Första intrycket

För första gången i Jaguars historia finns XJ med dieselmotor, och det känns inte som något helgerån. Kommer bli en udda figur i Sverige på grund av vårt skatteläge. Tillräckligt stark och snabb, bara tomgångsknattret skämmer.

Basfakta

Pris
609000 kr (augusti 2005)

Motor
V6, 2 överliggande kamaxlar per cylinderrad, 4 ventiler/cylinder. Kompression 17,3 Borrning/slag 81/88 mm, 2722 cm3. Max effekt 204 hk (152 kW) vid 4000 r/min, max vridmoment 435 Nm vid 1900 r/min.

Kraftöverföring
Motor fram, bakhjulsdrift. 6-växlad automatlåda. Aktivt anti­sladdsystem.
Fjädring/hjulställ Luftfjädring. Dubbla triangellänkar fram och bak. Krängningshämmare fram och bak.

Styrning
Kuggstångstyrning, servo. 2,8 rattvarv. Vändcirkel 11,7.

Bromsar
Ventilerade skivor fram och bak. Låsningsfritt system.

Hjul/däck
Fälg 7,5 tum, däck 235/55 VR17.

Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 303, längd 509, bredd 186, höjd 145, spårvidd fram/bak 156/155. Tjänstevikt ca 1660, maxlast ca 600, taklast 75 max släpvikt
1900. Tank 85 liter.

Fartresurser*
Toppfart 225 km/h. Acceleration 0-100 km/h 8,2 s.

Förbrukning*
Stad 1,08, landsväg 0,65, blandad körning 0,81 l/mil.

* Enligt tillverkaren


Första dieseln till XJ

Jaguar XJ 2,7D, smaka på den beteckningen. För första gången en dieselmotor i Jaguars största modell XJ. Kan det vara något?

V6-dieseln är utvecklad av Jaguar/Ford och franska PSA (Peugeot/Citroën). Till skillnad från koncernsyskonet Land Rover Discovery 3 TdV6 (som har enkelturbo och 190 hk) har 2,7-litersmotorn här dubbla turbos och ger 204 hästkrafter. Samma maskin återfinns i Jaguar S-type 2,7D, se provkörning nr 14/2004.
Svenska Sintercast har utvecklat en teknik (kallad CGI) som möjliggör att blocket är av grafitgjutjärn. Lättare, men samtidigt starkare, konstruktion är de främsta fördelarna med denna nya metod.
De två mindre turboaggregaten – ett per cylinderbank – ger fördelar som snabbare och mjukare gasrespons. Kraften levereras sofistikerat, snudd på kamouflerad till bensinmotor. Ingen turbohets vid något speciellt varvtal, mer som ett turbinliknande sug ända nerifrån varvtalsbotten. Vridmomentet toppar 435 Nm vid låga 1900 r/min, men redan från 1000 r/min finns 90 procent av kraften tillgänglig. Karaktären passar XJ som handsken, en stor-Jagga ska inte flängas fram på vägen.
Tillsammans med den mjukt växlande standardmonterade sexväxlade automatlådan räcker kraften till mer än väl. Både Mercedes och BMW har dieselmaskiner med betydligt mer toppeffekt, något som mest kommer till nytta i ”200 plus”-körning på Autobahn. Vid en förfrågan om XJ kommer med större dieselalternativ svarar Jaguars tekniker att de har potential på uppemot 300 hästkrafter med denna motorserie. Räkna alltså med att starkare dieslar kommer från Jaguar i framtiden.
En viktig nyhet är att partikelfilter är standard i XJ 2,7D. Man uppfyller Euro 4 (miljöklass 2005), bränsleförbrukningen ska enligt Jaguar vara låga 0,81 l/mil vid blandad körning. Under provkörningstillfället landade bilens färddator på 0,9 l/mil, klart konkurrenskraftigt och energiekonomiskt.
Viktmässigt skiljer det till dieselns nackdel 120 kg mellan XJ 2,7D och minsta bensinversionen XJ6 3,0 (238 hk). Extratyngden gör dieseln något mindre lättsvängd, men XJ-chassit tillhör alltjämt ett av de ystraste i klassen. Flitigt användande av aluminium gör att tjänstevikten landar en bit under 1,7 ton och jag kommer på mig själv kasta in XJ i kurvor på ett minst sagt lustartat vis.
De positiva intrycken från bensinversionerna XJ6 och XJ8 kvarstår således även i dieselvarianten. Förutom körglädjen är det själva personligheten hos XJ-serien som framstår främst, på gott och ont.
I samband med årsmodell 2006 genomförs en mild facelift av XJ-serien. Endast konnässören kommer upptäcka att skyddslisten på dörrarna försvunnit för en slankare look. Tjockare och ljudisolerade glasrutor, bidrar till att en redan låg ljudnivå sänkts.

Visa kommentarer