Nu rullar en av Volvos viktigaste modeller av bandet i Torslanda. Ersättaren till V70 byter namn till V90 och i en handvändning startar Volvo resan mot premiumeliten.

Det här är nytt!

Komfort. Med luftfjädring gungar V90 kungligt, Volvo har byggt en verklig komfortkryssare!
Prissättning. Aggressiva priser från start, 319 000 kronor för D3 Kinetic till privat­kunder, men tjänstebilsföraren betalar lika mycket för D4 Momentum…
Säkerhet. V90 är fulltankad med säkerhetsfinesser.
Design. Linjespelet är sportigt och lyxigt, mindre funktionellt och kantigt.

Det gäller att sluta när man är på topp, något som rikskändisen Volvo V70 i sin tredje generation anammade. När produktionen upphörde i maj toppade modellen fortfarande försäljningsstatistiken, snudd på rekord. Nu är det vaktavlösning i Göteborg, 90-serien byter av V70 och S80 i ett nafs, men lappkastet innebär även att man öppnar upp för konkurrenter – läs Volkswagen – att sno åt sig förstaplatsen. Åtminstone i en månad eller två, innan V90 rullat ut ordentligt och modellfloran hunnit blomma ut.

V90-projektet drogs igång rejält inför utförsäljningen från Ford, intressenter som den blivande ägaren Geely ville se framtidspaketet i produktportföljen och givetvis var en ordentlig herrgårdsvagn, avlösaren till V70, en viktig del i säljinformationen. Dåvarande vd Stefan Jacoby var extremt produktfokuserad och modellmatrisen med S-, V- samt XC-modeller i tre storleksklasser mejslades fram. Att V90 matchades mot den tyska premiumeliten var ett självklart mål. Audi A6 Avant, BMW 5-serie Touring och Mercedes E-klass Kombi skulle utmanas.

Volvo V90

Teknikmässigt kördes olika chassi-setups men när konceptet med lågbyggd bakvagn med tvärgående bladfjäder och framvagn med dubbla triangellänkar redovisades var utvecklingsteamet nöjda. Designarbetet var långt gånget när den då nytillträdde designchefen Thomas Ingenlath presenterade sitt ”dark horse”-förslag som tagits fram i smyg. Volvo-ledningen gillade vad de såg, beslut togs i princip på stående fot att det var modellen man skulle gå på.

V90 delar teknik med suven XC90 till cirka tre fjärdedelar, fördelen med den skalbara byggarkitekturen SPA. Mjukvaror, detaljlösningar som inte syns och drivlinor är detsamma medan ytterskal, instrumentbräda och kaross skiljer. V90 bygger vidare på designchef Ingenlaths svala skandinaviska stil som nu utmärker den kompletta 90-serien. Välbalanserade linjer med avvägda proportioner och stor omsorg i detaljer är kärnorden i utförandet. V90 är klart snitsig, ställd bredvid Audi A6 och BMW 5-serie upplevs Volvon som mest spänstig. I Sverige, men även globalt, kommer V90 bli en huvudvridare.

Volvo V90

Foto: Glenn Lindberg

Framstolarna känns igen från XC90 och finns i komfort- och sportutförande. Provbilen är utrustad med det förstnämnda och är fullt eljusterbar inklusive uppfriskande kylfläkt, som blåser väl ljudligt i högsta – tredje – läget. Stoppningen är mjuk och fast på samma gång, här visar ergonomerna att man läst på ordentligt. Konstruktionen är jämfört med utgående V70 slimmad och smal vilket kommer baksätespassagerarna till gagn, här märks en smärre revolution. Där V70 hade trångt knäutrymme och knappt plats för fullvuxnas skor under framstolarna erbjuder V90 gott om plats även om själva sittställningen är i lägsta laget.

Fakta: Pilot Assist

Körhjälpsfunktion som bygger på den aktiva farthållare är standard hos V90. Kamera och radarutrustning monterad i vindrutan övervakar bilens placering i förhållande till synliga filmarkeringar och framförvarande fordon. Inställd hastighet och avstånd till bil framför hjälper föraren att hålla bilen mitt i filen med hjälp av automatiska – robotiska – styrningsjusteringar. Om föraren släpper ratten kopplas styrningskorrigeringsfunktionen från. Volvo kallar funktionen ”halvautonom körning”.

