Foto: Glenn Lindberg

Provkörning: Cruisin' Island

Vi åkte till Island med förmodan att bara få se sönderrostade amerikanare och gejsrar. Mer fel har vi nog aldrig haft. I stället hittar vi en nästan 50 år gammal Toyota Land Cruiser. Men inte vilken som helst, utan en av de finaste på vår planet.

Island, det lilla landet beläget 65 grader nord med drygt 300 000 invånare. Här kör de runt med ballongdäck på sina vardagsbilar och låtsas att de är jänkare. Huvudstaden Reykjavik är som ett USA i miniatyr. Snabbmatskedjor, raka gator och stora pickuper. Inte konstigt att det känns surrealistiskt när vi susar fram mellan monsterbilarna i en Toyota Land Cruiser FJ40. Till skillnad från i dag var terrängbilar små förr. Redan jämfört med en vanlig, modern, personbil är 40-serien liten. Här känns den som en leksaksbil. Men det är svårt att inte bli tillfreds bakom ratten när medtrafikanter vinkar, höjer tummen och nickar imponerat. Här har vi ett folkslag med lite smak, trots allt. 

Vi kör genom staden österut, ledsagade av bilens förmyndare, Halldór. Ägaren själv är 82 år gammal och någon möjlighet att träffa honom finns inte, men att vi skulle få låna hans juvel för en provkörning var självklart. Målet är nationalparken Heiðmörk strax utanför Reykjavik. Längre bort än så ligger inte naturen på Island. Bilens skick är som nytt, in på varenda skruv. Motorn drar snällt från låga varv, styrningen är hyfsat direkt och drivlinan sjunger vackert. Rattväxeln till den treväxlade lådan kräver visserligen tillvänjning, men med en bestämd vilja glider växlarna in. 

För en kort stund inbillar jag mig att vi nyss hämtat bilen från fabriken och fått äran att avverka premiärturen. Men den glädjen fick någon annan 46 år tidigare när den såldes som ny i USA 1965. Vid den tiden hade mer än 50 000 40-series tillverkats och modellen var den bäst säljande Toyotan i USA. Men historien om just det här exemplaret är tämligen okänd och det dröjde hela 30 år innan den nuvarande ägaren i slutet på 90-talet hittade bilen i staten Washington. Då var den i mer eller mindre skrotfärdigt skick. En mer än två år lång renovering hos TLC 4x4 i Kalifornien väntade innan bilen stod färdig i det skick som den gör i dag. Målet var att återskapa ett så nära originalskick som möjligt. Faktum är att det är en exakt kopia av den första Land Cruisern som över huvud taget importerades till Island. Till och med registreringsnumret är detsamma, Y43. Resultatet blev så bra att bilen lånades ut till Toyotas 50-års jubileum av Land Cruiser under bilsalongen i Genève 2001. I dag räknas bilen som ett av de finaste exemplaren i världen. Framför allt eftersom alla delar är original. Sedan renoveringen har bilen bara rullat lite mer än 300 mil. 

Inte konstigt att det därför känns märkligt när vi svänger av den asfalterade landsvägen in på en betydligt mindre grusväg. Dammet yr och jag tvingas snabbt veva upp sidorutan för att inte fylla hela kupén. Det studsar ordentligt över vägbulorna. Bladfjädrarna gör sitt för att försämra komforten och rumpan glider över de röda galonsätena. Vänster in på en liten traktorstig, upp för en kulle och snedda över ett dike. Plötsligt uppenbarar sig den röda lavasanden sig och landskapet blir karakteristiskt Island. Ön skapades av vulkaner för mer än 20 miljoner år sedan och fortfarande gör sig lavan påmind med jämna mellanrum. Ingen behöver väl bli påmind om Eyjafjallajökulls utbrott våren 2010 som larmslog stora delar av Europas flyg. 

Vi borstar av oss sanden och fortsätter längs traktorstigen. När bilen renoverades gjordes även den 3,9-liters raka sexan till nyskick. Med 125 hästkrafter och 289 newtonmeter saknas inte kraft. Motorn ligger stabilt på tomgång, drar varvvilligt och ger ifrån sig ett rustikt härligt ljud. De tre växlarna tar snabbt slut och motorljudet dödar effektivt alla samtal i kupén. Varvräknare finns inte, det kompakta instrumentet bakom ratten rymmer bara hastighetsmätare, olja- och vattentemperatur och laddnings- och bränslenivå. Lastutrymmet bakom framstolarna är inte stort. Bänkarna längs sidorna som är klädda i samma röda galon som framstolarna är desto mer imponerande. 

FJ40 är den kortaste Land Cruiser-modell som erbjöds med axelavstånd på 228 centimeter. Både FJ43 och FJ45 hade längre axelavstånd och erbjöd mer plats. Den senare fanns dessutom även som pickup. Land Cruiser har skapats ur ett krig, precis som mycket annat här i världen. De allierade behövde fordon att använda i Koreakriget och Toyota fick i uppdrag av USA att tillverka en stryktålig, enkel och hållbar bil. Fem månader senare stod Toyota BJ redo, men upphandlingen vanns i stället av Willys med sin Jeep. Toyotas genombrott kom i stället 1951 efter att deras testförare kört mer än halva vägen upp för Mount Fuji. Den inhemska polisen blev så pass imponerade att de beställde 289 bilar på ett bräde. 1954 föddes namnet Land Cruiser och året därpå kom 20-serien som erbjöd både dörrar och tak i metall. 20-serien var också den första Toyota-modellen som officiellt exporterades världen över. 1958 såldes de första bilarna i USA och Europa. I samband med att 40-serien introducerades 1960 effektiviserades produktionslinan och modellen började massproduceras på riktigt. Därefter har Land Cruiser haft sin gång. 40-serien tillverkades officiellt fram tills till 1984, men i Brasilien byggdes den på licens som Toyota Bandeirante fram tills 2001. 

Efter att ha följt den lilla traktorstigen når vi sjön Elliðavatn och min tid med Y43 börjar lida mot sitt slut. Både bilen och utsikten över Reykjavik på andra sidan vattnet kräver en stunds reflektion. Utan att egentligen haft någon relation med Land Cruiser har den alltid haft en speciell plats i mitt hjärta. Utan att över huvud taget suttit i en nyare än 1988 års modell kvalar den tveklöst in på min hemliga vill-ha-lista. Att jag skulle falla pladask för 40-serien kom därför inte som någon större överraskning. Men drömmen är inte längre att äga en bruksbil. Hädanefter är drömmen att äga världens finaste.

 

Fakta: Toyota FJ40 1965

Ursprungligt pris: 82 735 kr (1982). | Uppskattat pris (2012): 250 000 kr och uppåt. | Motor: Bensin, 6-cylindrig radmotor, ­Förgasare, Cylindervolym 3 878 cm3, Max effekt 125 hk vid 3 600 r/min, max vridmoment 289 Nm vid 2 000 r/min. | Kraftöverföring: Motorn fram, fyrhjulsdrift. 3-­växlad manuell med rattspak. | Hjul: Fälg 6,0 tum, däck H78-15. | Mått/vikt (cm/kg): Axelavstånd 228, längd 387, bredd 167, höjd 190, spårvidd f/b 141/140, Tjänstevikt 1 480, maxlast ca i.u, Tank 70 liter. | Fartresurser: Acceleration 0-80 km/h i.u. s, toppfart i.u. km/h. | Bränsleförbrukning: ca 1,80 l/mil.

 

Provkörningen publicerades ursprungligen i Klassiska Bilar 1/2012

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!