de hämtade från redan existerande manuella lådor – se där en stordriftsfördel med VW:s ofta förkättrade ”plattformstänkande”.
DSG ger växlingar helt utan de slir- och momentförluster konventionella automatlådor dras med. Man slipper ökad bränsletörst och förluster i fartresurser – det låter som tulipanaros och är antagligen just det. Hemligheten är alltså styrningen av växellådorna. Den sker genom avancerad mekanisk elektronik (så kallad mekatronik) inrymd i en värmetålig (upp till 140 grader) modul som placerats inne i själva växellådan och som där kyls med separat oljekylare. De båda kopplingarna i sig är hydrauliska.
Så vad betyder det för körningen? När du kör på en växel, låt oss säga trean, ligger nästa redan i läge, vilande. När skiftet sker – antingen automatiskt eller när du flyttar växelspaken/trycker på en av rattens paddlar (extrautrustning) – öppnar kopplingen för trean och sluts kopplingen för fyran. Klart på en bråkdels sekund, helt utan ryck och utan de momentförluster traditionella automatlådor dras med.
Effekten förbluffaR, det blir ett fenomenalt drag i bilen. I manuellt läge är lådan verkligen ”på” och stärker körkänslan markant, växlarna knäpps i absolut direkt. I automatläge kan normal- eller sportläge väljas, skillnaden dem emellan är klart märkbar.
En annan finess är att det är möjligt att växla i stora steg; att gå från sexan direkt till tvåan låter sig mycket väl göras. När den där utmanande kurvan närmar sig och du vill växla ner kan du få för dig att du rattar en Golf-diesel i DTM.
Framför allt ger DSG tillsammans med provbilens TDI-motor på 140 hk mycket hög körkomfort. Max vridmoment 320 Nm finns mellan 1750 och 2500 r/min, alltså där man oftast ligger vid normal körning. Att varva mer än så behövs sällan, det öser på duktigt även på femman och sexan i de här registren.
Nya Golf som sådan är kanske inte den mest insmickrande vid första påseende, lite stram och torr vid sidan av en del flashiga konkurrenter. Ingen kan emellertid ta miste på kvaliteterna under skalet, Golf är rymlig, krocksäker, lättkörd, välgjord och genomtänkt.
Ett par saker stör. Bullret från däcken är markant. Provbilen hade 16-tumshjul, satsa på 15-tums med högre däckprofil i stället. Bältespåminnare kommer först med de bilar som åsätts 2005 års modell. Efter årsskiftet erbjuds partikelfilter till extra kostnad, ännu oklart hur stor men räkna med ett par tusen.
Och så själva priset. DSG kostar 13500 kronor, vilket gör att en tredörrars TDI 140 med DSG går lös på 229400 kronor.
Provbilen, en femdörrars Comfortline (farthållare, regnsensor, lättmetallhjul och ”komfortstolar”) med färddator (2500), högtalare bak (1100), klimatanläggning (3900), ”multiratt” i läder och med växlingsknappar (4200), samt mittarmstöd fram (1700) betingade inte mindre än 245500 kronor.
Väldigt saftigt, i synnerhet i ljuset av att nya, rymligare Skoda Octavia under hösten ska erbjudas med samma drivpaket från (preliminärt) 196900 kronor.
Släkten är som alltid värst, frågan är väl om inte den här Golfkombinationen slagit igenom sitt eget tak inte bara i pris utan också när det gäller vilka som utgör konkurrensen.
Många som kör större bilar skulle kunna växla ner till det här ekipaget utan att förlora ett smack.

Visa kommentarer
NUVARANDE Provkörning av VW Golf TDI/140 DSG
NÄSTA Teknikens Värld nummer 17 / 2004