Att man skippat fällning av baksätets ryggstöd i spliten 40/20/40 och ersatt med 60/40 plus genomlastningslucka försvaras med att tre sittande får bättre komfort. Tillåt mig tvivla, det luktar i stället projektledningssnålhet och omprioritering. Bagageutrymmet är tillräckligt stort, skam vore annars, men för den som är van att lasta högt, ovanför fönsterlinjen, stjäl förstås den skarpt framåtlutade bakluckan viktig lastvolym.

Bakom ratten är kör- och åkkänsla mycket harmonisk. Det som stör är dålig ­justermån på ratten (och varför ingen elektriskt justerbar inställningsfunktion?), mixen av fullblodiga material- samt stillösningar i kontrast mot undermåliga, tunna plastkvaliteter i paneler, lock och filtmattor. Kan man blunda för detta så är V90 i det provade D5 AWD Inscription-utförandet mer än lagom lyx, här råder första klass. Vilsam styrning, kraftfullt drivlinepaket och tyst kupé på de salssläta vägarna i skuggan av Rondabergen. Provbilen har Four-C luftfjädring som ersätter den tvärliggande bladfjädern i den kompakta bakvagnen, i inställt Comfort-läge är V90 avslappnande soft för att skärpa till sig i Dynamic-läge men utan att kittla nämnvärt. Komfortläget är mycket bekvämt. Volvo hårdsatsar på självkörande bilar, under nästa år sjösätts ett pilotprojekt där privatkunder kommer att köra 90-seriebilar i Göteborgsområdet.

Fakta: Power Pulse

En helt ny teknik som minskar turbofördröjningen vid starter från stillastående och vid fullgasaccelerationer på första och andra växeln. Ger snabbare acceleration från stillastående vid lågt varvtal och låg växel. En kompressor komprimerar luft, som lagras i en tank. Vid fullgas från start eller om gaspedalen trycks ned snabbt i under 2 000 r/­min på ettans eller tvåans växel släpps den komprimerade luften till avgas­systemet, före den sekventiella twinturbon. Turbinhjulet börjar då att snurra omedelbart – med extrem kort fördröjning – liksom kompressorhjulet som är direktlänkat mekaniskt. En typ av win-win-situation.
Läs mer om Power Pulse här!

Sett i konkurrenternas ljus är Volvo långt framme med autonoma bilar, där både myndigheter och universitet samarbetar – unikt i världen. Delsyftet med detta är att nå målet att förhindra allvarligt skadade och döda i en ny Volvo år 2020. Pilot Assist heter en nyhetsfunktion som bygger ut den aktiva farthållaren till en körhjälp som fixar både styrning, bromsning och kolonnkörning upp till 130 km/h. Systemet fungerar bra där infrastrukturen tillåter, filmarkeringarna på den spanska autopistan som löper längs Medelhavskusten är omsorgsfullt vita och V90 leds fint mellan fälten. Feedbacken i ratten är väl tung, helt klart att systemet kräver tillvänjning och ska definitivt inte ses som någon autopilot utan som en förhöjd säkerhetsnivå.

Tre frågor

Peter Mertens, utvecklingschef

Pilot Assist har en kraftig, tung, feedback, där konkurrenter (E-klass) är lättare, varför?
– Det handlar mycket om en vanesak där vi vill att föraren fortsatt ska vara delaktig, men mer avslappnad och säker, under körningen.
När V90-konceptet togs fram, hur värderades komfortabel körning kontra sportiga vägegenskaper?
– Båda är viktiga för oss. Med vår framvagn fick vi till både precis styrkänsla parat med avslappnad riktningsstabilitet. Vi är mycket nöjda och stolta över chassiegenskaperna hos V90.
Det fanns designförslag med betydligt mer lodrät baklucka, varför valdes detta bort?
– Proportionerna kändes inte rätt, taket blev väldigt utsträckt och siluetten tydligt baktung. Vi önskade mer harmoni i V90-linjerna.

Drivlinemässigt rullar V90 först ut med två dieslar och två bensinare, samtliga bygger på nya generationen Drive-E. D4 med 190 hästkrafter och D5 med 235 hk respektive T5 på 254 hästkrafter samt T6 på 320 hk. Längre fram i höst väntar laddhybriden T8 Twin Engine (407 hk) och instegsdieseln D3 (150 hk), med förenklad turboteknik (enkelsnurra och saknar balansaxlar). I Sverige kommer fokus försäljningsmässigt ligga på D4-modellen med listpris på 343 000 kronor men den svagare D3 lockar med prislappen 319 000 kronor i utrustningsnivå Kinetic, med så kallat ”högt kundvärde”. 70-80 procent kommer dock att gå till tjänstebilssektorn och där kommer D4 Momentum prispressas ytterligare. Med rabatt och tjänstebilspaketen Business respektive Business Advanced kommer D3 AWD (automatlåda är standard med fyrhjulsdrift) respektive D4 automat båda hamna under den viktiga gränsen 7,5 basbelopp. Helt klart konkurrenskraftigt på den starkt rabatterade tjänstebilssidan.

På årsbasis, sett över V90-modellens fulla produktionstid på cirka fyra-fem år, beräknar Volvo Cars Sverige sälja 15 000 bilar. Med Volvos nya 90-serie och med V90 i spetsen positionerar sig Volvo i finrummet sett ur ett globalt perspektiv – bilen kommer att kriga kraftfullt i det hårda premiumsegmentet. På den betydligt mer spretiga hemmamarknaden i Sverige kommer V90 fortsatt att spela på många strängar, konkurrenterna här är betydligt fler. I nuläget verkar ingen annan än Volvo-kunden tjäna mest på denna klassresa.

Priser
V90 med tillvalspaket ”Business”, ­förväntade storsäljare
Motor/Effekt/Pris
D3 6-vxl man/150 hk/319 900 kronor
D3 AWD 8-vxl aut/150 hk/349 800 kronor
D4 6-vxl man/190 hk/343 900 kronor
D4 AWD 8-vxl aut/190 hk/373 800 kronor
Business Advanced +29 000 kronor
Automat Geartronic +17 900 kronor

Tjänstebil, basbeloppsgränser (avser 10 procent rabatt)
Motor/Effekt/Basbelopp
D3 6-vxl man/150 hk/6,50
D3 AWD 8-vxl aut/150 hk/7,11
D4 6-vxl man/190 hk/6,99
D4 8-vxl aut/190 hk/7,39
D4 AWD 8-vxl aut/190 hk/7,59
Basbeloppet är beräknat på utrustningsnivå ”Business”.

MISSA INTE: Vårt test av nya Volvo V90

Volvo V90 D5 AWD

Pris
427 900 kronor, säljs nu, leverans juli.


Motor
Diesel. Tvärställd 4-cyl radmotor med 2 överliggande kamaxlar. 4 ventiler per cylinder. Kamrem. Turbo. Kompression 15,8:1. Borrning/slag 82,0/93,2 mm, cylindervolym 1 969 cm3. Max effekt 235 hk (173 kW) vid 4 000 r/­min, max vridmoment 480 Nm mellan 1 750-2 250 r/­min.


Kraftöverföring
Motor fram, fyrhjulsdrift. 8-växlad automatlåda.


Fjädring/hjulställ
Fram skruvfjädring, bak luftfjädring. Krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med dubbla triangellänkar. Bak multilänkaxel.


Styrning
Elmotordriven servo. Vändcirkel 11,8 meter.


Bromsar
Ventilerade skivor fram och bak. Antisladdsystem.


Hjul
Lättmetallfälg. Fälgbredd 8 tum, däck 245/45 R18.


Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 294, längd 494, bredd 189, höjd 148, spårvidd f/b 163/162. Markfrigång 15. Tjänstevikt 1 817, maxlast 583, taklast 100, max släpvagnsvikt 2 200. Tank 60 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 560-1 526 liter.


Fartresurser
Acceleration 0-100 km/h 7,2 s, toppfart 240 km/h.


Bränsleförbrukning
Stad 0,57 l/mil, landsväg 0,45 l/mil, blandad körning 0,49 l/mil. CO2 129 g/km.


Garantier
Nybil 2 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år.


Skatt
1 648 kronor per år. riv

Rivaler

Audi A6 Avant 3,0 TDI q S tronic

Foto: Andreas Libell


Treliters V6-diesel på 218 hk och 134 g/km gör Avant fullvuxen och dyr men TDI 190 q för 70 000 kronor mindre är nästan lika bra.
Pris: 481 700 kronor.

 

Volkswagen Passat Sportcombi


TDI 240 4Motion DSG7
Tvåliters trimmade TDI-dieseln är smart förpackad till verkligt lågpris jämfört med A6 och V90, en tuff och kompetent utmanare i Sverige.
Pris: 342 200 kronor.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar - gratis 2 första månaderna
(därefter 99 kr/mån)
Ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer