Tyska sportbilstillverkaren Wiesmann uppgraderar sin tvåsitsiga GT-coupé med V10-motor från BMW M5/M6, samtidigt som vikten är rekordlåg. Resultatet blir enastående och helt unikt – MF5 är helt enkelt svaret på frågan ingen ställt!

Första intrycket #272

Låg vikt och massor av effekt ger Wiesmann GT MF5 till en raket! Bygget för hand ger stark personlig prägel. Bara du kan avgöra om det är värt två miljoner kronor!

Knallgul och låg, taket når mig strax över midjan. Vänster hand som stöd mot karossen och in med höger ben. Insteget i Wiesmann GT MF5 måste det övas på och jag har en hel dag framför mig. Sämre dagar har man haft.

Bröderna Martin och Friedhelm (därav ”MF” i modellbeteckningen) Wiesmann startade för drygt 20 år sedan tillverkningen av deras egen tolkning av drömsportbilen. 1993 levererades första kundbilen och förra året tillverkade Wiesmann sin tusende sportbil. Trots det låga tillverkningsantalet är företaget ändå känt över hela världen. I en nyligen utförd tysk gallupundersökning rankades Wiesmann som det tredje lyxigaste bil­företaget efter Maybach och Porsche. Totalplatsen femma där alltifrån de dyrbaraste klockor, mode och möbler räknades in säger att Wiesmann lyckats att träda in i de finaste av varumärkessalonger i hemlandet.
I Sverige har de tyska sportbilarna gått att beställa först i år, efter europeiskt helbilsgodkännande, som Wiesmann Scandinavia på allvar kan sälja de större modellerna MF4 och MF5. MF3 – ”klassikern” – är än så länge inte godkänd.

– Framförallt är det det gedigna hantverket med Wiesmannbilarna som imponerar, berättar Stefan Lindberg på Wiesmann Scandinavia.
Alla bilar byggs verkligen också för hand. I en gallerialik fabrik i tyska Dülmen, Nordrhein-Westfalen, sätter ett knappt hundratal anställda samman cirka 250 bilar per år. Aluminiummonocoque och glasfiber är huvudingredienserna, det tar två man tre veckor att bygga en bil. Trots, eller tack vare, hantverket är byggkvaliteten på hög nivå. Det mesta görs inom fabrikens väggar – från eldragning, sömnad av läderinredningen till gjutning av karossen. Maskinellt använder sig Wiesmann av teknik från BMW. Högprestandamodellen GT MF5 har motor och växellåda från BMW M5 och M6. 5,0 liters V10-motor och sjuväxlad SMG-låda placeras bakom framaxeln – styrväxeln kommer också från BMW – så egentligen är GT MF5 en mittmotorbil.

Installationen under huven känns igen, enligt Wiesmann kan vilken BMW-verkstad världen över serva bilarna tack vare att tekniken är samma som i en standard-BMW.
507 hästkrafter nerknuffade i en 430 centimeter kort tvåsitsig bil på nätta 1 380 kg i stället för fullstora M5 och M6 ger betydligt bättre vikt/effektförhållande. Låg vikt, monocoquen väger endast 110 kg, är en av orsakerna till den våldsamma fartprestandan hos GT MF5. Acceleration 0–100 km/h tar bara 3,9 sekunder, toppfarten 310 km/h.
Jämfört med syskonet MF4 har MF5 stor spoilervinge över bakluckan, bredare kaross och förbättrad aerodynamik. I höst kommer MF5 även i öppet Roadster-utförande. Lär bli en hårig upplevelse!
Väl på plats, nersjunken i en racig skalstol som greppar kroppen perfekt och den rostfria startknappen letar uppfostrade efter min uppmärksamhet. Först en snabb blick i cockpit. Svepande, böljande former och en mittkonsol som spelar en central roll. Den härbärgerar inte mindre än sju instrumentrundlar och ett tiotal små rattar och knappar till ventilation och drivlina. Funktionellt så det förslår, utförandet påminner mer om en mix av båtbyggeri och möbelsnickeri. Storebror Martin Wiesmann styr över den lilla utvecklingsstaben i Dülmen och han är också pappa till designen.
Dörrarna öppnas med små bakelithårda handtag som lika gärna kunde suttit på en metallsvarv och luftintaget vid sidan om mittkonsolen täpper jag till med knäet i varje kurva. Hantverkstänket märks i detaljerna, på gott och ont.

Provbilen är van att köras hårt eftersom den är Safety Car i FIA GT-serien. För dagen är saftblandarna på taket dock bortskruvade.
För att riktigt prova på den gula besten får vi tillträde till Borkenberg Lufthafen, ett sportflygfält i närheten av fabriken. Flygraka plus taxibanor blir till min egen asfaltslabyrint när gränserna för bilen ska utforskas. Med helt urkopplat DSC-antisladd är GT MF5 till en början en riktig piruettmakare men efter uppvärmning av däcken och inkörning är känslan total. Precisionen i chassi, bromar och drivlina är unik. Att inte vara bortisolerad som i de flesta andra moderna sportbilar är hemligheten med GT MF5. Närheten till elementen förstärker givetvis intensiviteten. Plana sidorutor, friskt med reflexer från instrumentbrädan i vindrutan och de udda, enkla inredningsfunktionerna knäpper en extra på näsan om du köpt en GT MF5 för i runda slängar två miljoner kronor.

Den näpna ratten styr framhjulen exakt, som förare regerar man varje millimeter av vägbanan.
Växellådans växlingar är stenhårda i femte läget, i läge ”ett” närmast tama. SMG-systemet samma som hos BMW, vilket inte kräver tillvänjning och som verkar kunna hålla livet ut.
Hör efter med fotograf Lindberg hur MF5 låter ur de centralt placerade avgasrören. Ett smajl och dubbla tummar säger allt. Morret inne i kupén är tydligen ett veritabelt rytande på utsidan och den primala känslan bakom ratten förstärks.
Att de klumpiga rattspakarna är hämtade från BMW och inte alls hör hemma stilmässigt bekommer mig inte efter någon timme bakom ratten, inte heller in- och urtsteget. Övning ger färdighet.
Ut från lekövningarna på flygfältet, in i ”verkligheten” med tyska småvägar och autobahn. Med DSC i sportläge tillåter MF5 lättare utsvävningar innan säkerhetstyglarna stramas åt och jag väljer ett något lugnare SMG-växlingstempo. Automatläge finns förstås, men mest växlar man via den ultrakorta lilla spaken med svart knopp eftersom rattpaddlarna följer rattrörelserna och förstör körharmonin när vägen kurvar till sig.

I hemtrakterna runt Dülmen verkar medtrafikanterna känna igen den runda Wiesmann-fronten och flyttar gärna på sig när vi pressar på mot högsta hastighet på motorvägen. Stabiliteten finns där men över 250 km/h börjar aerodynamiken och de breda hjulen göra sig gällande och jag slår medvetet av. Men om- och ifrånkörningspotentielen är mäktig. Ljudkomforten är av den dånande sorten, och fjädring och stötdämpning arbetar bestämt och fast utan vara stötig. Börjar till och leta med att efter farthållare men någon sådan finns inte ens att beställa i den digra utrustningslistan som gör att varje Wiesmann antagligen inte är lik någon annan.
Mersmaken när vi lämnar tillbaka MF5 är stor, bilen stannar kvar i minnet som en ren och skär naturupplevelse. Formmässigt är GT MF5 av typen man älskar eller hatar, det tekniska utförandet klart tilltalande. Prislappen inget annat än hutlös. Men som som den tyska arkitekten Mies van der Rohe (född just i Nordrhein-Westfahlen) uttryckte sig – Less is more.

Wiesmann GT MF5

Pris
Cirka 1 910 000 kronor.

Motor
Längsmonterad V10, 4 överliggande kamaxlar. 4 ventiler per cylinder. Kompression 12,0:1. Borrning/slag 92,0/75,2 mm, volym 4 999 cm3. Max effekt 507 hk (373 kW) vid 7 750 r/min. Max vridmoment 520 Nm vid 6 100 r/min.

Kraftöverföring
Motorn fram, bakhjulsdrift. 7-växlad sekventiell låda. 

Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring, krängningshämmare fram och bak. Fjäderben med övre och undre triangellänkar fram och bak, bak tvärgående stag.

Styrning
Kuggstångstyrning, servo. Vändcirkel 11,5 meter.

Bromsar
Ventilerade och borrade skivor fram och bak. Låsningsfritt system.

Hjul 
Fälg f/b 8,5/10 tum, däck fram 245/40 R19, bak 275/35 R19.

Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 251, längd 430, bredd 195, höjd 117, spårvidd fram/bak 157/164. Tjänstevikt 1 380, maxlast ca 270. Tank 70 liter.

Fartresurser*
Toppfart 310 km/h. Acceleration 0-100 km/h 3,9 s.

Bränsleförbrukning*/miljö
Blandad körning 1,48, stadskörning 2,27, landsväg 1,02 l/mil. CO2 357 g/km.

Skatt
4 215 kr per år.

*Enligt tillverkaren.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar - gratis 2 första månaderna
(därefter 99 kr/mån)
Ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer