Fågel, fisk eller mittemellan? Det är frågan. När jänkare skrider till verket och föser ihop vattenjetsteknik med svansmotormonterad Honda V6-motor i en Jeep-liknande kaross av plast kan det inte bli annat än underbart. Eller?

Miljön är bästa tänkbara. Eller inte. Invid Vejlefjordens stränder löper vackra lövskogar ända ner till vattenbrynet. Virriga grusvägar löper än hit, än dit. Vissa ändar vid någon öde strandremsa. Vädret är just så sensommarlikt som man ibland önskar sig. Eller inte. Ruskvindar och skyfall om vartannat, ändå går smilbandet till väders.

Watercar Panther

Foto: Mikkel Thomsager

Sjösättningen fixas på egen hand så länge stranden inte är för brant. Ingångshastighet 30 km/h ger rätt skjuts ut bland vågorna.

Anledningen till glädjen är farkosten jag sitter och spakar för dagen. Amerikanska Watercar Panther kläcktes i soliga Kalifornien och är produkten av skaparen och entreprenörens Dave Marchs alldeles egen uppfinnarlust. Suget efter hög fart på såväl land som till sjöss drev honom och hans firma Watercar till att utveckla modellen Python, baserad på Chevrolet Corvette.

Turbotryck: Vi kör klassikerna BMW 2002, Porsche 911 och Saab 99

Fartrekorden 204 km/h (på land) respektive 52 knop (till sjöss) skrev in amfibiebilföretaget i Guinness rekordbok redan 2010. Men Python blev för dyr att ­serietillverka, Watercar utvecklade i stället modellen Panther som tillgodoser fler kunders behov. Till ett något lägre pris.

Watercar Panther

Foto: Mikkel Thomsager

Fronten är typiskt Jeep men saknar de sju grillribborna, i stället kommer plastgrillen från Land Rover!

Debuten skedde 2013, karossen i glasfiber är starkt influerad av Jeep CJ8-modellen och looken är klassisk. Men eftersom vågegenskaperna var lika viktiga som vägegenskaperna så är axelavståndet och hela karossen längre än hos ur-Jeepen. Särskilt bakom sittbrunnens fyra sittplatser är Panther lång. Under bakluckan – akterdäck – finns nämligen motorn, som är hämtad från Honda Marines utombordare-serie.

LÄS MER: Allt om Honda NSX

Hondas 60-graders VTEC V6-motor på 3,7 liter ur J35-motorseriefamiljen. En mjuk och solid best som finns i allehanda Honda-produkter, från första generationens NSX via sportlyxiga Accord och Legend till just utombordare för marint bruk. En slitvarg som håller för höga varvtal under lång tid, perfekt när man har med vattenjet-drift att göra.

Watercar Panther

Foto: Mikkel Thomsager

Effekten är i förhållande till cylindervolymen milda 250 hästkrafter, något som borgar för lång hållbarhet. Motorns placering är en eftergift för sjöegenskaper, tyngdpunkt och teknikpackning. Ett separat mellanliggande växelhus ändrar så att drivningen som på land sker via bakhjulen skiftas till det aktermonterade kraftfulla vattenjetaggregatet när det är dags för sjösättning.

Watercar Panther

Foto: Mikkel Thomsager

Mekanisk och enkel till sin uppbyggnad ska säkra för lite fel under gång. Sjökort är alltid bra att ha.

Glasfiberkarossen är monterad på ett rörchassi i specialbehandlat rostfritt stål, insteget genom de låga dörrarna kräver viss gymnastik. Faktiskt går dörrarna att öppna även ute till havs, detta för att underlätta bad och upplockning av folk i vattnet. Panther är robust med galonklädda säten och – givetvis – vattentålig inredning. Ett enkelt midjebälte är all säkerhetsutrustning, Watercar saknar låsningsfria bromsar och antisladdsystem, både styrning och bromsverkan sker utan servohjälp.

TEST: Så bra är fyrhjulsdriften hos elbilar

Filosofin är att ju mindre elektronik som finns ombord, desto mindre kan spöka när det gäller en farkost som även ska kunna köras i saltvatten. Nog klokt tänkt av Watercar-gänget, men slänger in min flytväst i baksätet i fall att.

Watercar Panther

Foto: Mikkel Thomsager

Ljudkulissen är maffig bakom Watercar, motorsången är rivig och högljudd. Inget för Greta T-typer.

Att skifta från land- till vattenläge är smidigt och genomtänkt. Min co-driver, danske mekanikern Rasmus, i passagerarstolen instruerar på grövsta jylländska och jag lyssnar idogt: ”Kör ner i vattnet, lägg i friläge, drag i golvspaken som aktiverar vattenjeten och håll in knappen ”Water” på instrumentbrädan”. Sagt och gjort.

PROVKÖRNING: Ford Transit Custom Plug-In Hybrid

Bara tanken att närma sig vattenbrynet med en bil är läskigt men eftersom jag personligen även skarpt diggar båtar och böljor är det bara till att lyda order. För att komma ut i vattnet krävs lite fart och det skvätter en del när vi i 25-30 km/h splashar ner i Vejlefjordens grumliga saltvatten med för dagen lite väl riviga vågor. Hinner flyta iväg från den grunda stranden innan fram- och bakaxelns däck hydrauliskt vikts inåt/uppåt för att vara så lite i vägen för undervattenmassorna som möjligt. En dutt med gaspedalen och vattenjeten föser amfibiebilen ytterligare en bit ut från land.

Watercar Panther

Foto: Mikkel Thomsager

När planingströskeln infunnit sig kan Panther toppa närmare 40 knop. Bensintörsten är cirka 2,0 l/sjömil. På land sörplar Panther i sig cirka 1,5 l/mil.

Svängrörelserna i vattnet för Watercar Panther liknar en vattenskoters, man måste gasa för att skrovet ska ta riktning. Gasar på upp till dryga 5 000 r/­min men två man ombord och hög motsjö gör att vi aldrig når planingströskeln. Kör vidare i så kallad deplacementsfart med hela skrovet nere i vattnet. Toppfarten på närmare 40 knop skippar vi i dag men märker att fördäcket/fronten är väl låg för Kattegatts höga böljor. Ett par kraftiga girar resulterar i att strålkastarna och frontgrill hamnar under vatten. Jag är glad för att vi inte även fällde ner vindrutan samtidigt som vi cabbade ner soft-topen före vår korta seglats.

Watercar Panther

Foto: Mikkel Thomsager

Watercar-experten Rasmus vet inte vad han gett sig in på, att gå till sjöss med Hedberg i Panther…

V6-motorn vrålar gott där bak och är rapp på mina gaskommandon. Regnet tilltar och den enkla vindrutetorkaren viftar hjälplöst bort regn och vågskvalp om vartannat. Mekar-Rasmus känner sig halvt missnöjd med båtfärden och beordrar kurs mot land igen. Proceduren vid landstigning är omvänd den som gäller vid blötläggning – glid fram mot stranden, håll in knappen ”Land” så att hjulen fälls ut, i med växel och så upp på stranden!

Väl uppe på torra land börjar de tre automatiska länspumparna ombord aktiveras och det sprutar vatten ur dräneringshålen. I den kraftiga motsjön har helt enkelt för mycket vatten öst ner i kaross-skrovet och tyngt ner oss. När alla länstankar pumpats tomma ger sig Rasmus ut igen solo och trycker på. Panther lyfter med förskeppet och kommer raskt upp i planing. Undervattenskroppen är inte anpassad för grov sjö. Stilla insjöar eller platt vatten är att föredra. Det plaskar och dunsar när Watercar planar på, men så värst sofistikerat går inte Panther.

Watercar Panther

Foto: Mikkel Thomsager

Något öskar behövs inte till Watercar, automatiska länspumpar dränerar.

Ger farkosten en ytterligare chans. Denna gång på land. Markfrigången är hög och det släta underredet oömt. Med rivig 3,7-liters V6-sugmotor kopplad till manuell fyrväxlad låda är det som att köra en jättestor beachbuggy på steroider. Hondamotorn vrålar gott och kraften i att förflytta den 1,4 ton lätta öppna bilen på grusvägar, över gräsängar och genom lättare terräng går som en dans. Precis som i vattnet är känslan osofistikerad, men glädjen enorm.

Watercar Panther

Foto: Mikkel Thomsager

Knappar för länspump avslöjar kompetensen hos Watercar. Reglagen är genomgående av oöm typ.

Watercar Panther är varken den bästa bilen eller bästa båten men blandningen river ändå upp stora vill-ha-känslor. För den händige – och ekonomiskt sinnade, byggpaketet innebär 25 procents besparing – finns Panther som halvfabrikat, utan motor och vattenjet. Eller fanns. Trots att Watercar hunnit tillverka drygt hundra exemplar av sin egendomliga vattenpanter sedan 2013 är företaget – inklusive alla sina unika patentidéer – sedan några månader till försäljning. Hårdare tillverkningskrav från CARB (California Air Research Board) gör att Watercar inte kan fortsätta tillverkningen som planerat.

Watercar Panther

Foto: Mikkel Thomsager

Enkelheten själv: när man kör ner i vattnet trycks ”Water” in, när det är vägdags gäller läge ”Land”.

Men detta är inget jag ägnar någon tanke på sittandes bakom den silvriga GT-ratten på provbåten…hrm, bilen. Ja, eller vad det nu är för något. De allra flesta Watercar rullar och flyter i Kalifornien men även i Mellanöstern, köparna har ofta varit excentriska tech-miljardärer med leksinne och rika ökenkungligheter. Men några Panther används som mångsysslande släckbilar hos vissa räddningstjänstenheter i USA!

Watercar Panther

Foto: Mikkel Thomsager

Lyckopiller en masse. Ett plus ett kan ibland bli mer än två. I alla fall om vi ska tro på redaktionens egen sjöbuse Hans Hedberg.

Exklusiva bilföretaget My Garage i Vejle på danska Jylland har importerat två exemplar av Watercar – dels den provkörda som ägs privat, men även ett utställningsexemplar som nu är till salu. Priset är 1 249 000 danska kronor, utan skatter och avgifter. Nypriset i USA är 198 000 dollar. Köper man den som båt slipper man undan den förmodade krångliga svenska registreringsbesiktningen av Watercar. Men då missar man också halva grejen med Panther. Minst sagt.

Watercar Panther

Pris
Cirka 2 000 000 kronor (uppskattat).


Motor
Bensin. Längsmonterad 6-cyl V-motor med 2 överliggande kamaxlar per cylinderbank, 4 ventiler per cylinder. Kamrem. Kompression 11,0:1 Borrning/slag 89,0/93,0 mm, cylindervolym 3 471 cm3. Max effekt 250 hk (186 kW) vid 5 750 r/­min, max vridmoment 343 Nm vid 4 800 r/­min.


Kraftöverföring
Motor bak, bakhjulsdrift alt. vattenjet. 4-växlad manuell låda.


Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring fram och bak. Fjäderben med dubbla triangellänkar fram och bak. Hydrauliskt uppfällbara.


Styrning
Ej servo.


Bromsar
Skivor fram och bak.


Hjul
Lättmetallfälg. Fälgbredd 9,5 tum. Däck fram 235/75 R15.


Mått/vikt (cm/kg)
Längd 457, bredd 183, höjd 175 (130, vindruta nerfälld). Tjänstevikt ca 1 350.


Fartresurser
Toppfart (på land) 130 km/h, (till sjöss) 40 knop.


Bränsleförbrukning
Blandad körning ca 1,5 l/mil respektive ca 2,0 l/sjömil (till sjöss, marchfart).


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
– gratis första månaden
Därefter 99 kr/mån – ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer